Creativitatea se dezvolta online. Recent, James Surowicki de la The New Yorker a declarat ca munca de acasa duce la diminuarea creativitatii. Aceasta afirmatie este absurda in era internetului, cand mii de utilizatori lucreaza la proiecte exceptionale, colaborand cu specialisti din intreaga lume. Este adevarat ca in cadrul unei companii distribuite nu poti sa iesi pe hol, la o tigara, dar chat room-urile, site-urile de socializare si blogurile iti ofera acelasi nivel de interactivitate. De zeci de ori pe zi, WorldPress.com furnizeaza noi actualizari si functii si le dezvolta prin intermediul celor de pe bloguri si chat room-uri. Munca la domiciliu schimba natura interactiunii, dar nu poti spune in niciun caz ca inhiba creativitatea. E absurd.
Munca de acasa difera in functie de mai multi factori. Nu considerati munca la domiciliu ca facand parte dintr-o singura idee, cu un singur scop. Exista multe scheme dintre care poti alege. Managerii angajatilor de acasa din companiile cu vechime trebuie sa faca ajustari, astfel incat fiecare sa se simta in largul sau, sa lucreze eficient. Dar sa permiti munca de acasa fara sa realizezi o serie de ajustari este ridicol. Orice idee buna poate esua, daca nu este sustinuta de oameni.
Cultura este vitala. Automattic dispune de multe politici, care sa le permita angajatilor de la domiciliu sa se simta...angajati. Potrivit Automattic, angajatii individuali stiu cum sa fie productivi si constientizeaza faptul ca rolul unui manager este acela de a furniza optiuni si apoi a-i lasa pe oameni sa actioneze singuri. Daca angajatii sunt automotivati, atunci vor accelera productivitatea. Totusi, intr-un mediu autocratic sau birocratic, libertatea de a lucra de acasa se loveste de cultura corporatista. Bineinteles ca angajatii de la domiciliu vor fi mai putin productivi, daca sunt controlati de la centru, la fiecare pas pe care il fac. Chiar si asa, compania poate merge inainte, dar pentru cat timp?
Angajatii trebuie sa isi decida soarta. Locurile de munca ii trateaza pe angajati ca pe niste copii. Orice manager inteligent ii evalueaza pe angajati in functie de rezultate, nu la modul superficial; locatia reprezinta un aspect vital. Daca un angajat demonstreaza ca poate lucra mai bine de acasa, nu ai de ce sa te plangi, in calitate de angajator. Chiar si intr-o companie birocratica, un angajat motivat poate gasi modalitati prin care sa fie productiv. De ce nu il lasi sa incerce? Daca are dreptate, toata lumea va castiga. Marissa Mayer de la Yahoo a facut o mare gafa, s-a concentrat asupra mijloacelor, ci nu a scopului; problema pe care a semnalat-o CEO-ul Yahoo viza mai degraba abundenta muncii de la domiciliu, nu munca la domiciliu in sine. Automattic a descoperit ca poate angaja oameni mai buni, deoarece nu este nevoita sa le asigure un birou - un avantaj urias.
Instrumentele de lucru fac diferenta. Angajatii de la Automattic nu folosesc foarte des email-ul. Ei utilizeaza blogurile, chat room-urile si Skype. Un blog special, pe numele sau P2, rezolva problemele cauzate de email si faciliteaza munca la distanta. Conversatiile prin P2 pot fi transformate rapid in linkuri, care pot fi apoi cautate de catre toti userii; astfel, nimeni nu pierde nimic. La Automattic, chiar si atunci cand angajatii se intalnesc personal, utilizeaza aceleasi instrumente.
Exista multe companii 100% distribuite. Zeci de companii de succes si-au cladit dominatia cu ajutorul angajatilor de la domiciliu. Inainte de a abandona aceasta idee, managerii si angajatorii trebuie sa studieze nivelul de succes al acestor companii, nu doar sa le permita angajatilor sa lucreze de acasa, pentru reducerea costurilor, ci sa stimuleze profitul.