TOP 10: Cum poti oferi un feedback angajatilor tai
topangajatifeedbackmanagericoncedierijoburi
Unul din cele mai importante instrumente pe care le are la indemana un manager este feedback-ul direct - atat pozitiv, cat si de corectare. De fapt, simpla operatiune de canalizare a angajatilor spre performanta poate fi un proces foarte anevoios. Deoarece multi manageri evita sa ofere in mod regulat un feedback sau orice alt tip de raspuns, comunicarea in cadrul organizatiilor incepe sa scartaie. Care sunt insa cele 10 greseli pe care trebuie sa le evite un manager, atunci cand vrea sa ofere un feedback?
1. Ii oferiti angajatului un feedback preponderent negativ, un pozitiv
Presupunand ca ai de a face cu un angajat bun, feedback-ul trebuie sa fie pozitiv. Nu inseamna ca trebuie sa eviti sfaturile care ar putea corecta unele aspecte din activitatea sa; dar apreciati partile bune. Feedbackul pozitiv le "spune" angajatilor ca eforturile lor sunt rasplatite si ii incurajeaza sa se perfectioneze, pentru a dobandi rezultate si mai bune. In plus, feedbackul pozitiv este o forma de responsabilizare. Daca un angajat presteaza excelent o munca si tu nu ii arati ca apreciezi acest lucru, se va gandi, cel mai probabil, ca il ignori.
2. Ati evitat conversatia cu angajatul, pana la nivelul la care ati devenit de-a dreptul frustrat
Daca puneti in standby discutiile importante legate de evolutia angajatului dumneavoastra, pana cand "explodati", o sa agravati o situatie care putea fi rezolvata pasnic. Vorbiti cu angajatul dumneavoastra si spuneti-i "ce va doare".
3. Ati "ucis" prin politetea dumneavoastra insasi miezul mesajului
Nu lasati politetea sa denatureze natura unui mesaj direct. Tonul trebuie sa fie bland, dar cuvintele directe.
4. Nu ati fost bland
In timp ce unii manageri evita sa ofere un feedback, altii ofera raspunsuri "personalizate" cu urlete si amenintari la adresa bietului angajat. Managerii exceptionali stiu sa abordeze o problema frapanta si foarte rar isi ies din minti.
5. Nu ati vorbit foarte clar
Cand oferiti un feedback, nu discutati doar generalitati. Nu ii spuneti unui angajat ca este lent in activitatea sa. Spuneti-i, in schimb, ca a intarziat cu raportarile in ultima perioada.
6. Ati transformat feedbackul intr-un eveniment special
Ar trebui sa oferiti angajatilor un feedback in mod constant, pentru a obtine rezultate bune, pentru a preveni comportamentele nocive si pentru a incuraja comunicarea. Prin adresarea unor feedbackuri constante, problemele pot fi rezolvate chiar in faza lor incipienta.
7. Nu asteptati o evaluare formala a performantelor
Evaluarile performantei nu pot tine locul feedbackului. De fapt, daca evaluarea reprezinta o surpriza pentru angajat, inseamna ca seful sau nu si-a facut treaba asa cum ar fi trebuit.
8. Nu ati expus consecintele
Managerii buni vorbesc si despre consecintele care ar surveni in urma nerezolvarii unor probleme si ii explica angajatului ca impactul asupra sa va fi major, ca ar putea sa riste o pierdere salariala sau chiar concedierea, in functie de gravitatea situatiei. Multi dintre manageri ii ofera angajatului un feedback, dar evita sa ii spuna direct ca JOBUL SAU ESTE IN PERICOL. Numai cunoscand severitatea situatiei vom putea intreprinde masurile necesare.
9. Nu ati pus critica intr-un anumit context
Daca o persoana lucreaza bine, dar trebuie sa va adresati unei probleme minore din activitatea sa, asigurati-va ca acel angajat stie ca in general, este eficient. Foarte des, managerii ii agreseaza psihic pe angajatii care ar fi devastati de un esec, in timp ce ii "perie" pe cei incompetenti.
10. Nu ati oferit niciun feedback
Niciun raspuns. Unii manageri sunt muti si le permit angajatilor ineficienti sa castige lunar un salariu, la nesfarsit. Alteori, vine "ziua judecatii", cand sefii apeleaza la concedieri, fara vreun avertisment preliminar.