Tehnici noi pentru departamentele HR
departament hrgamificaremanagementul schimbariimanagementul recompensarii
Orice business are nevoie de instrumente de lucru eficiente. Va prezentam trei dintre ele, din ce in ce mai utilizate in organizatiile din intreaga lume.
Gamificarea in procesul de invatare
Gamificarea reprezinta aplicarea unor elemente de joc sau a unor tehnici digitale utilizate in designul jocurilor de calculator, in diverse alte domenii, cum ar fi business-ul sau procesul de invatare.
Acest concept, care apare din ce in ce mai des in diferite contexte din organizatiile din intreaga lume, presupune utilizarea unor principii de joc, distractive, in contexte foarte serioase, care la prima vedere nu ar fi destinate nici copiilor, nici distractiei. Rezultatele utilizarii gamificarii in dezvoltarea organizationala sau in invatare s-au dovedit insa a fi semnificative, gamificarea reusind, in acelasi timp, sa-si indeplineasca obiectivele de business, dar si sa destreseze participantii, sa creeze contexte de colaborare si sa sudeze echipele participante.
In business, din ce in ce mai mult companii utilizeaza gamificarea in dezvoltarea organizationala, marketing, sistemul de beneficii sau in formare. Compania Deloitte considera gamificarea una dintre Top 10 Technology Trends, precizand ca simularile gamificate si mecanismele de joc precum clasamentele, realizarile, invatarea axata pe obtinerea unor competente imediate, sunt, din ce in ce mai mult, integrate in procesele de business de zi cu zi, determinand performanta si angajament.
Gamificarea poate fi utilizata in aproape orice proces din business, cu conditia sa fie adaptat cerintelor procesului si sa conduca la cresterea angajamentului si performantei angajatilor. Printre cele mai utilizate domenii se numara:
- Gamificarea procesului de invatare/training;
- Gamificarea promovarii culturii organizationale si a climatului;
- Gamificarea procesului de recrutare si selectie;
- Gamificarea sistemului de compensatii si beneficii;
- Gamificarea in sistemul de dezvoltare organizationala;
- Jocuri antreprenoriale.
Managementul recompensarii
Managementul recompensarii se ocupa cu formularea si implementarea strategiilor si politicilor privind recompensarea corecta, consecventa si echitabila a oamenilor, in conformitate cu valoarea pe care acestia o aduc in organizatie si cu contributia lor la realizarea obiectivelor strategice de afaceri.
In mod traditional, managementul recompensarii este conceput sub forma unei tranzactii, a unui proces de negociere a termenilor unui contract fie el individual sau colectiv. Are o forma foarte bine definita, rigida, care risca pe termen lung sa devina un sistem prea complicat si sa ramana in urma cu noile evolutii si tendinte ale procesului global de recompensare.
Sistemul de recompensare se construieste in concordanta cu obiectivele strategice de afaceri ale organizatiei si cu cultura organizationala a acesteia.
Daca sistemul de valori include principii conform carora oamenii se vor simti foarte motivati doar daca mediul lor de lucru ofera oportunitati de realizare, de recunoastere si de crestere personala si a rolului profesional, atunci accentul va fi pus atat pe recompensele financiare cat si cele non – financiare.
Daca sistemul de valori este construit pe ideea conform careia banii sunt singura motivatie a salariatilor, atunci oamenii vor fi preocupati doar de recompensele financiare si vor neglija orice alt instrument non – financiar, cuprins in managementul recompensarii de la nivelul acelei organizatii.
Managementul schimbarii
Acest instrument este folosit in faza de pregatire a unui proiect de schimbare, cu scopul de a identifica si evalua rolul celor mai importanti participanti in sustinerea si implementarea acestuia.
Analiza participantilor poate fi derulata la nivelul echipei de proiect sau in cadrul unui focus grup in care sunt invitati reprezentanti ai mai multor arii de business care au legatura din punct de vedere operational cu derularea proiectului respectiv.
Pentru a surprinde cat mai multe perspective, analiza se pregateste mai intai individual si apoi se calibreaza la nivelul echipei/focus grupului, devenind astfel o sursa pentru echipa de proiect, in stabilirea principalilor pasi de comunicare si de actiune.
Am incercat sa clarificam modul de aplicare in practica a celor trei noi teme. Apreciem ca, inarmati cu informatiile prezentate, veti putea implementa noi strategii de management in unitatea dvs.
Mai multe informatii utile gasiti in lucrarea
Consilier - Ghid complet pentru Departamentul HR (
detalii aici >>)
de Gabriela Dita
Consilier Juridic