Tehnici de coaching utile pentru motivarea angajatilor
motivatieautomotivareangajati motivatiechipamanager
In contextul dinamicii mediul de afaceri din prezent, succesul are sanse sa apara atunci cand angajatii isi folosesc potentialul la cote inalte. Iar acesta este un fapt realizabil prin responsabilizare si un management "motivator” al echipei. Prin aceasta abordare sunt esentiale capacitatile fiecaruia membru al echipei de a sprijini automotivarea celorlalti.
Bombardati de multitudinea de teorii motivationale, care de care mai abstracte si mai “atotcuprinzatoare”, motivatia poate sa para un mister sau un obiectiv dificil de realizat.
Una dintre marile provocari ale managerului “motivator” vine tocmai din faptul ca pe
oameni diferiti ii motiveaza lucruri diferite.
Intrebarea care apare in acest context este “Cum putem trece cu bine de aceasta provocare, de a motiva eficient oameni cu motivatii atat de diferite?”.
Un raspuns il putem gasi chiar in perspectiva asupra coaching-ului pentru stimularea (auto)motivarii si care va fi dezvolta in continuare.
Pentru ca tu insuti
sa devii mai motivat pentru a-ti motiva echipa, iata cateva calitati ale angajatilor motivati:
- au curajul de a face schimbari si de a accepta schimbarea;
- isi dezvolta increderea in sine si in capacitatile proprii;
- se preocupa de propria dezvoltare si ii ajuta si pe altii sa se dezvolte;
- sunt interesati de propriile rezultate si de rezultatele echipei;
- au initiativa;
- colaboreaza eficient cu membrii echipei;
- vad cu mai mare usurinta partea buna a lucrurilor si pun accentul pe ea.
Daca ai citit pana aici sunt sanse mari sa fii suficient de motivat pentru a afla cum poti dezvolta motivatia angajatilor tai:
Pasul 1
1. Determina ce te motiveaza pe tine ca manager, ce aspecte ale muncii tale sunt importante pentru tine si cum interactioneaza ele.
Pentru a insufla altora motivatie este necesar ca tu insuti sa ai o motivatie autentica. Daca la o prima incercare ti-e greu sa gasesti singur o motivatie puternica pentru rolul pe care il ai de indeplinit in prezent, afla care dintre urmatoarele trei variante ti-ar putea fi de folos:
a) citeste articolul integral si aplica recomandarile de la pasul 2 in raport cu tine insuti;
b) daca nu consideri ca iti este de folos, poti solicita sprijinul unui coleg care exerseaza de ceva vreme pasii recomandati in stimularea motivarii si obtine rezultate in sensul acesta;
c) nu functioneaza nici asta? In cazul asta, ia in considerare si varianta schimbarii acestui rol cu unul care te atrage mai mult si care te entuziasmeaza.
Pasul 2
Gata? Motivat? Bun! Acum, afla ce isi doresc subalternii tai de la jobul lor si construieste impreuna cu ei un plan de actiune.
Iti recomand pentru acest pas sa aplici
tehnica intrebarilor din coaching:
- Ce iti place la munca pe care o faci?
- Ce iti doresti ?
- Cat de mult vrei sa obtii ceea ce iti doresti?
- (daca vrea in mica masura) Ce anume te-ar face sa iti doresti mai mult?
- (daca vrea in mare masura) Ce anume esti dispus sa faci pentru a obtine ceea ce iti doresti?
- Care sunt resursele pe care le ai?
- Pe langa resursele de care le ai, ce te-ar ajuta in plus ca sa obtii ceea ce-ti doresti?
- Cum ai putea obtine aceste extra-resurse?
- In cat timp iti propui sa obtii rezultatele dorite?
- Care sunt piedicile care crezi ca ar putea sa apara? Cum le poti depasi?
- Care sunt primele actiuni pe care ar fi important sa le faci?
- Care este actiunea imediat urmatoare, de facut?
- Cand vei face primul pas?
Ce trebuie sa ai tu in vedere:
• Asculta-i cu atentie;
• Lasa-le timp pentru exprimare;
• Ghideaza-i empatic printr-o succesiune de intrebari inspirata de raspunsurile lor;
• Evita transformarea tehnicii intr-un interogatoriu (alterneaza intrebarile cu reformularile);
• Foloseste pauza ca mijloc de stimulare a raspunsului.
Prin aplicarea acestei tehnicii creezi un cadru in care sunt indeplinite aspecte necesare in motivarea angajatilor:
a) identifici
factorii motivatori ai angajatului;
b) ghidezi persoana in construirea unui
plan de actiune, pus in practica cu ajutorul energiei pe care i-o dau factorii motivatori,
c) ghidezi angajatul in a invata un demers eficient de
automotivare (o data asimilata, tehnica poate fi aplicata pe propria persoana)
Pasul 3
Dupa aplicarea tehnici de la pasul anterior, ai pregatit terenul pentru
identificarea si inlaturarea factorilor demotivatori.
Vei constata ca acestia pot fi de natura fizica (loc, birouri, echipament) sau de natura psihologica (bariere in calea promovarii sau lipsa perspectivei promovarii, lipsa recunoasterii, nedreptati, neacordarea drepturilor angajatilor, feedback negativ etc). Unii dintre acesti factori pot fi inlaturati sau gestionati cu usurinta. Altii necesita un proces mai indelungat. Insa simplul fapt ca te preocupa sa afli ce nu merge si incepi sa faci ceva pentru a indrepta lucrurile, reprezinta un factor motivator in sine.
Pasul 4
Inainte si dupa ce ai intrebat, reformulat, explorat (factori motivatori si demotivatori), ghidat, evaluat persoana, aminteste-ti intotdeauna sa oferi feedback, care este esential in procesul motivarii
Asadar, iti recomand sa
oferi feed-back constructiv (este imediat, specific, centrat pe fapte si nu pe evaluarea persoanei, ofera informatii utile pentru cel care il primeste).
Nu astepta ca subalternii tai sa ghiceasca daca au sau nu rezultate notabile. Incurajeaza-i! Ajuta-i sa vada progresele facute si felul in care acestea se incadreaza in viziunea lor personala si/sau in viziunea companiei.
Pasul 5
Toate aceste nu pot fi facute peste noapte. Asa ca …
aloca timp si spatiu demersului de motivare. Este putin probabil sa reusesti sa motivezi pe cineva in cateva minute. Trebuie sa le dai timp celor pe care iti doresti sa-i motivezi si in aceeasi masura, sa iti acorzi timp, sa te inarmezi cu rabdare si cu perseverenta. Acestea sunt “ingrediente” indispensabile atat pentru automotivare, cat si pentru motivarea celorlalti.
In procesul de motivare
te poate ajuta sa:
- recunosti si sa accepti ca nu ai toate raspunsurile si solutiile;
- iti dai timp pentru a afla ce ii framanta pe ceilalti si sa arati intelegere pentru aceasta;
- conduci, incurajezi si ghidezi subalternii, nu sa ii fortezi;
- le spui oamenilor ceea ce gandesti
Procesul de motivare poate fi sabotat daca:
- faci presupuneri despre ceea ce ii motiveaza pe ceilalti;
- presupui ca ceilalti sunt ca tine;
- fortezi oamenii sa faca lucruri care presupui tu ca sunt bune pentru ei;
- dai sfaturi - mai bine convingi cealalta persoana sa faca eforturi pentru ea.
Din perspectiva pe care o propun in acest articol, a motiva inseamna a-l ajuta pe celalalt sa puna la punct un demers, bazat pe gasirea celor mai bune raspunsuri personale la cele mai potrivite intrebari, demers pe care sa-l foloseasca ulterior, pe cont propriu.
Asadar,
motivarea nu inseamna a-i oferi celuilalt un
sfat sau o experienta punctuala care, cel mult, l-ar putea ajuta sa se simta ceva mai bine pe moment. In plus, oferindu-i sfaturi si
solutii il “ademenesti” sa devina un “neputincios” dependent de “intelepciunea” ta. Astfel, poate dobandi tendinta de a veni la tine de fiecare data cand este lipsit de entuziasm si energie.
Rezultatul procesului de motivare consta in responsabilizarea celuilalt in directia automotivarii.
Ai reusit sa-l ajuti pe celalalt in a se automotiva? Inseamna ca ai reusit „sa-l motivezi”!
Dragos Ion, Managing Partner & Coach iD learning
iD learning. Training. Evaluare. Consultanta. Coaching
www.idlearning.ro