Studiu: Sefii agresivi ii pot infecta pe cei din jur
suaresurse umanepatronifalimentincrederearmonie
Sefii care urla si trimit emailuri agresive angajatilor pot genera un conflict puternic in cadrul echipelor din companii, releva un studiu recent.
Abuzul este "toxic" si se poate propaga la locul de munca, precizeaza cercetatorii.
Astfel, toata lumea are de suferit, inclusiv afacerile companiei.
Studiul realizat de Michigan State University in China si SUA sugereaza ca efectul toxic al abuzului pasiv-agresiv manifestat de sef este mult mai periculos decat am putea crede.
Autoarea Chrystal Farh afirma ca sefii care isi umilesc angajatii nu au un efect nociv doar asupra atitudinii lor, ci si asupra echipelor in sine. Mai exact, angajatii vor adopta comportamentul abuziv al sefului lor.
"Aceasta este cea mai ingrijoratoare descoperire, deoarece nu discutam doar despre victimele individuale, ci si despre generarea unui context, in care toata lumea are ceva de pierdut, indiferent ca discutam despre un angajat abuzat sau nu", explica Farh.
Farh, profesor de management la Broad College of Business (MSU) precizeaza ca informatiile pot fi corelate cu teoria invatarii sociale, in care oamenii invata si adopta modelele de comportament intalnite la altii - ex: comportamentul sefilor.
Studiile anterioare arata ca angajatii adopta comportamentul pozitiv al sefilor, astfel incat este evident ca vor "imita" si purtarea abuziva.
In cadrul studiului, Farh si Zhijun Chen de la University of Western Australia au studiat 51 de echipe de angajati din 10 companii chineze.
O echipa a avut in general sase membri, care lucreaza in diverse domenii: customer service, asistenta tehnica si cercetare/ dezvoltare.
Studiul a analizat comportamentul pasiv-agresiv, amenintarile verbale si obiceiul unor sefi de a le trimite angajatilor emailuri de intimidare.
Angajatii care au experimentat un asemenea abuz simt ca nu sunt apreciati si contribuie mai putin la efortul comun al echipei lor.
De asemenea, intreaga echipa "s-a angrenat in diverse conflicte", precizeaza Fahr.
Dupa cum stim, conflictele nu fac altceva decat sa compromita si mai mult sansele de succes ale companiei.
"Echipele caracterizate de o relatie conflictuala...", explica Fahr, "sunt ostile fata de alti colegi, se poarta urat cu acestia, le vorbesc nepoliticos si isi manifesta deschis sentimentele de antipatie".
Studiul a fost reluat intr-un laborator din SUA, cu participarea a 300 de oameni. Exista implicatii majore pentru companiile care sunt nevoie sa REABILITEZE unii angajati (sau echipe), dupa ce acestia au fost expusi la comportamentul abuziv al sefului.
In trecut, companiile nu faceau altceva decat sa le furnizeze asistenta angajatilor supusi la abuzuri, pentru a le restabili increderea in propriile forte.
Chiar daca acest lucru este important, explica Farh, patronii trebuie sa "repare" relatiile interpersonale din interiorul echipelor profesionale, sa restabileasca increderea si armonia in companie. In caz contrar, falimentul nu este departe!