STUDIU: De ce tinerii pana in 21 de ani aleg sa lucreze intr-o multinationala
loc de muncageneratia zmajorare salariumultinationala
Potrivit studiului EY Romania - Barometrul increderii angajatilor in companii - 2017, in alegerea primului loc de munca, generatia Z (tinerii cu varsta pana in 21 de ani) are cea mai mare incredere in recomandarile angajatilor actuali ai unei companii. La distanta de un singur punct procentual (48%) se situeaza sfatul mamei, urmat de cel al consilierului in cariera si de cel al specialistul in recrutare al companiei.
Conform studiului, patru din zece tineri romani cu varsta pana in 21 de ani ar prefera sa se angajeze intr-o multinationala. Cei mai multi dintre membrii generatiei Z care au raspuns chestionarului prefera sa lucreze intr-o firma privata (63%), in timp ce aproape unul din cinci intentioneaza sa inceapa propria afacere si doar 12% si-ar dori sa munceasca in sectorul public.
Generatia Z are incredere in alegerea primului loc de munca in
firmele care ofera oportunitati de invatare si avansare in cariera (94%) si asigura stabilitate (80%).
Din punctul de vedere al increderii in viitorul sef, aceiasi tineri indica respectul ca fiind mai important decat oportunitatile de dezvoltare. Gestionarea echilibrului intre viata personala si cea profesionala, dar si comunicarea deschisa si transparenta sunt importante pentru 80% dintre respondenti.
Lipsa unui leadership puternic determina pierderea increderii angajatilor romani in companii
De asemenea, potrivit studiului realizat de EY Romania, lipsa unui leadership puternic este factorul determinant in pierderea increderii in angajator in Romania, comparativ cu lipsa unei compensatii corecte la nivel global. Pentru angajatii romani, perceptia lipsei unei compensatii juste si inegalitatea oportunitatilor de salarizare si promovare se situeaza pe locul al doilea, fiecare cu 61% dintre raspunsuri.
Un nivel de incredere ridicat in companie influenteaza in cea mai mare masura multumirea angajatului la locul de munca (62%), nivelul de retentie in companie (60%) si dispozitia de a inova si de a contribui cu idei noi la locul de munca (54%).
Pe de alta parte, un nivel scazut de incredere creste cel mai mult probabilitatea parasirii companiei (75%), la distanta mare fata de alte efecte ale lipsei de incredere: limitarea numarului de ore lucrate la cel minim necesar si implicarea si productivitatea mai reduse.
Doar 7% dintre angajatii romani considera ca sunt recompensati corect pentru succesul angajatorului
Doar 7% dintre angajatii romani considera ca sunt recompensati pentru succesul companiei, in timp ce 63% cred ca directorul general si ceilalti executivi, impreuna cu actionarii, sunt cei care extrag cea mai mare parte din valoarea adaugata creata de firma.
Doar 14% dintre angajati au incredere ca firma la care lucreaza ii plateste corect in raport cu piata si colegii, in timp ce 40% cred foarte putin acest lucru sau deloc.
Nivelul de incredere scade si mai mult daca il analizam relativ la recompensarea performantei cu o majorare a salariului sau promovare. Unul din patru respondenti considera ca nu va fi promovat si nu va primi marire de salariu in acest an, in timp ce aproape unul dintre trei are foarte putina incredere in acest lucru.
Unul din patru angajati are foarte mare incredere in angajator
Doar 24% dintre respondenti au foarte mare incredere in angajator, ceea ce situeaza Romania mult sub media globala, de 46% (Conform comparatiei cu datele obtinute in cadrul studiului EY Could trust cost you a generation of talent 2016, care a analizat 8 tari: Brazilia, China, Germania, India, Japonia, Mexic, Marea Britanie si SUA.), dupa tari ca Germania, China, SUA si Marea Britanie.
Se observa un nivel destul de redus al increderii nu doar in angajator, ci si in sef si in echipa. Cu toate acestea, cei mai multi dintre respondenti au cea mai mare incredere in echipa.
Majoritatea angajatilor romani nu percep un impact major al digitalizarii si schimbarilor tehnologice asupra rolului lor in urmatorii ani, 32% considerand ca vor fi afectati doar intr-o mica masura.
„O posibila implicatie a acestei concluzii consta in nevoia ca angajatorul sa investeasca in cresterea gradului de constientizare a efectului celei de a patra revolutii industriale asupra fortei de munca. De asemenea, organizatiile trebuie sa planifice nevoia de talent in functie de impactul digitalizarii si sa investeasca in formarea competentelor viitorului”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner EY Romania.
Economist
Experienta: 5 ani de activitate in management si marketing