Scrisorile de adio ale angajatilor concediati reprezinta o pierdere de timp
scrisoriadioangajatiinterviuangajarefeedback
Dan Waldschmidt (Edgy Conversations) spune ca un interviu "de adio" nu foloseste nimanui la nimic. Practic, un exit interview reprezinta un studiu la care participa angajatii "separati" de companie. De cele mai multe ori, interviul de acest gen urmareste un feedback si un raspuns la intrebarea: "De ce a plecat angajatul X din companie?" sau "Care sunt motivele care au dus la concedierea sa?".
Daca esti sef, nu-ti pierde vremea pentru a citi "scrisorile de adio" (alias feedback-urile) angajatilor nemultimiti pe care i-ai concediat (sau pe care i-ai lasat sa isi dea seama singuri de inutilitatea lor si sa plece, la un moment dat). Activitatea este contraproductiva, spune Waldschmidt.
Pe o piata marcata de turbulente, cea mai proasta sursa pentru strategiile tale este grupul de "plangaciosi" mediocri, care se intreaba de ce au fost pusi pe liber.
In situatia in care schimbarile erau inevitabile, le-ai facut deja. Managerul HR te invita sa asisti la un asemenea sondaj? Renunta definitiv la interviul "de concediere". Este o capcana psihica.
Angajatii concediati sunt prea frustrati sa ofere un feedback coerent despre compania ta. Nu iti face iluzii. Vor fi vanitosi. Acizi. Rai. N-o sa se schimbe nimic.
Daca esti un lider arogant, care nu asculta pasurile celorlalti, o sa ai o experienta "religioasa" dupa citirea feedbackului rezultat in urma exit interview-ului, o satira neagra a unui angajat care nu mai apartine companiei tale, ci a ingrosat randurile somerilor. Nu te gandi la asemenea "lecturi".
Mai mult, daca tu, ca sef, intampini probleme in managementul unor chestiuni legate de resursele umane, vei fi si mai frustrat, respectiv descurajat, dupa citirea criticilor fostilor angajati. Nimeni nu castiga nimic din procesul constiintei.
Timpul pentru invatare este trecutul. Timpul pentru o conversatie mai buna este trecutul. Ceea ce nu a functionat... pur si simplu nu a functionat. Invata din greseli, dar nu iti turna sare pe rana. O sa te descurci mai bine data viitoare.
Angajeaza oameni pe care ii respecti indeajuns de mult incat sa asculti sfaturile lor - acum si pe viitor. Impartaseste scopurile si viziunea companiei tale cu fiecare membru al echipei. Intreaba-i pe angajati ce poti face, ce ar trebui sa faci. Ofera-le responsabilitatea de a rezolva probleme, de a fi responsabili pentru rezultatele lor. Incurajeaza esecul. Descurajeaza scuzele. Vorbeste-le angajatilor despre fiecare in parte. Concediaza-i pe angajatii care sunt agresivi sau pasiv-agresivi. Nu sta la discutii cu ei.
In acest fel, toata lumea va avea de castigat. Tu, in calitate de sef, reusesti sa rezolvi problemele inainte de a degenera. Dupa cum stim, cel mai prost moment in care putem discuta cu cineva este imediat dupa un soc. Nu te inspira din ideile si principiile fostilor angajati nefericiti, care nu au reusit sa fie performanti, ramanand mediocri. Vorbeste-le angajatilor despre provocari si inspira-i. Castigurile vor fi pe masura asteptarii.