Schimbarea frecventa a sarcinilor afecteaza productivitatea la locul de munca
productivitateconcentrarelocul de munca
Subiectul productivitatii la locul de munca ramane una dintre cele mai studiate probleme din perspectiva sociologica.
Ce factori scad cel mai mult productivitatea si ce factori sporesc eficienta angajatilor sunt doua intrebari studiate intensiv. Stim cu totii ca aceiasi factori care ne distrag atentia in permanenta sunt responsabili si de scaderea productivitatii. Insa, cat de mult este aceasta afectata de trecerile frecvente de la o sarcina la alta?
Productivitatea la locul de munca este direct proportionala cu abilitatea de concentrare. la randul ei, abilitatea de concentrare este influentata de conditiile din mediul de lucru. Prin urmare, tot ceea ce afecteaza puterea de concentrare se va rasfrange si asupra eficientei angajatilor.
Gloria Mark, profesor universitar, este specializata in studiul modului in care persoanele care lucreaza cu informatii (altfel spus, toti cei care lucreaza in birouri, in fata unui computer) folosesc media digitala. Principala constatare a fost aceea ca atentia angajatilor a ajuns la valori din ce in ce mai mici: in jur de 40 de secunde pentru orice sarcina realizata in mediul digital. Altfel spus, 40 de secunde pentru un e-mail sau pentru citirea unui raport online.
Schimbarea mult prea frecventa a sarcinilor este un alt fenomen ingrijorator constatat. O situatie tipica pentru cei care lucreaza cu informatii este urmatoarea: lucreaza la un raport, verifica un mail, se intorc la raport, vizioneaza un clip pe YouTube, posteaza un mesaj pe facebook, revin la raport. Fiecare noua intrerupere ingreuneaza si mai mult concentrarea asupra raportului - acesta este asa-numitul "cost de intrerupere".
In acelasi timp, insa, angajatii plictisiti sau care indeplinesc sarcini de rutina tind sa-si intrerupa munca pentru a interactiona cu ceilalti sau pentru a utiliza retelele de social media.
Ce putem face pentru a creste productivitatea la locul de munca?
Pauzele regulate, in aer liber, contribuie la o mai mare putere de concentrare. De asemenea, e recomandat sa tinem cont de perioadele de maxima productivitate. Potrivit studiului, perioadele de maxima concentrare pentru majoritatea angajatilor sunt in jur de ora 11 dimineata si in jur de ora 3 dupa-amiaza.
O alta recomandare utila este sa avem liste cu obiective clare pentru fiecare zi. Satisfactia de a bifa cate un obiectiv atins ne va ajuta sa ne concentram si sa fim mai eficienti.