O ceainarie sociala sau un magazin alimentar. Afacerile sociale in care moneda de schimb e munca
afacere socialaceainaria socialaeconomie socialamuncaalimetefonduri
Traim intr-o tara influentata, ca multe altele, de derapajele economice din ce in ce mai mari. Binecunoscutele "bidon villes" (cartiere intregi facute din bidoane de plastic) din Rio de Janeiro sunt la noi satele darapanate de pe langa marile orase. Intre centura de vile si terenurile agricole cumparate de marii proprietari ai Romaniei, satele noastre de plastic se extind odata cu saracia.
Afacerile sociale incep sa fie noua cheie pentru cei care nu mai au poate nici macar un loc de munca. Li se cere, in schimb, sa lucreze. Li se ofera, in schimb, un salariu care sa le asigure un trai minim sau hrana de care au nevoie.
O ceainarie sociala din Bucuresti, cofinantata de Fondul Social European, prin programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, si-a deschis cu mai mult timp in urma usile pentru persoanele defavorizate. 50% din fondurile acestei afaceri care angajeaza persoane defavorizate se duc la bugetul local.
Ceainaria SanThe Fitoceainarie a fost, potrivit initiatorilor, prima structura de economie sociala a municipalitatii si a avut ca obiectiv sprijinirea grupurilor expuse la risc de marginalizare sociala. Prin astfel de fonduri persoanele respective invata o meserie, li se ofera o calificare si un loc de munca in cadrul afaceriii sociale.
In paralel, tot in Bucuresti, un magazin primeste o singura moneda de schimb: munca. Pentru mancarea de pe rafturi, clientul va trebui sa lucreze cateva ore. Maturatul, calcatul, vopsitul sunt servicii pe care acesta le poate presta in schimbul unor puncte pe care le va folosi pentru a lua mancarea in schimbul careia a muncit. Patru ore de munca pot insemna doi litri de ulei, trei conserve de carne, doua kilograme de faina si zece napolitane.
Magazinul primeste si donatii sub forma de alimente neperisabile, cu termene mari de valabilitate, precum si imbracaminte, jucarii, rechizite, carti.
De retinut insa, in ce priveste functionarea magazinului, ca acesta se adreseaza numai acelor persoane care intampina dificultati financiare si care sunt inscrise in evidenta Directiei de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector 6.
Nu sunt nici primele si nici ultimele astfel de afaceri, iar noi nu suntem nici prima si nici ultima tara in care astfel de idei vor functiona. Sigur, intotdeauna un astfel de proiect va ajuta oameni insa nu va putea sa rezolve "raul de la radacina" si nu se va indeparta de ideea de a pune un plasture peste ceva care e putred la interior.
Redactor
Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online