Nu suntem pe cat de simpatici credem ca suntem. Cum ne influenteaza asta deciziile si de ce nu avansam in cariera
carierafeedbackiluziediferenteautoanalizaincredere
Un studiu recent a aratat ca ne credem mai simpatici sau mai de treaba decat suntem in realitate. Cam 98% dintre noi gresesc cand li se cere sa isi faca o auto-analiza, iar cei mai multi dintre oameni considera ca fac parte din jumatatea cea mai simpatica. Din ce motive ne inselam atat de mult? Ce ne face sa credem ca suntem de treaba cand nu suntem si, mai ales, cum ne influenteaza acest lucru deciziile, vom afla impreuna intrand in detaliile din spatele acestui studiu.
Rezultatele vin dupa ce au fost in continuare semnalate diferente intre felul in care, desi avem calitati si abilitati egale, ca femei si barbati ne descurcam diferit la un interviu sau la un loc de munca. Chiar daca nu genul este elementul care ne disproportioneaza opiniile pe care ni le formam despre noi, unele concluzii arata ca femeile sunt cele care isi fac o analiza mult mai apropiata de adevar.
Felul in care ne inselam cu privire la propria persoana incepe de la cum aratam pana la cum conducem, spune studiul amintit recent de
The Guardian.
Iar asta, in ciuda a ceea ce ne-ar veni imediat in minte, nu are intotdeauna legatura cu increderea pe care o avem in noi. Fiindca indiferent de cat de multa incredere am avea, oricum nu suntem pe cat de simpatici cu ceilalti pe cat ne imaginam ca suntem.
Ne inselam in mod inconstient tocmai pentru a putea castiga incredere in fortele proprii si ii mintim astfel si pe cei din jur. Un remediu posibil, mai ales la locul de munca? FEEDBACK-ul! Sigur ca nu e lucru usor sa oferi critici (oricat de constructive) la locul de munca sau celui mai bun prieten. Dar livrate cu manusi, astfel de mesaje pot imbunatati real felul in care ne descurcam in viata sau la locul de munca.
Drept exemplu, daca noi credem ca nu mai avem nevoie sa slabim, mintindu-ne ca ne simtim bine cu cele 30 kilograme in plus, doctorul ne-ar putea oferi un feedback care sa spulbere putin aceasta iluzie. Daca seful ne-ar spune ca nu avem rezultate pe cat de bune credem ca le avem, s-ar putea fie sa ne demotivam, fie sa intelegem acest adevar si sa ne dorim sa imbunatatim ce credeam ca e... aproape perfect. Iluzia aproape perfectiunii e cea care ne face sa ne mintim si sa nu mai schimbam nimic la noi. Schimbarea e grea, iar daca ne repetam ca suntem BINE, ne repetam, de fapt, ca nimic la noi sau in jurul nostru nu are de ce sa se schimbe.
Cum ne influenteaza deciziile astfel de iluzii? In vreme ce barbatii au tendinta sa se supraevalueze, femeile sunt prea drastice cand vine vorba de auto-analiza, iar asta le poate face sa avanseze mai greu in cariera. Exemplul cel mai bun e dat de CEO-ul Facebook, Sheryl Sandberg, cand aminteste in cartea sa, Lean In, de faptul ca femeile considera ca nu sunt suficient de pregatite pentru un interviu si prefera sa astepte pana cand vor dobandi abilitatile necesare. La polul opus, barbatii considera ca 25% dintre abilitatile cerute de job sunt suficiente si ca vor deprinde diferenta pe masura ce lucreaza. Si realitatea demonstreaza ca astfel de convingeri ii ajuta pe barbati sa avanseze in cariera, iar pe femei le tine pe loc.
"Liderii narcisisti pot urca pe scara corporatista mai repede, insa liderii modesti tind sa fie mai creativi si mai eficienti, in vreme ce reusesc sa fie si de modele pentru altii". Pe scurt, sunt cu adevarat mai de treaba, concluzioneaza The Guardian.
Trebuie sa fim, asadar, mai sinceri (dar cu adevarat mai sinceri) fata de cum suntem in viata de zi cu zi, cu noi si cu ceilalti, cum arata munca pe care o facem raportata la niste standarde obiective si in ce fel ne putem imbunatati atat propria persoana, cat si procedurile de lucru. Astfel de sprijin poate veni in mod eficient prin teste care se gasesc inclusiv online si care servesc drept modele obiective de autoanaliza. Mult succes si nu uitati: nu suntem chiar atat de simpatici pe cat ne imaginam!
Redactor
Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online