Greseli majore pe care le fac aproape toti managerii
managementmotivarea angajatilor
Ce doriti de la angajatii dvs.? Sa faca treaba, desigur. Sa se-achite cat mai bine de sarcinile postului lor, dar si sa vina permanent cu idei noi, stralucite, despre cum se poate spori eficienta muncii lor si, implicit, profitul firmei. Bun, asta vreti dvs. Dar angajatii ce vor? Sau, altfel formulat: de ce ar face angajatii dvs. ceea ce doriti de la ei? De ce s-ar achita cat mai bine de sarcinile lor si de ce s-ar stradui sa fie cat mai creativi si sa creasca profitul firmei? Pentru ca au semnat un contract cu dvs.? Pentru ca le dati un salariu?
Nu. Motivatiile acestea nu stau in picioare: sunt firme in care angajatii chiar muncesc eficient, la intregul lor potential, si firme in care angajatii sunt blazati si complet indiferenti. Si unii, si altii au contracte semnate si primesc un salariu. Deci, unde e diferenta?
Diferenta e la dvs., stimate manager. Trebuie sa intelegeti ca nu banii constituie “motorul” care ii pune cu adevarat in miscare pe oameni, la adevaratul lor potential. Conteaza si banii, desigur, dar “motorul” cel mai eficient, motivatia maxima, este de fapt un anumit confort psihic al angajatilor, care se traduce prin placerea de a veni la serviciu. Placerea de a avea provocari profesionale, de a atinge prin forte proprii obiective importante si de a beneficia intotdeauna de recunoasterea meritelor.
Iar placerea aceasta apare daca dvs., managerul, reusiti sa evitati un numar de greseli majore, intalnite mai mult sau mai putin in absolut orice firma.
Si dvs. faceti urmatoarele greseli?
1) Suprasolicitati personalul, in ideea obtinerii unui maxim de profit cu minimum de resurse.
Consecinte:
• in cel mai scurt timp veti avea un personal obosit, stresat si demotivat;
• oamenii nu vor mai inregistra niciun fel de performanta, cu toate ca stau la serviciu de dimineata pana seara;
• va creste numarul de concedii medicale, reale sau fictive;
• va scadea drastic creativitatea angajatilor si disponibilitatea lor de a gasi solutii la problemele firmei.
2) Adoptati un stil de conducere foarte autoritar.
Consecinte:
• veti fi pus in situatia de a decide asupra tuturor lucrurilor care se petrec in firma, chiar daca e vorba de chestiuni minore. Angajatii va vor cere aprobarea sau solutia pentru absolut orice si nu vor face nicio miscare pana nu vor avea acordul dvs.;
• va fi imposibil sa plecati din firma fara sa riscati aparitia unor momente neplacute cu clienti sau furnizori. Solicitarile acestora nu vor putea primi un raspuns si vor fi puse in asteptare pana la intoarcerea dvs.;
• angajatii vor fi niste simpli executanti ai dispozitiilor dvs., complet dezinteresati de evolutia firmei.
3) Stabiliti sarcini suplimentare fara sa aveti o imagine realista asupra timpului si eforturilor necesare indeplinirii lor.
Consecinte:
• realizarile firmei nu vor fi niciodata la inaltimea asteptarilor si veti avea impresia ca angajatii nu sunt profesionisti;
• veti da mereu semne de nervozitate, creand in felul acesta o atmosfera de lucru tensionata;
• veti constata ca nici macar vechile sarcini, cele de baza, nu mai sunt indeplinite cum trebuie;
• veti fi privit ca un sef rupt de realitate si va veti pierde credibilitatea si autoritatea in fata angajatilor.
Alte greseli:
4) Luati o decizie, decizia conduce la un insucces, dar nu va asumati raspunderea si dati vina pe un subaltern, de obicei pe motiv ca indicatiile dvs. nu au fost respectate.
5) Delegati sarcini, dar apoi, chipurile, oferiti cate o mana de ajutor care nu face decat sa fixeze pasii de urmat. Angajatii nu pot lua singuri decizii, delegarea e doar de forma.
6) Criticati un angajat de fata cu colegii lui. Creati astfel o stare de disconfort general: angajatul criticat se simte umilit, iar ceilalti se gandesc ca e posibil, la un moment dat, sa le vina si lor randul.
Daca doriti ca angajatii sa fie motivati, trebuie sa le oferiti anumite perspective care sa le indeplineasca anumite nevoi. Acestea sunt diferite de la persoana la persoana. De exemplu:
• angajatii tineri doresc sa invete si sa li se ofere o sansa pentru a arata ce pot;
• angajatii mai in varsta, care isi pot aprecia singuri performantele, doresc proiecte si responsabilitati prin care sa-si puna in aplicare punctele forte.
Toti angajatii aspira catre ceva anume, unii catre cunoastere, altii catre glorie. Si daca aspiratiile lor sunt ignorate complet sau nu gasesc un teren propice pentru a se implini, ei se vor blaza instantaneu.
Vestea despre atmosfera din firma dvs. se va duce repede, fluctuatia de personal va fi mare, iar persoanele care vor veni in firma vor fi doar cele hotarate sa nu se implice prea mult si nici sa nu ramana prea mult.