Ghidul impartirii de cadouri la birou
cadou pentru colegpetrecere la birouimpartire cadou loc de muncaapreciere colegrelatie coleg de munca
Sarbatorile se apropie, la fel si oferirea de cadouri. Stii foarte bine cat de stresanta este alegerea cadourilor pentru familie, asa ca nu lasa ca lucrurile sa se complice si in cazul colegilor de birou.
Cum poti sa faci sa nu se intample acest lucru? Simplu. Trebuie sa ai in vedere trei lucruri esentiale:
Examineaza-ti relatia
"Sa oferi sau nu cadouri depinde de pozitia pe care o ai in birou, de ierarhie", spune Vicky Oliver, autorul a "301 Smart Answers to Tough Business Etiquette Questions" si "The Millionaire's Handbook: How to Look and Act Like a Millionaire, Even You're Not".
"De exemplu, oamenii care care, din punct de vedere ierarhic, se afla sub tine, ca asistentul personal ori secretara, trebuie sa beneficieze de un mic cadou ca un gest de multumire. Daca te afli in pozitia de subaltern, ar trebui sa complotezi cu ceilalti colegi pentru a cumpara un cadou ceva mai mare care sa exprime multumire, loialitate si solidaritate".
De asemenea, nu esti obligat sa oferi cadouri colegilor. Insa, daca cineva ti-a oferit ajutorul cand ai avut mai mare nevoie de el, este in regula sa ii oferi un cadou drept apreciere, dar fii discret si tacticos.
Tinteste pentru atentie nu pentru impresionare
"Cadourile sunt o forma de a spune "multumesc"", spune Dr. John Mellon, consultant si profesor de afaceri la Universitatea Misericordia. De altfel, un cadou oferit cu atentie este intotdeauna corespunzator.
Melon recomanda cadourile pe care colegii si le doresc foarte mult precum biletele la un concert sau un card cadou.
"Este o placere initiala cand este primit cadoul, dar produce alta multumire cand este utilizat. Retine: nu este vorba despre ceea ce iti place tie, ci de ceea ce ii place colegului tau. Un card cadou la restaurantul lor favorit sau o zi de relaxare daca sti ca ii place un anumit sport, este cadoul ideal".
Insa, nu depasi linia personala. Astfel de cadouri pot fi interpretate ca fiind gresite la locul de munca. In plus, nu iti depasi bugetul alocat. Nu trebuie sa arati ca te-ai straduit foarte mult pentru a alege cadoul potrivit sau sa ii impresionezi pe ceilalti cu cadoul superior din toate punctele de vedere.
"Prima regula esentiala pentru cadourile de birou este sa fie ieftine. Nu este indicat sa cheltuiesti 50 de dolari pe o sticla de parfum sau pe o esarfa de designer pentru ca sansele ca el sa iti fi cumparat o ciocolata si sa se simta jenat sunt foarte mari", conchide Oliver.
Ia in vedere alternative
Multe birouri considera ca schimburile de cadouri se fac intr-un cadru festin, costisitor, de altfel, si greu de gestionat. Asadar, cateva prajituri, gogosi sau o ciocolata calda sunt un mod de a satbatori si de a arata aprecierea pe care o ai fata de colegi.
In acelasi timp, unele companii au politici clare cu privire la cadouri, astfel ca esti obligat sa consulti departamentul de resurse umane ori colegul pentru a decide care este cadoul potrivit. Retine, totusi, ca nu toate cadourile vin frumos ambalate. Sa oferi o mana de ajutor atunci cand este nevoie, sa scrii o nota de apreciere sunt alte doua modalitati prin care spui "multumesc" unui coleg.