Cum vrea Ministerul Afacerilor Interne sa intareasca autoritatea personalului sau
statut politistisiguranta cetatenisiguranta politistisanctiuni ultraj
Ca urmare a mesajelor primite din partea angajatilor MAI privind nevoia de intarire a autoritatii politistului, au fost conturata propuneri care vizeaza o abordare mai larga decat Legea 360/2002, privind Statutul Politistului, respectiv, un ansamblu de norme care reglementeaza drepturile si obligatiile, procedurile de actiune sau regimul de sanctionare a unor fapte care definesc autoritatea politistului.
Dintre acestea, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) supune atentiei publicului masuri avand drept scop intarirea autoritatii politistului, apreciind ca, in paralel cu discutiile interne, cu organizatiile profesionale si sindicale, este nevoie si de un proces transparent de consultare a opiniei publice. Iata care sunt propunerile:
1. Stabilirea precisa si la nivel de lege a regulilor de interventie ale politistului
Majoritatea cetatenilor raporteaza actiunile politistilor la ce au vazut in filme, dar foarte putine persoane stiu ce drepturi au si ce drepturi are politistul roman, inclusiv pentru ca procedurile de interventie nu sunt accesibile. Fara a face foarte clare si cunoscute drepturile si obligatiile politistului si pe cele ale cetateanului, vor exista intotdeauna suspiciuni de abuz.
De aceea, cele mai frecvente proceduri care vizeaza cetatenii, respectiv: legitimarea, incatusarea sau conducerea la sediul politiei, ca mecanisme prin care Politia Romana isi exercita atributiile in interesul comunitatii, vor fi detaliate, cu reguli procedurale clare, in Legea de organizare si functionare a acestei institutii.
2. Stabilirea unor instrumente de protectie fizica si juridica a politistilor
In orice procedura de interventie, activitatea politistului trebuie sa se desfasoare in siguranta; acest lucru implica si existenta cadrului normativ necesar, care sa previna o posibila agresiune. Astfel, urmeaza a fi reglementate, cu mai mare precizie, regulile de utilizare a fortei fizice si a mijloacelor din dotare. Totodata, este important ca autoritatea politistului sa poata fi impusa si prin mijloace de comunicare: atentionari sau solicitari clare adresate persoanei, de a face sau a nu face ceva.
3. Impiedicarea politistilor de a pune in aplicare o masura politieneasca ar putea deveni infractiune
Apar tot mai des situatii in care politistii incearca sa imobilizeze un agresor, iar acesta este ajutat, chiar scos din mainile politistilor de prieteni sau oameni de pe margine. Este dreptul cetatenilor sa comenteze, insa nu e normal ca aceste persoane sa intervina in actiunea politiei si sa impiedice punerea in aplicare a legii. Interactiunea dintre cetatean si politist nu trebuie sa se transforme niciodata intr-o negociere a legii.
4. Continuarea comiterii unor fapte, cu ignorarea avertismentului politistilor, in cazul scandalurilor
In cazul acelor scandaluri, petreceri in bloc sau nunti care se fac pe strada si prin care se tulbura linistea si ordinea publica politia ia masuri de sanctionare prin amenzi contraventionale.
Exista in practica situatii cand foarte multi cetateni apeleaza la 112 sa se faca ceva, iar, dupa ce politia aplica masura de sanctionare, scandalul continua. In astfel de cazuri, oamenii care au apelat la politie au convingerea ca autoritatea statului nu se poate impune in fata unora care nu au nicio jena sa-i deranjeze pe ceilalti. Multi dintre cei care organizeaza petreceri sau nunti in strada prefera aplicarea repetata a unor amenzi, in locul incetarii activitatii.
Intentionam ca, in asemenea situatii, dupa ce Politia constata un astfel de scandal si aplica o amenda pentru tulburarea linistii publice, daca persoana continua sa deranjeze locatarii prin aceleasi actiuni ilegale, ignorand avertismentul Politiei, fapta sa fie sanctionata penal. Ignorarea actiunii legitime a politistului, refuzul de a inceta actiunea care ii afecteaza pe ceilalti cetateni, trebuie sa fie sanctionata mai drastic decat o face legea in prezent.
5. Cresterea cuantumului amenzilor contraventionale pentru refuzul de legitimare
Refuzul de a da date cu privire la identitate obliga statul sa consume resurse suplimentare (logistice, financiare si umane) pentru identificarea persoanei; in acest timp, politistul nu poate interveni in alte situatii care, cu adevarat, reclama prezenta sa. Printr-o astfel de conduita, persoana desconsidera si duce in derizoriu autoritatea politistului, care reprezinta autoritatea statului si interesul comunitatii.
6. Sanctionarea prin instrumente de drept penal a celor care folosesc cuvinte ori gesturi jignitoare sau obscene la adresa politistilor in timpul exercitarii atributiilor de serviciu
Codul Penal sanctioneaza ultrajul, care se refera la amenintari sau violente fizice. Consideram ca trebuie sa introducem in sfera de protectie a dreptului penalul si violenta non-fizica, ce consta in folosirea de cuvinte ori gesturi jignitoare sau obscene la adresa politistilor, in timpul exercitarii atributiilor de serviciu.
Astfel de fapte afecteaza deopotriva autoritatea statului, ordinea si linistea publica si demnitatea si reputatia politistului, motiv pentru care trebuie pedepsita ca atare. Conduita similara a politistului este sanctionata penal, ca purtare abuziva (art.296 Cod Penal).
7. Cresterea sanctiunilor pentru ultraj si pentru uciderea unui politist
MAI a trimis deja Ministerului Justitiei o propunere de modificare a Codului Penal prin cresterea pedepselor pentru ultraj, ultraj judiciar, tulburarea ordinii si linistii publice. De asemenea, pentru uciderea unui politist aflat in exercitarea atributiilor de serviciu, MAI a propus sanctionarea cu detentiunea pe viata.
8. Crearea unor mecanisme de acordare a asistentei juridice pentru politistii care sunt victime ale unor infractiuni de ultraj
9. Achizitionarea de echipamente de protectie pentru politisti
10. Introducerea unor module de pregatire fizica si tactica pentru politistii care actioneaza in strada
Cum autoritatea nu se consolideaza doar prin modificari legislative si dotari tehnice, ci si prin modul in care este aplicata legea, in programele de pregatire ale politistilor, va fi acordata prioritate pregatirii fizice si tactice a celor care actioneaza in strada.
Aceste masuri vor fi discutate cu organizatiile profesionale si sindicale, ulterior, urmand a fi initiate demersurile de elaborare a actelor normative necesare si parcurgerii procedurilor de transparenta decizionala.