Cum sa selectati rapid cei mai buni angajati
Recrutarea si selectia de personal
Analiza postului
Recrutarea de personal, reprezinta un proces de atragere a unui numar suficient de mare de persoane potrivite pentru a ocupa un post in cadrul unei firme. Recrutarea si selectia de personal se bazeaza pe o analiza a postului ce urmeaza a fi ocupat urmarind doua componente:
1) Descrierea postului, adica precizarea responsabilitatilor si sarcinilor ce ii revin ocupantului.
2) Cerintele postului, respectiv conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca ocupantul postului.
De exemplu:
Conducator auto (in cadrul unei firme care are ca obiect de activitate comertul de mobilier).
1)
Descrierea postului:
- asigura aprovizionarea cu marfa a magazinelor din raza sa de actiune in conformitate cu dispozitiile sefilor de magazine;
- asigura transportul produselor cumparate de clienti la domiciliul acestora;
- aprovizioneaza depozitele cu marfa;
- verifica daca marfa pe care urmeaza sa o transporte este cea precizata in documentele de insotire a marfii (avize sau facturi);
- completeaza zilnic foaia de parcurs la plecarea si sosirea din cursa;
- inainte de plecarea in cursa verifica daca autovehiculul corespunde cerintelor tehnice, daca are toate documentele asupra sa si daca are aprobarea persoanelor competente pentru efectuarea cursei;
- efectueaza reparatiile tehnice minore si acorda asistenta mecanicului pe durata reparatiilor majore.
- asigura efectuarea la termen a reviziei tehnice a autovehiculului.
2)
Cerintele postului:
- minimum 2 ani de experienta in domeniu;
- permis de conducere categoria B si C;
- lipsa cazierului judiciar;
- prezenta de spirit;
- rezistenta la stres si efort.
Sfatul nostru
Acordati o foarte mare atentie analizei postului. Veti stabili foarte clar, inca de la inceput, ce trebuie sa faca viitorul angajat si care sunt calitatile si competentele care ii vor permite acestuia sa-si indeplineasca atributiile de serviciu, atunci intregul proces de recrutare va fi compromis: nu veti crea un anunt de recrutare corect, veti folosi surse de recrutare nepotrivite si, foarte probabil, veti angaja persoana nepotrivita.
De regula, pe baza analizei postului se intocmeste fisa postului. Fisa postului este un document obligatoriu in care sunt precizate atributiile ce ii revin salariatului, care are obligatia legala de a le indeplini.
Asa cum aratam mai sus, recrutarea si selectia de personal presupune atragerea unui numar mare de candidati competenti care vor sa lucreze in cadrul unei firme pe care o conduceti. In acest sens va trebui sa faceti publica intentia de a recruta noi angajati. Acest lucru presupune redactarea unui anunt de recrutare si selectie de personal.
Indiferent de modalitatea in care va fi facut public (prin intermediul anunturilor stradale sau in mass-media, prin postarea pe internet, prin afisare in cadrul firmelor sau al institutiilor de invatamant, prin transmitere catre agentia pentru ocuparea fortei de munca), anuntul de recrutare si selectie de personal trebuie:
- sa atraga atentia (nu uitati ca si concurentii dvs. cauta salariati competenti);
- sa starneasca si sa mentina interesul (descrieti intr-un mod atractiv si interesant postul, precizati care sunt cerintele sale, recompensele si beneficiile pe care sunteti dispus sa le oferiti, precum si o data-limita de depunere a candidaturii);
- sa indemne la actiune (personalizati anuntul si incurajati candidatul sa isi depuna candidatura indicand modalitati facile pentru a face acest lucru).
Sursele de recrutare a personalului
1. Anunturile stradale sau in mass-media
Va desfasurati activitatea in comert, iar firmaa dvs. are nevoie urgenta de un sofer? Nu stiti unde il puteti gasi? Primul pas pe care trebuie sa il faceti este sa expuneti in fereastra magazinului un anunt prin care sa faceti public acest lucru.
De exemplu:
Ai permis de conducere categoria B, esti entuziast si
cauti un loc de munca?
Vino la noi! S.C. Roxmarnic S.R.L. angajeaza conducator auto. Iti oferim un salariu atractiv si numeroase alte beneficii (tichete de masa, telefon, autoturism
full-time). Ne gasesti la etajul II, standul 55. S-ar putea sa aveti o surpriza. Foarte probabil, se vor prezenta multe persoane dornice sa ocupe postul disponibil in firma dvs. Veti avea ocazia sa cunoasteti direct candidatii si sa va formati o prima impresie. Daca veti considera necesar le puteti solicita candidatilor un CV si puteti stabili intalniri ulterioare in vederea sustinerii unui interviu sau a unei probe de lucru. In situatia in care nu reusiti sa atrageti un numar suficient de mare de candidati, puteti insera un anunt de mica publicitate in cadrul unui ziar.
De regula, in cadrul ziarelor se pot publica trei tipuri de anunturi:
1) Anunturi inserate la rand - textul unui anunt este inserat printre celelalte anunturi fara niciun fel de evidentiere (fara niciun rand liber deasupra si sub anunt, fara randuri libere intre paragrafe). Acest anunt este ieftin si este folosit, de regula, numai pentru posturi de nivel inferior.
2) Anunturi in semi-caseta - textul unui anunt este introdus intr-un chenar, iar in jurul anuntului este un spatiu alb. Desi este putin mai scump decat anuntul la rand, acest tip de anunt se poate dovedi mult mai eficient.
3) Anunturi in caseta - anuntul este introdus intr-o caseta si poate contine orice fel de caractere, semne grafice sau imagini. Este folosit pentru recrutarea persoanelor care ar urma sa ocupe pozitii de middle sau top management. Pentru a-i spori eficienta, acesta poate fi inserat in paginile care prezinta informatii din domeniul in care urma sa lucreze candidatul. Spre exemplu, un anunt de recrutare a unui director economic poate fi publicat in sectiunea economica a unui ziar.
2. Recrutarea on-line
Este o metoda de recrutare din ce in ce mai uzuala care consta in publicarea postului neocupat pe un site de recrutare. Procedura este foarte simpla, necesita foarte putin timp si are costuri reduse.
Tot ce trebuie sa faceti este sa completati un anunt de recrutare (formular) pe un astfel de site si sa va verificati casuta de e-mail. Veti primi cu siguranta CV-uri in format electronic in doar cateva zile de la publicare.
Va prezentam mai jos continutul unui astfel de formular:
Tipul ofertei: Full-time
Denumirea postului: Secretara
Nivel cariera: Entry-level (sub 3 ani)
Denumirea firmei: S.C. Roxmarnic S.R.L.
Tara: Romania
Oras: Bucuresti
Domeniile ofertei: Secretariat/Administrativ
Data introducerii: 2009-01-23
Descrierea firmei: Roxmarnic este o firma infiintata in anul 2007 care are ca obiect principal de activitate comertul de mobilier. Roxmarnic numara in prezent 20 de angajati si se afla intr-un proces amplu de dezvoltare. Suntem convinsi ca succesul firmei noastre se datoreaza competentelor angajatilor pe care ii sprijinim sa se dezvolte oferindu-le acces la diferite programe de formare profesionala. Valorile in care credem sunt: profesionalismul, responsabilitatea, calitatea, corectitudinea, increderea, implicarea.
Descrierea postului:
- elaboreaza documentele legate de organizarea si programul de activitate al firmei;
- elaboreaza situatii de sinteza referitoare la activitatea firmei;
- asigura un flux corespunzator al documentelor si informatiilor emise de/catre firma;
- executa lucrarile de secretariat pentru conducereasi personalul directiei;
- realizeaza legaturile telefonice cu si pentru conducerea firmei si inregistreaza mesajele telefonice sau verbale si le comunica operativ persoanelor carora le sunt adresate;
- asigura serviciile de protocol;
Cerintele postului:
- studii superioare;
- cunostinte de operare PC (Word, Excel);
- bune abilitati de comunicare;
- capacitatea de organizare a propriei activitati;
- simtul responsabilitatii, putere de concentrare si spirit de observatie;
- spirit de echipa;
- atentie distributiva, autocontrol in situatii tensionate;
- atitudine proactiva, toleranta, flexibila.
3. Institutiile de invatamant
Unele dintre posturile din firma dvs. pot fi ocupate cu siguranta de catre absolventii institutiilor de invatamant sau de catre studenti. Tot ce trebuie sa faceti este sa postati anuntul dvs. de recrutare si selectie de personal in locul special amenajat in acest scop in cadrul institutiilor respective.
4. Agentia pentru ocuparea fortei de munca
Aceasta institutie are o evidenta a tuturor persoanelor care beneficiaza de indemnizatia de somaj si care se afla in cautarea unui loc de munca. Anuntati agentia despre existenta unui loc de munca vacant in firma dvs., iar aceasta va va prezenta o lista cu persoanele care pot ocupa acel post.
5. Recrutarea interna
Pentru ocuparea anumitor posturi din cadrul firmei, puteti decide ca este bine sa fie promovati oameni din interiorul organizatiei. Veti rasplati astfel loialitatea unor angajati, iar acestia vor fi mai motivati in activitatea pe care o desfasoara daca stiu ca eforturile lor vor fi apreciate si recompensate adecvat: promovare, salarizare, stabilitate in cariera.
In principiu, ar trebui sa parcurgeti urmatoarele etape:
- Afisarea in locurilor special amenajate a locurilor de munca disponibile;
- Alegerea celor mai potrivite persoane pentru ocuparea postului disponibil prin studierea fisei de evaluare a performantelor;
- Anuntarea salariatilor care se pot inscrie la concurs.
6. Companii specializate in activitatea de recrutare si selectie de personal Exista foarte multe firme care ofera servicii de recrutare si selectie de personal. Trebuie sa le comunicati posturile vacante din cadrul firmei dvs. si ele va vor gasi exact omul de care aveti nevoie, dar serviciile oferite de catre aceste firme nu sunt deloc ieftine. Totusi, va recomandam sa apelati la astfel de firme atunci cand doriti sa angajati personal in posturi de conducere.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Resurse umane
Ultimele NOUTATI
Ne-ar placea ca Romania sa fie reprezentata de Calin Georgescu pe plan international?
Cum sa faci cozonaci pufosi de fiecare data secretul pe care bunica nu ti l-a spus
De ce nu trebuie sa-ti fie frica de un credit de nevoi personale. Ghid pentru incepatori
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212
Nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat pentru anul 2025
Te-ar putea interesa si