Numeroase studii – precum si succesul in sine al unor companii precum Costco – au dovedit acelasi adevar: ANGAJATII FERICITI GENEREAZA PROFITURI URIASE PENTRU COMPANIILE LOR.
Da, ingredientul de baza la locul de munca este fericirea – nu inteligenta, numarul de ore muncite si anii de experienta.
PLATESTE MAI MULT, CASTIGA MAI MULT?
Mentinerea fericirii angajatilor ii ajuta pe acestia sa ramana productivi la birou, sa lucreze intr-adevar pentru companiile lor. Doctorul Noelle Nelson, psiholog si autor al lucrarii “Castiga mai multi bani prin mentinerea fericirii angajatilor tai”, a explicat pentru FORBES: “Cand angajatii simt ca firma este interesata de situatia lor, vor fi si ei interesati de situatia firmei”. In ce masura tratamentul bun aplicat in cazul angajatilor te poate ajuta sa-ti rotunjesti profiturile?
Exista cateva metode dovedite stiintific. Prin furnizarea unor stimulente mai bune, promovare, training si compensatii, compania va prospera. In timp ce aceste metode pot avea o varietate de rezultate, toate functioneaza intr-un singur sens, prevenind rata de demisie in randul angajatilor, care genereaza de la sine o pierdere a productivitatii, din cauza timpului investit in recrutarea si instruirea unor noi salariati. Mai exact, nu salariile, ci demisiile, va ruineaza afacerea. Costurile de recrutare sunt pe alocuri uriase si functiile ramase vacante nu pot fi ocupate de oricine.
Sa analizam insa factorii care au un impact asupra profiturilor unei companii.
1. Oferirea unor beneficii mai bune
Raportul Aflac WorkForce din acest an arata ca exista o corelatie clara intre satisfactie si pachetele de beneficii: 73% dintre angajatii care sunt foarte multumiti de pachetele compensatorii oferite de companie sunt la fel de multumiti si de joburile lor.
In ce fel va ajuta acordarea unor stimulente mai mari sa obtineti profituri insemnate?
Mai putine demisii. Angajatii care sunt foarte multumiti de beneficiile companiei sunt de sase ori mai dispusi sa RAMANA in companie, decat cei care sunt nemultumiti de situatie; 49% dintre angajatii intervievati de Aflac au spus ca imbunatatirea beneficiilor acordate i-ar putea convinge sa ramana la actualul loc de munca.
Mai putin absenteism. Intretinerea sanatatii si beneficiile in acest sens imbunatatesc starea fizica a angajatului, care produce mai mult si reduce costurile asociate absenteismului pe caz de boala. Pierderile de productivitate, asociate unor probleme de sanatate personale sau in familie ii costa pe angajatorii din SUA 1.685 dolari per angajat, in fiecare an.
Atragerea talentelor. Pachetele compensatorii mai bune ii determine pe eventualii angajati de valoare sa migreze spre respectivii angajatori. Vei beneficia de o forta de munca mai pretioasa. Starbucks, una din companiile situate in topul 100 “Al celor mai bune companii in care poti sa lucrezi”, a inregistrat venituri nete de 11,7 miliarde dolari in anul fiscal 2011. Cei 95.000 de angajati part time ai sai beneficiaza de asigurari medicale complete, optiuni de actiuni si cafea gratuita. Suntem siguri ca nu doar cofeina ii determina pe baristas sa isi pastreze locurile de munca!
2. Promovarea din interiorul companiei
Acest aspect ii mentine fericiti pe angajati, deoarece ei stiu ca munca lor va fi recompensata, ca exista loc pentru evolutie in cadrul companiei. Rata demisiilor va fi infima! Costco a inceput sa promoveze angajati din interiorul companiei pentru 98% din functiile vacante si dupa primul an de recrutare in house, rata demisiilor a scazut la sub 6%.
In plus, angajarile din exterior sunt mult mai scumpe si mai putin eficiente, decat cele din interior. Angajatii din exterior castiga, intr-adevar, cu 18% mai mult decat cei promovati in interiorul unei companii, pentru aceeasi functie, dar sunt cu 61% mai predispusi sa fie disponibilizati.
3. Oferirea unui training de calitate
Un studiu recent al Universitatii Guelph din Ontario, Canada, arata ca un training structurat ii determina pe angajati sa aiba mai multa incredere in ei si sa fie mai multumiti de joburile pe care le au.
The Container Store, de exemplu, pune un accent major asupra trainingului personalului: fiecare divizie are trainerul sau cu norma intreaga si angajatii noi primesc peste 241 ore de instruire in primul an, fata de media industriala de sapte ore. Magazinul inregistreaza o rata a concedierilor de 15-20%, intr-o industrie in care demisiile sunt la ordinea zilei. De asemenea, 41% dintre noii angajati provin din randul celor deja incadrati de companie.
4. Oferirea unor compensatii generoase; motivatia financiara
Oportunitatile de impartire a profitului, optiunile de actiuni si compensatiile generoase majoreaza nivelul de satisfactie si loialitate in randul angajatilor. Un studiu al Universitatii McGill arata ca sustinerea angajatilor (indiferent de pozitia lor in organigrama companiei) genereaza profituri semnificative pentru companii.
De exemplu, Costco ii plateste pe angajatii sai cu 42% mai mult decat salariile vehiculate de rivalul sau, Sam’s Club. Chiar daca acest fapt majoreaza costurile angajatorului, beneficiile pe termen lung sunt uriase: productivitate sporita si demisii foarte, foarte putine. De asemenea, salariile mai mari atrag tinerele talente.
The Container Store isi plateste angajatii full time cu 44.000 dolari pe an. Salariile acestora sunt de doua ori mai mari decat cele practicate in industria de retail. Ca urmare, compania a inregistrat 1.500 de aplicatii pentru 60 de posturi oferite in Edina, Minnesota.
Cand American Apparel a furnizat stimulente financiare suplimentare pentru angajatii sai, productia s-a triplat. Oferirea de stock options-uri reprezinta, totodata, un imbold pentru angajati, datorita simtului proprietatii. Un alt factor care ii relaxeaza pe angajati este posibilitatea de a putea lucra de acasa.
Nu in ultimul rand, imaginea unui angajator corect si generos, care oglindeste valorile companiei sale, reprezinta un plus meritat in fata concurentei. Datorita schemei excelente de salarizare si a oportunitatilor de promovare interna, Costco se confrunta cu o mai mica rezistenta din partea comunitatilor, decat rivalii sai, atunci cand vine vorba de inaugurarea unor noi magazine si depozite.
Aceste studii demonstreaza ca situarea angajatilor in prim planul companiei tale iti va aduce beneficii nebanuite. Dupa cum spune si Jason Fried, CEO-ul 37 signals: “Multi angajatori ii extenueaza pe angajati, cu un program de munca de 60, 70, 80 ore pe saptamana. Ei stiu ca atat oamenii, cat si compania, vor face implozie, intr-un final, dar nu le pasa. Este ca si cum ai seca tot petrolul de pe Pamant. Poti privi oamenii si din aceasta perspectiva”.