Companiile de date spun insa ca monitorizarea va imbunatati activitatea companiilor si viata angajatilor.
Sociometric Solutions a realizat o serie de dispozitive de monitorizare pentru Bank of America, Steelcase si Cubist Pharmaceuticals Inc. si se afla in tratative cu General Motors. Compania a fost infiintata de cativa studenti Ph.D de la MIT, care au decis sa studieze "chimia" din spatele unor locuri de munca excelente, cum sunt cele de la Google. Ei au venit cu ideea unor senzori montati pe legitimatiile de identificare pe care le poarta angajatii; prin intermediul acestor senzori, companiile vor masura productivitatea in timp real. Senzorii identifica tonul vocii unei persoane, miscarea si chiar pozitia, in timp ce discuta cu ceilalti.
"Google creeaza o intreaga comunitate pe baza conversatiilor sociale - cele de langa dozatorul de apa sau automatul de cafea - acestea au cel mai mare impact", a declarat Ben Waber, presedintele Sociometrics si unul dintre fondatorii companiei. "In SUA, exista acea perceptie potrivit careia iti petreci timpul productiv doar la calculator, cu ochii in monitor", a spus Ben Waber.
Senzorii masoara cand si cum sunt productivi angajatii. Chiar daca dispozitivele culeg informatii individuale, acestea raman anonime si furnizeaza doar date statistice; acest lucru nu va indeparta insa temerile legate de incalcarea dreptului la intimitate. Informatia sugereaza cum pot angajatii si compania sa colaboreze mai eficient.
"Legalitatea din spatele acestui demers", spune Michael Arena, responsabil pentru recrutarea candidatilor talentati la General Motors, "aceasta este cea mai mare problema. Intimitatea online este practic transparenta si problemele legate de confidentialitatea datelor vor ramane mult timp pe masa de discutii".
Senzorii de monitorizare
Echipa lui Waber a amplasat senzori electronici in legitimatiile angajatilor, care includ un Bluetooth, un microfon (nu inregistreaza ce spun oamenii, ci doar tonul vocii lor), un senzor de miscare si o raza cu infrarosu.
Aceste instrumente pot determina natura conversatiilor intreprinse de angajati. De exemplu, microfonul poate masura tonul vocii si cu cat o persoana vorbeste mai intens despre un proiect, cu atat pare mai implicata in munca sa.
Infrarosul detecteaza legitimatiile cu senzori din jur; astfel, cercetatorii pot afla si cum se situeaza oamenii atunci cand discuta cu alti colegi. De exemplu, unii angajati incearca sa se impuna. Cand doi angajati sunt implicati intr-o conversatie interesanta, "se vor oglindi reciproc", semnaland un nivel crescut de egalitate.
"Am reusit sa ghicim, de exemplu, care echipa va castiga un concurs de intocmire a unui plan de afaceri, doar pe baza datelor colectate prin intermediul senzorilor, la petrecerile cu cocktail", a declarat Alex Pentland, profesor MIT.
Numele asociate cu senzorii individuali sunt sterse din baza de date si nu vor fi divulgate niciodata angajatilor.
Teste pe bune
Bank of America a cumparat o serie de asemenea senzori in urma cu cativa ani, dorind sa studieze dinamica grupurilor si cum influenteaza aceasta performanta. Compania a testat 90 de angajati din call center. Arena spune ca BoA a descoperit cat de important este sa le permita angajatilor sa iasa impreuna in pauze. In tot acest timp, angajatii au vorbit despre problemele lor de serviciu. Senzorii nu au monitorizat conversatiile, ci ritmul vorbirii, spune Arena si compania a inregistrat o imbunatatire cu 10% a performantei si productivitatii, prin modificarea culturii corporatiste, dupa analiza datelor furnizate de senzori.
Chiar daca Bank of America si-a testat angajatii din call center, Arena precizeaza ca senzorii pot fi folositi pe un personal mai numeros. O persoana intra intr-o incapere si ii influenteaza pe ceilalti.
Steelcase, care fabrica mobilier pentru birouri, colaboreaza cu Sociometric pentru a dezvolta senzori pentru propriile sale produse. De exemplu, noul sau scaun, Gesture, este "proiectat astfel incat sa sustina interactiunea cu tehnologia zilelor noastre" si "a fost inspirat de miscarea corpului uman". Noul scaun le poate "spune" angajatorilor cum sunt utilizate de angajati.
"Cum afecteaza spatiul inconjurator interactiunea angajatilor? Aceasta este intrebarea la care dorim sa raspundem", a declarat Dave Lathrop, directorul Steelcase.
Lathrop spune ca multi dintre noi nu stim cum sa interactionam cu ceilalti. De exemplu, daca ai o personalitate orgolioasa, ii vei obliga pe angajati "sa se inchida in ei insisi", sa nu aiba incredere in tine.
"Yahoo si Best Buy le cere angajatilor sa revina la birouri, sugerand ca interactiunea umana este nepretuita", spune Lathrop. "Ne aflam intr-un moment magic, in care putem face lucruri minunate... avem date la indemana... Ca si cercetator, sunt extrem de increzator ca senzorii ne vor oferi informatii utile despre calitatea interactiunii dintre oameni".
Dar la sfarsitul zilei, angajatii trebuie sa se impace cu ideea ca au fost monitorizati toata ziua, chiar daca discutam despre informatii anonime - si nu stim in ce masura se vor impaca cu ideea.