6 obiceiuri ale sefilor extraordinari
obiceiurisefimanageriangajatisufletcalitati
Care sunt calitatile sefilor de exceptie? Ei evita sa creeze "vedete", ii indeparteaza pe cei slabi din companie, instruiesc angajatii, dar nu intervin asupra puterii lor de decizie, situeaza personalul pe primul loc in ierarhia importantei si mai mult, conduc oameni, nu statistici. Dincolo de cele cinci obiceiuri enumerate, managerii buni pun mai des intrebari, decat sa ofere raspunsuri.
1. Sefii excelenti evita sa creeze "vedete"
Un sef obisnuit permite uneori ca un angajat sa devina o "vedeta" la locul de munca, ignorand munca restului echipei. "Vedeta" primeste recunostinta si atentie, in timp ce restul angajatilor stau in umbra sa. Acest lucru duce la alienare si le transmite oamenilor mesajul ca munca lor este egala cu zero barat. Sefii excelenti coordoneaza scopurile individuale ale angajatilor, astfel incat sa se intersecteze cu cele comune. Asemenea manageri ofera recompense in functie de evolutia echipei si ii incurajeaza pe cei mai buni sa devina si mai buni, pentru a genera o ierarhie a reusitei, a succesului.
2. Sefii excelenti renunta la angajatii slabi
Unii sefi angajeaza oameni slabi si ii pastreaza in functie, sperand ca se vor "da pe brazda". Acest lucru dauneaza intregii echipe, generand un nivel scazut de performanta si asteptari; mai mult, angajatii vor munci in plus, pentru a acoperi deficitul colegului lor. Sefii de exceptie monitorizeaza performantele angajatilor si ii ofera o instruire constructiva, atunci cand esueaza. Totusi, atunci cand este evident ca acea persoana nu poate fi performanta, seful ii face un bine: o concediaza si pune pe altcineva in locul ei.
3. Sefii excelenti instruiesc, nu intervin
Sefii mediocri vor sa arate ca sunt buni la toate. Ei intervin mereu asupra angajatilor, cand prestatia nu li se pare potrivita. Angajatii devin mai putin motivati si managerul se transforma intr-un "paznic", iar fiecare activitate de productie se duce pe apa sambetei. Sefii excelenti stiu ca principala lor responsabilitate este aceea de a-i lasa pe oameni sa se dezvolte, sub auspiciul unui training discret. Asemenea sefi stiu ca este imposibil pentru angajati sa gandeasca strategic, atunci cand timpul si energia lor sunt irosite intr-o activitate fortata.
4. Sefii excelenti pun angajatii pe primul loc
Sefii de duzina tin cont doar de clienti, investitori, alti manageri si propria cariera. In aceasta schema, angajatii se afla pe ultimul loc - sau chiar lipsesc de pe lista prioritatilor. Din pacate, acestia simt cand seful nu tine la ei si nu mai pun "suflet" in activitatea profesionala. Sefii de exceptie stiu ca angajatii reprezinta cel mai important activ al companiei. Ei stiu ca angajatii creeaza, construiesc, vand si dezvolta produsele pe care le cumpara clientii.
5. Sefii excelenti gestioneaza oameni, nu statistici
Sefii mediocri sunt interesati mai degraba de cifre, decat de oameni. Ei jongleaza cu statisticile privind veniturile si profiturile, cu datele incalcite si se tem ca nu cumva tabelul sa arate prost in fata investitorilor. Sefii de exceptie stiu ca statisticile reprezinta o istorie a ceea ce s-a intamplat - si inteleg ca angajatii trebuie sa munceasca eficient si sa fie respectati pentru asta. Ei au responsabilitatea de a gestiona oamenii si activitatile acestora, astfel incat statisticile sa "fie pe cont propriu".
6. Sefii excelenti pun mai multe intrebari si ofera mai putine raspunsuri
Sefii obisnuiti cred ca jobul lor consta in oferirea raspunsurilor la toate intrebarile angajatilor. Totusi, de fiecare data cand ii dau angajatului un raspuns, il priveaza de oportunitatea invatarii. Angajatul respectiv nu se mai poate dezvolta intelectual. Managerii de exceptie stiu ca oamenii nu invata nimic, atunci cand le oferi totul pe tava sau cand ii indopi cu informatii ca pe o gasca, pentru foie gras. Ei stiu ca jobul unui sef este sa puna intrebari care sa starneasca atentia angajatilor, sa le stimuleze creativitatea; succesul vine gandind.