1. Munca intelectuala vs. munca fizica. Jobul respectiv necesita aptitudini creative, care iti permit "sa-ti folosesti creierul?"
2. Un salariu mare versus unul mic. Cu cat vei fi platit? Nu te gandi neaparat la cifre, dar nu uita ca unii bani par mai "frumosi" decat altii.
3. Schimbarea de-a lungul timpului vs. schimbarea repetitiva. In unele situatii, rolurile se schimba, in functie de nevoile acelei companii. Pe de alta parte, multe roluri functionale pot deveni foarte redundante, daca repeti la nesfarsit aceeasi activitate.
4. Dezvoltarea generala vs. specializarea/eficientizarea muncii. Multe companii vor sa devii "bun la ceva" si sa faci doar acel lucru. Pe de alta parte, exista joburi unde trebuie sa iti dezvolti anumite aptitudini, pentru a face fata noilor responsabilitati (ex: managerul unei companii emergente). Gandeste-te la un briceag elvetian (are functii generale), in comparatie cu un bisturiu (un element specializat).
5. Ii gestionezi/inveti pe altii sau lucrezi singur? Unele functii implica dezvoltarea talentelor celorlalti si asumarea responsabilitatii pentru grupuri mari de oameni (ex: esti seful unui departament de vanzari). Pe de alta parte, multi indivizi specializati prefera sa lucreze singuri, mai tot timpul (ex: avocat, scriitor, doctor, artist).
6. Autonomie/Agentie vs. discretie. In unele situatii, poti lua deciziile cele mai bune, pentru a rezolva o anumita problema si poti exercita un anumit control asupra mediului si programului tau de lucru. In alte situatii, discretia ta poate fi destul de limitata, din cauza ierarhiilor, politicii si procedurilor foarte detaliate (ex: cand esti avocat, clientii iau cele mai importante decizii).
7. Orientat spre servicii sau institutii? In unele companii, ii servesti direct pe oamenii cu care interactionezi. In altele, clientii tai sunt unele organizatii mari, care sunt greu de personalizat (ex: furnizarea de consultanta pentru o mare companie farmaceutica).
8. Compensatii pentru valoare vs. compensatii pentru timp. In cele mai multe companii bine impamantenite, exista un sistem de compensatii si promovare, in functie de numarul anilor pe care i-ai petrecut acolo. Daca generezi valoare pentru o companie, s-ar putea sa nu se oglindeasca in recompense. In alte contexte, mai flexibile, este posibil ca un angajat sa fie recompensat, in functie de valoarea pe care o adauga la "tezaurul companiei".
9. Creativ vs. Ponderat. Daca o companie are un anumit istoric, cel mai probabil dispune de un set de documenatie, reguli si politici, pe care le aplica si in calitate de angajat vei fi nevoit sa urmezi acest tipar. In alte circumstante, datorate fie naturii activitatii, fie unor activitati noi pentru tine, vei putea inova sau implementa ceva nou.
10. Progres vs. mentinerea pozitiei. Daca o companie se dezvolta, angajatii vor avea mai multe oportunitati. Daca o companie duce o batalie defensiva, se contracta sau incearca sa se mentina la un anumit nivel, oportunitatile sunt mai rare si stagnarea reprezinta o amenintare. Intr-un mediu profesionist, te vei confrunta cu angajamente, care trebuie onorate intr-un anumit interval de timp, dupa care vin altele si altele...
11. Executie vs. analiza. In multe instante analitice, sintetizezi un volum urias de informatii, pentru a intocmi un raport, a construi o proiectie, o estimare sau a face o recomandare. Productia este reprezentata de raport, de proiectie, de recomandare. Intr-o functie executiva, productia ta este actiunea sau activitatea in cadrul companiei (ex: ce magazine deschizi, ce bunuri o sa vinzi, ce resurse vei aloca si ce fel de campanie de marketing vei demara etc).
12. Orientarea in grup vs. masuratorile individuale. In multe companii, unitatea performantei este bazata pe fiecare angajat in parte (ex: cate ore a lucrat un avocat sau un contabil, cati pacienti a tratat un doctor etc). In alte companii, performantele sunt masurate "la comun', deoarece oamenii din departamentele multiple sunt nevoiti sa lucreze in echipa, pentru a-si atinge scopurile.
13. Calea nesigura vs. calea predictibila. In unele situatii, poti spune cu siguranta ca o anumita cale este potrivita. In altele, calea urmata va depinde de rolul pe care il ai in compania respectiva.
14. Simtul proprietatii vs. cel al angajatului. In unele companii, staff-ul are un simt al proprietatii asupra muncii sale si performantei companiei, datorita activitatii depuse, dimensiunii entitatii, culturii respective si a mecanismelor de recompense (ex: detinerea de actiuni). In alte parti, angajatii se simt detasati de angajator si nu fac legatura intre performanta individuala si cea a companiei.
15. O imagine buna vs. una obscura sau chiar negativa. Unele functii si companii sunt admirate de catre familiile angajatilor respectivi, prietenii si comunitatea, in general. In alte situatii, jobul tau nu va fi la fel de bine vazut sau cunoscut.
16. Angajarea pe termen lung vs. tranzitia. In unele companii, este normal ca angajatii sa plece si sa vina la un anumit interval de timp (este mai ales cazul angajatilor juniori). In alte locuri, angajatii pot ramane intr-o functie ani de-a randul, cladind relatii profesionale de durata.
17. Impactul pozitiv vs. cel neutru/nedeterminat. Unele companii intreprind anumite activitati care genereaza un impact pozitiv (ex: dezvoltarea unei noi tehnologii care reduce poluarea sau imbunatateste sanatatea etc). Alte companii genereaza activitati care au un impact neutru sau greu de anticipat.