Greselile in exprimare survin pe multe cai. Istoria este presarata cu anecdote despre gafele impardonabile ale unor politicieni, profesionisti media, celebritati si directori executivi. Cum putem evita asemenea situatii jenante?
Nu pronunta gresit numele oamenilor
Cei mai multi oameni cu nume strain sunt obisnuiti ca restul sa greseasca pronuntia acestuia. Dupa cum spunea insa Dale Carnegie, marele inaintas al industriei americane, "daca iti amintesti numele meu, imi faci un compliment subtil; imi arati ca am facut o anumita impresia asupra ta. Aminteste-ti numele meu si ma voi simti mai important". Asigura-te ca pronunti corect numele interlocutorului tau.
Site-ul "Cum sa pronunti numele din toata lumea" ofera o pronuntie audio a mii de nume din toate regiunile globului. Poti solicita pronuntarea unui nume, in caz ca te intalnesti cu un client din strainatate si vrei sa faci o impresie deosebita.
Nu mai injura atat de mult
In prezent, locul de munca reprezinta o pepiniera de profanari. Utilizarea independenta a acestor injuraturi semnaleaza faptul ca ne aflam intr-un grup sigur, in care nu suntem nevoiti sa ne cenzuram. Dar nu toata lumea raspunde bine in fata injuraturilor tale. Acestea activeaza o zona "negativa" a creierului.
Fie ca injuram ca sa ne eliberam de frustrari sau sa adoptam o pozitie de superioritate (prin agresiune verbala), putem deranja foarte usor pe cineva. Injuraturile pot fi rachete lansate haotic, nu vom sti unde vor ateriza si ce victime vor lasa in urma. Tine-ti gura la locul de munca, in acest sens.
Pastreaza emailurile importante in draft
Cel mai recent scandal al Fiscului american - cand un mesaj confidential a fost trimis catre un grup mai mare de oameni, din greseala - este un exemplu clar privind perioada de carantina a emailurilor din draft. Reciteste-le cu mare atentie. Cei mai multi dintre angajati s-au confruntat cu situatia penibila in care scriu un email despre o anumita persoana si se gandesc la ea, trimitandu-i mesajul fara o recitire, cu consecinte la fel de jenante. Prin plasarea unui email important in draft box inainte de a-l trimite, n-o sa comiti o astfel de eroare. Citeste ceea ce scrii, vezi daca toate elementele sunt la locul lor si daca ai atasat fisierele dorite. E mult mai bine decat sa te gandesti, dupa trimiterea mesajului, la ceea ce ai scris. Scrie mesajul, reciteste-l si apoi poti sa-l trimiti. Daca folosesti Gmail, apeleaza la functia Undo.
Nu comenta aiurea pe retelele de socializare
Retelel sociale sunt la fel de periculoase, deoarece mesajele tale vor ramane pentru totdeauna "in constiinta publica".
Cum iti revii dintr-o deficienta verbala
O deficienta verbala poate insemna mai multe lucruri: fie "tai" propozitiile la jumatate, fie esti ezitant in exprimare, fie adaugi cuvinte in plus, care denota necunoasterea sau spui de mai multe ori acelasi lucru. Acest lucru poate surveni in timpul unei prezentari, cand oratorul este emotiv, obosit sau nu s-a pregatit indeajuns de bine. Cea mai buna modalitate de iesire din acest impas este sa spui: "Dati-mi voie sa reformulez..." sau "Ceea ce am vrut sa spun este ca...".
Tempereaza-ti uimirea cu discretie
Sa spunem ca faci afaceri cu cineva prin intermediul mediului online si nu v-ati intalnit niciodata personal. Intr-o zi, va vedeti intre patru ochi si observi ca persoana din fotografia de pe site si cea din fata ta prezinta unele diferente. Faci o remarca de genul "Aratati diferit in poze" sau "Mi-am imaginat ca sunteti mai inalt". Expresia acelei persoane se va schimba, deoarece se va simti jenata. Explica-i ce anume ai vrut sa spui prin aceasta afirmatie.
Evita saluturile online automate
Joe Pulizzi, consultantul de marketing si proprietarul Junta42, a configurat TweetDeck astfel incat sa isi intampine followerii de pe Twitter cu acelasi mesaj universal. Oamenii s-au simtit ofensati. Lipsa implicarii personale i-a determinat pe utilizatori sa considere ca au fost victimele unei campanii de "spam". E o greseala nevinovata, care va poate costa mult. Daca vrei ca fanii sa iti fie alaturi, trimite-le cate un mesaj scurt, personal, plin de insemnatate.
Ia atitudine dupa o greseala "fatala" de exprimare
Chiar si atunci cand avem cele mai bune intentii, este simplu sa cazi in extrema cealalta, prin afirmatiile neinspirate. Rectifica imediat situatia, in privat; cere-ti scuze. Scriitorul GK Chesterton explica: "O scuza rigida reprezinta o a doua insulta pentru audienta... Partea vatamata nu vrea sa fie compensata, pentru un rau comis asupra sa; ea vrea sa fie "vindecata", deoarece a fost "ranita".
Scuzele trebuie sa reprezinte deznodamantul povestii. Unele situatii sunt alimentate de instigatori, nu le da credit. Ei polueaza mediul de lucru. Cel mai bun lucru pe care-l poti face este sa lasi incidentul sa se stinga de la sine.
Zambeste!
Cele mai multe gafe minore sunt trecute cu vederea. Cei mai multi oameni sunt intelegatori, deoarece si ei au trecut prin asa ceva. Daca o gafa a fost foarte mica, nu are sens sa iti cer scuze pentru ea. De asemenea, poti trata situatia cu umor: "Imi cer scuze, gura mea are astazi propria personalitate". O atitudine relaxata arata ca nu a fost "cu intentie".
Nu subestima valoarea elegantei
Eleganta cu care abordezi o situatie nu este foarte des luata in seama; vorbim despre modul in care te descurci, de unul singur, cu oamenii; de impactul vorbelor si comportamentului tau asupra acestora; de pozitia ta. In mod cert, discutam despre maturitatea emotionala, care te va ajuta sa evoluezi cum se cuvine "pe scena" (fie ca vorbim despre o prezentare in fata a mii de oameni sau munca de zi cu zi, de la birou). Eleganta si carisma pot face diferenta intre castigarea si pierderea unui client. (via OF.com)