ANALIZA: Credeai ca seful tau e rau? Urmatorii colegi iti pot face viata un calvar la birou
analizasefraucolegiviatabirou
Este pacat ca nu ne putem castiga existenta mestecand guma, savurand o bere sau jucand toata ziua Call of Duty si ca urmare, vom fi nevoiti sa ne gasim de munca, intr-o buna zi. Unii dintre noi vor dori sa devina tot mai buni in profesia lor, vor visa la promovari si venituri mai mari. Si totusi, sa nu uitam ca lumea este plina de orgoliosi si "numarul lor creste exponential cu distanta parcursa pana la dozatorul de apa", spune un ilustru necunoscut. Din fericire, atacul cu pixul Bic la locul de munca este in continuare pedepsit prin lege si unui workaholic nu-i ramane decat sa isi identifice rapid colegii "din iad" si sa se fereasca de ei. Care sunt insa tipologiile? Iata 10 personaje mari si late!
1. Detectivul Columbo, care cu un ochi rade si cu altul plange
Detectivul Columbo va fi mereu paranoic in legatura cu colegii sai, banuindu-i de conspiratii si mai ales acuzandu-i in gandul sau (sau la seful) ca nu lucreaza la fel de mult ca dansul. Acesta pune la cale investigatii complexe si lanseaza discutii aparent nevinovate, vine la cubul tau si te intreaba cat ai progresat cu proiectul; ciudat insa ca te-a intrebat acelasi lucru in urma cu 10 minute! Desigur, Columbo si-ar duce la bun sfarsit atributiile de munca, daca n-ar sta tot timpul sa ii fileze pe ceilalti.
Unde apar mai des: Chiar in biroul tau, intrebandu-te daca nu cumva ai inchis fereastra de Facebook
Cum ne descurcam cu ei: Sa le faci pe plac nu e o solutie. Si nu e relevant cat cred ei ca muncesti tu. Pentru a te feri de acesti Columbo, trebuie sa iti documentezi bine contributiile in companie, sa stie seful cat muncesti. Cu asemenea arme la indemana, vei reusi sa demontezi orice acuzatii nefondate ale detectivilor Columbo.
2. Profesorul absent
Profesorii absenti sunt inteligenti, dar nu reusesc sa creeze valoare, rateaza deadline-urile si compromit scopurile companiei. E genul de angajat care petrece zile in sir sa scrie la un raport, apoi nu mai are timp sa puna analizele in practica, pentru clientii firmei. Sunt diferiti de angajatii lenesi, nereusind, in schimb, sa-si canalizeze potentialul spre proiecte bune.
Unde apar mai des: Lucreaza toata noaptea la birou, construind ceva irelevant. Se arata surprinsi cand isi dau seama ca nu mai au timp, deadline-ul fiind la doi pasi
Cum ne descurcam cu ei: Profesorul absent poate fi un angajat valoros, daca il indrumati. Asigurati-va ca are scopuri clare, ca se indreapta spre progres. Nu-l descurajati, cand incearca sa inoveze
3. Parintele
Un membru mai vechi al echipei, care doreste sa ofere sfaturi tuturor angajatilor, chiar daca nu l-a solicitat nimeni. Nu are intentii rele, dar sfaturile lui vechi de 10 ani nu se mai aplica in zilele noastre. Mai rau, uneori veteranii cred ca parerile lor sunt valide, doar pentru ca au in spate ani de experienta. Sunt o sursa valoroasa, dar compromit inovatia si noile trenduri de gandire
Unde apar mai des: La birou, unde iti vor spune in fiecare zi "pustiule"
Cum ne descurcam cu ei: Ignorarea parintelui ne poate priva de sfaturi valoroase, dar nu trebuie sa-i lasam sa ne influenteze prea mult. Consecintele pot fi neplacute. Cel mai bine este sa-i asculti, apoi sa pui sfatul intr-un context corect, dupa care sa insisti asupra faptului ca lucrurile s-au schimbat in ultimii 5 ani
4. Hippiotul
Un angajat "calm, calculat si inteligent". Acesta le spune celorlalti colegi ca pana la urma, lucrurile se vor indrepta, sa nu isi faca griji. Hippiotul trateaza problemele din firma cu relaxare.
Unde apar mai des: Acasa, unde trage un pui de somn, in timp ce restul lucreaza
Cum ne descurcam cu ei: Nu poti sa schimbi atitudinea unui asemenea rebel. Asigura-te insa ca are obiective clare si deadline-uri bine stabilite, pentru a evita crizele in firma. In plus, comportamentul lui linistit poate avea un efect calm asupra colectivului de angajati.
5. Generalistul
Mizeaza pe imaginea panoramica. Vorbeste doar despre "puncte castigate" si "linii trasate". Nu intra in detalii si spune ca acest lucru reprezinta o calitate. Cand sunt rugati sa spuna unui client cu ce se diferentiaza compania lor de concurenta, prefera sa utilizeze cuvinte precum "creativa", "inovatoare" si "maleabila", dar nu scot o vorba despre livrari, costuri, statistici financiare.
Unde apar mai des: La conferinta, unde se prezinta specialistilor si incearca disperati sa isi justifice rolul in firma
Cum ne descurcam cu ei: Pune-le intrebari si nu te multumi cu raspunsuri vagi. Intrebarile la subiect, documentate, il vor obliga pe generalist sa intre in detaliile proiectelor sale. Daca nu face acest lucru, exista departamentul de vanzari
6. Umbra
Umbra e un coleg talentat – dar prea modest sa isi asume vreun merit. Este posibil sa fie umbrit de colegii mai insistenti, mai bagareti. Oricum, el nu primeste niciun "multumesc" pentru munca sa. In timp ce fiecare se chinuie sa ajunga mai sus in ierarhia companiei, e greu sa ne uitam la unul sau la altul, pentru a-i cantari contributia. S-ar putea insa ca un angajator sa piarda un talent de exceptie, din acest motiv.
Unde apar mai des: In pozitiile entry-level
Cum ne descurcam cu ei: Daca ai un coleg in umbra, atunci suntem siguri ca nu ai timp de el, ci doar pentru tine – te gandesti doar la meritele tale si la noi modalitati prin care poti obtine recompense. Daca esti insa un sef, ar trebui sa analizezi atent fiecare angajat, pentru a vedea ce merite are, pentru a-l evalua cum se cuvine
7. Antagonistul
E mereu in fata ta. El cauta mereu "eroziunile" din companie si are un simt specific in acest sens. Miroase sangele in apa ca un peste piranha. Cand gaseste o bresa, te critica de nu te vezi. Nu conteaza ca ai facut 99 de lucruri cum trebuie, antagonistul il va gasi pe singurul gresit. Unii antagonisti vor sa iasa intr-o lumina pozitiva, prin criticarea celorlalti, altii gandesc la rece, considerand ca aceste critici reprezinta singura cale de garantare a perfectiunii in munca
Unde apar mai des: Te verifica la gramatica si nu se lasa pana cand nu inveti sa vorbesti si sa scrii nu corect, ci perfect
Cum ne descurcam cu ei: Nu e usor. Ati putea transforma criticile antagonistului in feedback-uri constructive. Ar fi un inceput bun. Criticile trebuie facute insa cu omenie, nu prin ignorarea tuturor lucrurilor bune care s-au petrecut pana atunci.
8. Majoreta
Angajatul care vorbeste in citate, in alte limbi decat cea materna, ca sa para mai inteligent. Angajatul pentru care fiecare zi este plina de soare si optimism. Iti va spune inevitabil ca trebuie sa fii mai optimist, mai vesel. Incearca sa ridice moralul echipei din firma prin cele mai nereusite modalitati. Bucuria cu forta nu se poate. Nimeni nu poate avea o zi proasta, cu "majoreta" in preajma; trebuie sa te prefaci mereu ca esti fericit, ca sa iti pastrezi sanatatea psihica?
Unde apar mai des: Echipa, sus! Fiecare zi este minunata, traiti-o din plin!
Cum ne descurcam cu ei: N-are sens sa le pui un laxativ in cafea, ar fi un gest inuman. Poti doar sa induri excesul lor de optimism. Incearca sa confrunti acesti angajati cu realitatea.
9. Cel care isi asuma meritele tuturor
Motto-ul credit taker-ului este simplu: "Nu conteaza ce ai facut, ci doar cine te-a vazut cand ai facut acel lucru!". Pentru ei, nu conteaza daca un proiect reuseste sau esueaza, ci doar daca isi pot asuma o doza de succes, in timp ce esecurile le lasa pentru colegii lor. Oricine vrea sa fie recompensat pentru meritele sale, dar persoana in cauza ar face orice pentru a fi in prim plan. Nu vor sa fie cunoscuti drept oameni care invata din greseli, ci oameni care nu au facut niciodata vreo greseala.
Unde apar mai des: Se baga in fata, atunci cand seful vine sa felicite echipa de vanzari, pentru o anumita realizare
Cum ne descurcam cu ei: Asuma-ti meritele tale. Asigura-te ca lista ta de realizari este bine fundamentata si credit taker-ul n-o sa aiba ce sa comenteze
10. Cuiul incins
Asemanator cu antagonistul, acest diavol tazmanian este omniprezent, cauta cearta, cauta sparturi in perete, critica totul, din orice unghi. Diferenta este ca apare unde nu te astepti. Este acel sef care mai are un pic si te bate, dupa ce i-ai adus o cafea cu doua cubulete de zahar, in loc de trei; ei cred ca sunt sefi directi, puternici si exigenti si se poarta exact ca si caricaturile de directori pe care le vedem in filmele de la televizor. Un glas tare si autoritar nu este neaparat si corect!
Unde apar mai des: La birou; arunca o cana, tipa la cineva, umilesc personalul
Cum ne descurcam cu ei: "Cuiul incins" nu accepta negocierile sau compromisurile. Pentru el, nu exista asemenea solutii la probleme. Orice incercare de abordare este socotita un atac, orice negociere inseamna slabiciune. Pentru a trata un diavol, adu o servieta de exorcist, dotata cu apa sfintita, un crucifix si o teapa de lemn. Dincolo de glumele sinistre, "surubul incins" trebuie evitat cu orice pret si n-o sa ai de a face cu dansul, cat timp iti faci bine treaba. Si totusi, teapa aceea din lemn nu suna asa rau…
(sursa:
bp)