4 sfaturi pentru angajatii care lucreaza de acasa
muncaacasatehnologieflexibilitatevideoconferintaangajati
Programul flexibil reprezinta unul din beneficiile timpurilor moderne, iar unii angajatori le permit sau chiar ii incurajeaza pe angajatii lor sa lucreze de la domiciliu, sa schimbe turele sau sa aiba si alte activitati, pe langa cele de baza. Avantajele sunt incontestabile pentru ambele tabere. Angajatorii sunt multumiti de salariatii care stiu sa isi administreze cu succes timpul. La randul lor, angajatii nu mai sunt nevoiti sa efectueze navete foarte lungi si au ocazia sa rezolve problemele de la munca chiar din fata calculatorului din dormitorul lor; multi angajati care lucreaza de acasa sunt mai fericiti si productivi decat cei care vin zi de zi la birou. Este o situatie de "win-win", dupa cum spun corporatistii.
Totusi, nu trebuie sa te lasi "pe o ureche", chiar daca te bucuri de avantajul muncii de la domiciliu sau poti veni la birou oricand doresti. Aminteste-ti ca tot mai multi angajatori se bucura de programul flexibil de munca, dar se ocupa si de propria cariera profesionala. Nu ai voie sa iesi din "raza de vizibilitate" a sefului, cand vine vorba de promovari sau oportunitati deosebite, deoarece aceste aspecte tin de dezvoltarea ta profesionala. Ce poti face in acest sens?
1. Mentine relatiile profesionale
Chiar daca nu iti vezi colegii sau sefii la birou sau nu socializezi alaturi de ei langa filtrul de cafea, asigura-te ca esti "la curent" cu informatiile (si barfele) de la birou, ca si cum ai fi acolo. Ai nevoie de un efort suplimentar in aceasta privinta. Poarta conversatii cu colegii tai, chiar daca nu discutati (neaparat) despre munca. Daca o persoana aniverseaza un eveniment special la birou, nu ai voie sa lipsesti. Oamenii te vor aprecia ca ai avut bunavointa sa participi la petrecerea respectiva.
2. Urmeaza un program de munca normal
Chiar daca programul tau este flexibil, asigura-te ca ii informezi pe colegii tai in legatura cu orele intre care poti fi gasit. Ei trebuie sa stie ca pot apela la tine, chiar si atunci cand lucrezi de acasa. Mentine un program normal de lucru, participa la sedintele de lucru, chiar daca o faci prin videoconferinta. Daca ai un orar haotic, sa nu te astepti ca angajatii companii sa stea dupa tine, sa-si realizeze programul in functie de al tau.
3. Ce este flexibilitatea?
Chiar daca beneficiezi de flexibilitate, in mod ironic, aceasta reprezinta cea mai buna cale de administrare a muncii; pentru a nu-ti pun cariera in pericol, asigura-te ca esti tu insuti un angajat flexibil. Vei lucra in timpul programului, dar si dupa orele normale de munca.
4. Utilizeaza din plin tehnologia
In situatia in care ai la indemana numeroase instrumente si aplicatii online, ii poti determina pe colegi sa te simta mai aproape de ei, fara sa parasesti domiciliu. Daca acestia nu folosesc deja sistemele de videoconferinta, pentru a comunica, asigura-te ca te folosesti de toate mijloacele tehnologice pe care le ai la indemana pentru a nu rata nimic din ceea ce se intampla in compania pentru care lucrezi.