Un nou scandal privind protectia datelor a milioane de utilizatori: Oamenii nu stiau ca le sunt vandute informatiile personale
protectia datelorsecuritate ciberneticaantivirusinternetretele socialemarketingcumparaturi onlineavastjumpshot
Dupa imensul scandal dintre Facebook si Cambridge Analytica, in care companie americana a obtinut datele a zeci de milioane de utilizatori Facebook, date pe care le-ar fi utilizat pentru a intelege psihologia utilizatorilor si a le influenta votul in favoarea lui Donald Trump, un nou scandal zguduie protectia datelor la nivel global.
In centrul scandalului este compania Avast, care ofera o versiune a software-ului sau antivirus, in mod gratuit, pentru milioane de utilizatori din intreaga lume. Problema a intervenit in momentul in care companiei i s-au adus acuzatii ca ar vinde date de navigare de la utilizatorii sai. Divizia Avast insarcinata cu vanzarea datelor este Jumpshot, o filiala a companiei care ofera acces la traficul utilizatorilor de la 100 de milioane de dispozitive, inclusiv PC-uri si telefoane.
Software-ul Avast este acuzat ca, desi ofera utilizatorilor un antivirus, in fapt, vinde datele de navigare ale utilizatorilor, catre companii de marketing. Clientii Jumpshot pot afla ce cumpara consumatorii si unde, fie ca este vorba de o cautare Google sau Amazon, un anunt dintr-un articol de stiri sau o postare pe Instagram.
Cei de la pcmag au publicat o intreaga analiza pe acest subiect, si scot la iveala modul in care utilizatorilor nu li s-a adus la cunostinta faptul ca datele lor erau vandute.
Avast se apara: Jumpshot nu achizitioneaza "informatii personale de identificare, precum numele, adresa de e-mail sau datele de contact”
In replica, reprezentantii Avast spun ca utilizatorii puteau renunta la aceasta optiune, insa utilizatorii spun ca nu stiau ca exista o astfel de varianta.
Avast a spus ca Jumpshot nu achizitioneaza "informatii personale de identificare, precum numele, adresa de e-mail sau datele de contact”, si ca utilizatorii au avut intotdeauna optiunea de a renunta la schimbul de date cu Jumpshot.
"Din iulie 2019, incepusem deja sa punem in aplicare o optiune explicita pentru toate noile descarcari ale antivirus-ului nostru, iar acum solicitam utilizatorilor nostri existenti sa faca o alegere de tip opt-in sau opt-out, un proces care va fi finalizat in februarie 2020”, a declarat purtatorul de cuvant.
El a mai spus ca intelege si ia in serios "responsabilitatea de a echilibra confidentialitatea utilizatorilor sai cu utilizarea acestor date cu caracter personal".
"Datele sunt complet desidentificate si agregate si nu pot fi folosite pentru a va identifica sau orienta personal", a spus Avast utilizatorilor, care opteaza pentru schimbul de date. In schimb, confidentialitatea dvs. este pastrata, Avast este platit, iar marketerii online obtin o multime de date "agregate” despre consumatori pentru a-i ajuta sa vanda mai multe produse, se arata in analiza pcmag.
Citeste si:
Adio smartphone! Facebook si Ray-Ban vor lansa Ochelarii Smart. Acesta este viitorul!
"Asta suna doar ca o practica de afaceri groaznica"
Problema principala semnalata de pcmag este faptul ca, in cele din urma, prin aceste vanzari, se poate ajunge la identificarea utilizatorilor si a comportamentului lor asociat in mediul online.
"Poate ca datele (Jumpshot) in sine nu identifica persoane", a spus Acar. "Poate este doar o lista de ID-uri de utilizator hasurate si unele adrese URL. Dar poate fi combinata intotdeauna cu alte date de la alti marketeri, alti agenti de publicitate, care pot ajunge la identitatea reala", spun cei de la pcmag.
Colectarea de date expune in mod inutil utilizatorii Avast la riscurile de confidentialitate, avertizeaza Wladimir Palant, cercetatorul de securitate care a declansat initial analiza publica de luna trecuta a politicilor de colectare a datelor Avast. In octombrie, a observat ceva ciudat cu extensiile de browser ale companiei antivirus: inregistrau fiecare site web vizitat alaturi de un ID de utilizator si trimiteau informatiile catre Avast.