A inceput emiterea cartilor electronice de identitate. Noul document are suport electronic pentru cardul de sanatate
carte identitate electronicaemitere ci electronicacard sanatate
Deocamdata, in cadrul unui proiect pilot, lansat la sediul Directiei de Evidenta a Persoanelor a Municipiului Cluj-Napoca, tara noastra a inceput, de ieri, emiterea cartilor electronice de identitate.
Acest proiect pilot, ce se va derula la nivelul judetului
Cluj, permite familiarizarea cetatenilor si autoritatilor cu pasii de respectat in vederea obtinerii/emiterii cartii electronice de identitate.
Prin acest proiect pilot vor fi emise 5.000 de carti de identitate electronica.
Conform Regulamentului UE 2019/1157 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 iunie 2019 cu privire la imbunatatirea securitatii cartilor de identitate cetatenilor Uniunii Europene si a documentelor de sedere emise cetatenilor Uniunii Europene si ale membrilor familiilor acestora care isi exercita dreptul la libera circulatie, Romania era obligata sa emita cartea electronica de identitate incepand cu 2 august 2021.
Se creeaza cadrul necesar astfel incat sa fie posibila generalizarea emiterii C.E.I. la nivel national, pana la inceputul anului 2023, asa cum prevede Legea nr. 162/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii privind evidenta persoanelor si actele de identitate ale cetatenilor romani.
Noul document de identitate asigura cetatenilor garantii suplimentare de securitate, iar institutiilor de drept public sau privat, certitudinea ca persoana care prezinta actul de identitate este titularul datelor de identificare inscrise.
Cartea electronica de identitate ofera titularului accesul la servicii la nivel national si european si asigura suportul tehnic necesar in vederea folosirii semnaturii electronice ceea ce va contribui la reducerea birocratiei in relatiile cetatenilor cu autoritatile publice.
CEI are suportul electronic aferent cardului national de asigurari sociale de sanatate
De asemenea, CEI contine suportul electronic aferent cardului national de asigurari sociale de sanatate, cu interfata contact si suport electronic de tip contactless, specific documentelor electronice de calatorie.
Termenul de valabilitate al CEI se stabileste in functie de varsta titularului pentru a fi in concordanta cu modificarile fizionomiei acestuia. Se poate solicita emiterea unui nou CEI, inainte de expirarea termenului de valabilitate, in functie de evenimentele de stare civila sau administrative din viata cetatenilor.
Tot ca element de noutate, optional, la solicitarea parintilor sau a reprezentantilor legali, se va putea elibera o carte electronica de identitate copilului, indiferent de varsta lui.
Emiterea unui act de identitate care asigura o protectie suplimentara datelor cu caracter personal si care, in acelasi timp, faciliteaza accesul la serviciile publice nationale, dar si europene, este o necesitate impusa de evolutia societatii, a cerintelor de securitate globala si a statelor, precum si pentru un control cat mai eficient la trecerea frontierei de stat.
Potrivit lui Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne, CEI are functionalitati care vor contribui la reducerea birocratiei, la flexibilizarea relatiilor dintre autoritati si cetateni.
"Cetatenii trebuie sa stie ca un document va inlocui cartea de identitate aflata in circulatie din anul 1997 in mod treptat, pana in august 2031, conform termenelor stabilite prin regulamentul european. De asemenea, cartea electronica de identitate este recunoscuta in afara granitelor tarii.
CEI poate fi solicitata de catre parinti sau tutori legali pentru copiii lor, inca de la nastere, cu o valabilitate variabila, in functie de varsta copilului. CEI contine elemente suplimentare de siguranta ceea ce-i confera titularului o protectie suplimentara cu privire la identitatea proprie si previne intr-o mai mare masura situatiile de furt de identitate", a declarat Bode.