Tara o arde pe autostrazi
construire autostraziromaniaisaresculas fierbinticelentanoafaceri
Pentru a doua oara in mai putin de o jumatate de an, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR), Mugur Isarescu, vorbeste despre serialul de televiziune "Las Fierbinti" si despre personajele sale caricaturale de care multi rad si in care putini se recunosc.
Lumea... buna este surprinsa ca Isarescu se uita la "asa ceva". De ce nu s-ar uita? Oricine conduce o institutie nationala ar trebui sa tina o stransa legatura cu tara, cu oamenii si cu... personajele sale.
De multe ori, Isarescu era acuzat ca nu vorbeste mai pe intelesul tuturor si era indemnat sa mai desfaca acronime si sa explice ce inseamna CFD, cu ce se mananca indicativul CORE2 ajustat, repo, reverse repo, ce inseampa swap valutar, facilitate de creditare, facilitate de depozit.
Ei bine, iata ca, acum, guvernatorul BNR vorbeste pe intelesul public(ului) si al maretilor lui conducatori, facand referire, din nou, la discrepantele dintre regiunile tarii pe care o mana unii si altii.
In timp ce unele zone - Bucuresti, Brasov, Timisoara, Constanta, Craiova, Pitesti - au apucat sa se dezvolte, iar procesul se simte in buzunarele oamenilor, in somajul scazut, in incasarile bugetare locale, alte zone au ramas la stadiul de Las Fierbinti, subdezvoltate, inapoiate din punct de vedere mental si economic.
Cum s-ar putea uniformiza dezvoltarea? Ca in cazul vaselor comunicante. Unde este lipsa, vine lichidiul si umple la acelasi nivel ca acolo unde nu este lipsa.
Numai ca, asa cum ii spune si numele, procedeul depinde tocmai de existenta unor vase care comunica intre ele. Daca acele conducte lipsesc, sunt subdimensionate sau infundate, comunicatia intre ele nu se mai face sau se face deficitar.
Intr-o tara relativ intinsa, care are ses, vai, munti, defilee, chei, litoral, intr-o tara (re)intregita acum aproape 100 de ani, drumurile sunt vasele comunicante care ar contribui la uniformizarea gradului de dezvoltare.
Un patron care a pus, in Bucuresti, bazele unei afaceri care merge bine, poate ar vrea sa-l repete in alta zona a tarii in care plateste taxe si impozite.
Numai ca, in Romania, in anul 2014, in conditiile in care, de la Constanta la Nadlac, un autocamion face 33 de ore si consuma 300 de litri de motorina, si in care trenurile se misca si mai incet, probabil ca singurul mijloc rapid de a traversa Carpartii si tara in lung si-n lat este... internetul.
Nu prea te ajuta daca ai de transportat (si inca repede), niste piese, niste sute de capete de animale, mii de litri de lapte sau daca tre' sa te duci personal la fata locului unei viitoare afaceri, ca sa nu vezi numai "la webcam" unde va fi fabrica sau noul sediu...
Potrivit guvernatorului BNR, cat timp Romania nu va avea o autostrada care sa strabata Carpatii, va fi o tara rupta, iar Celentano, personajul fistichiu din Las Fierbinti, nu va putea intra/nu se va putea integra in Europa.
La fel, pana cand autostrada, calea de comunicatie rapida, nu va permite dezvoltarea altor zone din tara, nici leul romanesc nu va disparea pentru a face loc monedei unice europene.
In 2014, sunt 100 de ani de la inceperea Primului razboi mondial. In august 2016, tara noastra va marca 100 de ani de la intrarea sa in conflagratia al carei sfarsit ne-a adus Unirea si a inspirat "Treceti batalioane romane Carpatii".
Peste doi ani sau peste patru, cand va fi centenarul Unirii, cat de trist este ca, la capatul unui secol, batalioanele si romanii de rand, in general, trec Carpatii cam in acelasi fel ca acum 100 de ani?
Minunea Unirii a fost infaptuita. Ca sa fie consemnata si minunea transcarpatinului drum de mare viteza, parafrazand promo-ul pentru Las Fierbinti, poate ca ar fi bine ca tara s-o arda mai putin pe comedie si mai mult pe fapte, pentru ca, in cele din urma s-o arda si pe autostrazi...