Scoala din ceata
ceatacod gablenaccidente rutierevictimescoalascoala de soferi
In fiecare an, accidentele auto ingreuneaza statistici si indoliaza familii. Sprancenele domnisoricilor de la stiri, a caror experienta de viata se rezuma la doua unghii rupte, isi incrunta privirea precum o Alfa-Romeo aflata-n depasire, cand anunta ca "un vitezoman a fost depistat de aparatul radar" circuland cu 10 kilometri pe ora peste viteza legala de 50 km/ora, in localitate.
Imediat dupa, sprancenele se destind ca amortizoarele si fetele prezentatoare se inrosesc de placere precum tabla de Ferrari sub pistonul de vopsit anuntand sutele de cai putere si de kilometri pe ora ai automobilelor expuse la nu’s ce salon auto.
De parca toti proprietarii taraboantelor cu 600 CP sau peste si care pot trece de 300 de kilometri pe ora ar avea unde sa le conduca/piloteze, in mod legal, macar cu jumatatea acestei viteze.
Asa cum 80-90% dintre pantofii (de) sport nu ating vreodata parchetul/mocheta unei sali sau zgura sau bitumul unui teren de tenis, tot asa, multe dintre masinile sport inmatriculate pe la noi nu se vor intalni cu pista.
Asa ca vor zice "merci" ca exista niste bucatele de autostrada pe care sa faca naveta, legal, cu cel mult 130 km/h, intre clubul de fite din Bucuresti spre omologul din Mamaia, Poiana Brasov, Sinaia si retur.
De fiecare data cand are loc un accident grav, apare in mintea presei si a politiei ideea inaspririi legislatiei. Care este limita de sus a inaspririi? Pai, sa nu mai circulam, nu? Toate masinile sa inlemneasca la t zero...
Este ca si cand ai spune sa secam oceane, mari, lacuri, iazuri, elestee, fluvii, rauri, pentru a reduce la zero numarul de persoane inecate...
De inasprirea scolii de soferi, de prelungirea duratei acesteia nu prea se vorbeste. Nimeni nu se gandeste ca 18 anisori, cat este varsta la care orice pustan/pustoaica poate face saltul (uneori la propriu) de la jocuri video si masinute busitoare, la masinute busitoare pe sosele este mult prea cruda. Cam la fel de cruda pe cat sunt de crude accidentele pe care le provoaca.
In ultimele saptamani, aproape in fiecare dimineata, capitala Romaniei a fost invaluita-n ceata deasa. Dimineata zilei de duminica nu a facut exceptie, ba a fost colorata si in cod galben, pana pe la pranz.
Cu toate acestea, nici macar pacla nu poate ascunde lipsa de bun simt si de scoala (nu numai de soferi) a badaranului care si-a parcat "break-ul" blocand un loc de parcare liber si impiedicand alte doua automobile sa iasa din parcarea cat se poate de publica, nici macar de bloc sau de institutie.
Nu i-a ascuns si nici nu i-a potolit pe soferii care continua sa accelereze, desi mai au 100 de metri pana la semaforul (vizibil chiar si prin ceata) pe rosu; nici pe soferii care conduc cu privirea abtzibild de bara masinii din fata si nici pe cei care cred ca, pentru ca sunt private, spatiile de parcare si drumurile din jurul si din subsolurile complexurilor comerciale, semnele de circulatie - de exemplu cel acces interzis si cel de cedeaza trecerea - sunt facultative.
In schimb, i-a ascuns, la propriu, pe conducatorii auto care nici cand pana si ferestraul mecanic isi misca inutil dintii-n valatucii de vapori nu au catadicsit sa aprinda macar pozitiile.
Ce pretentii sa ai, cand, printre valurile de ceata si masini participante activ la trafic, pe capota unei berline ruland voiniceste-n pacla, fara absolut niciun bec aprins, trona inconfundabilul paralelipiped pe care sta scris, cu majuscule, negru pe galben... SCOALA…
Cat timp scoala nu va iesi din ceata, cum ar putea creste gradul de civilizatie si cum ar putea sa scada numarul de accidente?