Cum pierde Romania batalia covoarelor rosii
fuziune bccpetromfpautostrada pitesti-sibiuproteste daciaconcurentasova
In aceste zile, stirile importante care tin de bani, finante, economie sunt din abundenta. Fondul Propritatea intentioneaza sa vanda actiunile pe care le detine la Petrom. Pana atunci, fonduri de investitii administrate de Franklin Templeton au vandut zeci de milioane de actiuni emise de aceeasi companie romaneasca.
In acelasi timp, potrivit agentiei austriece APA, care citeaza surse din mediul financiar, Oesterreichische Volksbanken AG a angajat Rothschild Bank sa se ocupe de vanzarea diviziei sale din Romania.
De asemenea, joi, Banca Comerciala Carpatica a anuntat convocarea Adunarii Generale Extraorinare a Actionarilor, avand pe ordinea de zi, printre altele, si mandatarea directoratului bancii in vederea realizarii unei eventuale fuziuni.
In urma anuntului, la Bursa de Valori Bucuresti (BVB), pretul actiunilor bancii sibiene a crescut brusc, a inchis cu 12,5% peste nivelul de miercuri si a urcat pe locul doi in clasamentul BVB, in functie de volumul de actiuni tranzactionate pe piata REGS si pe primul ca procent de crestere.
Cu toate acestea, cel mai imporant eveniment al acestor zile este, fara indoiala, premiera absoluta a unui protest sindicalist si muncitoresc care nu solicita mariri de salarii, ci... construirea unei autostrazi.
La Mioveni, peste 10.000 de oameni, angajati ai uzinelor Dacia si ai Uzinelor Ford au cerut construirea Autostrazii Pitesti-Sibiu, vitala mai ales pentru exporturi.
Peste 10.000 de oameni? Multi pentru un astfel de protest si avand in vedere ca ei chiar aveau, la propriu, treaba; putini avand in vedere ca taraganarea construirii autostrazii ar putea secera din Romania peste 100.000 de locuri de munca, potrivit estimarilor liderului BNS, Dumitru Costin, care a adaugat ca "ar trebui sa le fie rusine tuturor celor care conduc aceasta tara".
Conform altor lideri sindicali, inexistenta acestei autostrazi face ca Dacia sa cheltuiasca in plus 50 de euro pentru fiecare automobil exportat prin intermediul trailerelor.
Ministrul Dan Sova arata ca lucrarile... ar putea (deci, conditional optativ!) incepe peste doi ani si ca... jumatate din autostrada este posibil sa fie gata pana in 2018...
Probabil ca proiectantii si constructorii anticelor piramide, cei ai apeductelor si viaductelor romane, ai Zidului Chinezesc sau care, in zilele noastre, au construit tunelul de sub Canalul Manecii, tunelul de 57 de kilometri (!) pe sub Alpi, Taipei 101, Burj Khalifa se tavalesc de ras.
Un individ de pe alta planeta sau unul prea putin interesat de geografie ar putea crede ca Pitestiul este despartit de Sibiu de sapte mari si sapte tari, de mii de kilometri de meandre ale concretului, de jungle, de stepe, de munti si vai, de mlastini, de deserturi, de... continente... toate formele posibile de relief complotand impotriva autostrazii...
Numai realizarea studiului de fezabilitate ar dura juma de an. Dupa care, in 12 luni, ar urma sa inceapa procedurile de aprobare a lui, dupa care, va incepe licitatia pentru atribuirea de lucrari care va dura 6 luni.
Una peste alta, potrivit lui Sova, "in cel mai bun caz, in 24 de luni se pot incepe lucrarile pe Sibiu - Pitesti".
Acelasi ministru explica public ca Pitesti-Sibiu nu este in concurenta cu tronsonul Sibiu - Brasov si ca primul proiect este finantat din fonduri de coeziune, iar Sibiu - Brasov din fonduri de dezvoltare regionala si ca nu sunt in competitie...
Ele n-or fi, insa, Renault, Dacia, Ford sunt in competitie pe piata dura, neiertatoare. In competitie este si Romania cu alte state pentru atragerea si pastrarea de investitori, numai ca autoritatile noastre nu vor sa priceapa asta...
In conditiile in care Dacia (si nu numai ea) avea nevoie de autostrada asta ieri, chiar alaltaieri, construirea ei nici macar nu a inceput si nici nu va incepe astazi sau maine si nici macar poimaine, statul roman crede ca, in secolul globalizarii si al vitezei, va beneficia la nesfarsit de intelegerea unui investitor?
Premierul Marii Britanii, David Cameron, le promitea companiilor franceze cocosate de impozitele lui Hollande, ca le va desfasura covorul rosu in tara sa.
Statul nostru nu este in stare sa le desfasoare unor investitori care sunt deja aici un amarat de covor asfaltic de nici 200 de kilometri. Poate ca se vor grabi alte state sa-l astearna, daca Romania intarzie sa-si dea seama ca pana si-ntre covoarele rosii sa da o batalie...