Cand strada cumpara, Strada Zidului se tine departe
prabusire avionucrainaprabusire piete
Dupa saptamani intregi in care maximele Dow Jones Industrial Average s-au inganat cu cele ale Standard and Poor's 500, ieri, cei doi indici au intors spatele cresterilor.
Un argument sau un pretext in plus a fost prabusirea sau doborarea unui avion de pasageri malaiezian, in estul Ucrainei, investitorii fiind ingrijorati de o posibila agravare a tensiunilor din Ucraina care ar putea avea repercusiuni asupra economiei mondiale.
Desi avionul prabusit era operat de Malaysia Airlines, sentimentul negativ a aterizat si in curtile American Airlines, Delta si United Continental, ale caror actiuni si-au pierdut din valoare.
Chiar si fara nenorocirea petrecuta in Ucraina, multe voci cu greutate sustineau si sustin ca preturile actiunilor s-au umflat prea mult, de parca lectia crizei este departe, iar efectele acesteia nu s-ar mai face simtite.
Intr-una din zilele de euforie aproape generala, o... "ancora" de la Bloomberg, Trish Regan, isi dadea ochii si parul pe spate si ii intreba pe invitatii sai daca noile maxime nu sunt un semn pentru potentialii investitori, in special cei de retail, adica persoane fizice si firmulite, sa "intre la cumparare".
Este ca si cand cineva ar intreaba daca nu ar fi mai bine pentru consumatori sa astepte sa treaca sezonul reducerilor, cand preturile la incaltaminte si imbracaminte scad chiar si cu 70%, sa cumpere obiectele la preturi intregi, cu adaos comercial mare, in speranta ca, in scurta vreme, la vor (re)vinde si mai scump...
La cateva zile distanta de euforia "ancorei", castigurile peste estimari reusite de Citigroup au provocat un nou asa-zis raliu pe bursa de la New York.
Investitorii chiar au intrat si mai multi si mai adanc la cumparare si ca urmare a unor date mai bune venite dinspre economia americana.
De uriasa datorie a SUA se pare ca nu mai vorbeste prea multa lume, in conditiile in care, de acum vreo trei ani, calculele aratau ca, dintr-un dolar cheltuit de administratie, 40 de centi erau luati cu imprumut.
Inainte de catastrofa aeriana de ieri, investitorii institutionali, adica fonduri si banci de investitii, aratau ca a aparut semnul clar, indiciul suprem ca raliul, petrecerea sau cum vrea cineva sa-i spuna este pe sfarsite: faptul ca investitorii individuali au dat buzna, tocmai pe coama valului de cresteri.
Pe masura ce "strada" se afunda, cealalta... strada, Wall Street, se duce tot mai departe de punctul in care bula urmeaza sa se sparga.
Dupa ce au cumparat pe maxime si piata se va fi prabusit precum avionul malaiezian, micii investitori vor da vina pe piata de capital in sine si pe sfatuitorii care i-au facut sa-si piarda banii.
In loc sa fi cumparat haine la reduceri, le-au luat la suprapret si din colectia cresterilor care este posibil sa nu mai fie la moda pentru ceva vreme.