Business coaching: Cum navighezi in afaceri cand vantul nu bate de la pupa
businessbusiness coachingcoachingseneca
Vantul este una dintre fortele naturale cele mai imprevizibile si cu toata tehnologia noastra ne este imposibil sa prevedem directia si forta acestuia. Asta nu a impiedicat ca mii de ani, vantul sa fie folosit ca principala sursa de propulsare pentru miscarea pe mare.
"Ignoranti quem portum petat nullus suus ventus est" – Seneca ("Daca un om nu stie catre care port vasleste, niciun vant nu-i poate fi favorabil." - Epistulae Morales Ad Lucilium, scrisoarea 71)
Panzele - pentru cei ca mine, incompetenti in domeniu - sunt ceva magic si fascinant: in timp ce e e usor sa admiti ca o barca poate fi impinsa de vant, e aproape imposibil de inteles cum aceasta se poate indreapta spre stanga in timp ce vantul o impinge spre dreapta, sau cum aceasta reuseste sa mearga inainte in timp ce e impinsa in directie contrara. Mai mult, cu manevrele potrivite, o barca cu panze poate ajunge sa aiba o viteza de doua sau trei ori mai mare decat cea a vantului.
E clar ca oricine poate sa ajunga la destinatia dorita cand intamplator vantul bate favorabil, dar numai un marinar profesionist este capabil sa il foloseasca atunci cand bate in alte directii. Ceea ce e interesant este faptul ca vantul reprezinta o forta impersonala, pe care nu o putem influenta: putem alege intre a ne plange ca nu bate in directia pe care o vrem, sau putem invata sa folosim panzele in asa fel incat - indiferent de directia vantului - acestea sa ne duca la destinatia dorita.
Aceasta comparatie mi-a venit in minte in mod insistent in ultima perioada, din cauza numarului tot mai mare a celor care se plang de "criza", "economie", "guvern", "Europa", "globalizare" etc.
Un cor de plangeri, care in cele din urma au un singur punct comun: cat de bine se muncea in 2006/2007 in timp ce acum nu mai functioneaza nimic. E clar, asadar, ca o perioada de explozie economica ca cea din Romania de acum cativa ani reprezinta exact ideea de vant in pupa: indiferent ce ai fi facut rezultau bani, cresterea era continua si, prin urmare, era suficient sa te lasi transportat de fluxul unei economii in expansiune pentru a atinge rezultate.
Acum, ca acest flux a luat o alta directie, e usor sa te lasi descurajat si sa te plangi de situatie, dar uitam ca persoanele capabile continua sa faca afaceri bune si sa aiba profit, in ciuda asa numitei crize.
Daca noi nu reusim sa obtinem rezultate si dam vina pe mediu, aceasta inseamna doua lucruri:
-nu avem obiective clare si ne lasam luati de vant;
-nu cunoastem tehnica de a ne misca independent de directia vantului.
Ce legatura are toate acestea cu business coaching-ul? Esenta coaching-ului - fie la nivel personal, fie la nivel de business - consta in descoperirea potentialitatilor, alegerea obiectivelor si folosirea eficienta a resurselor disponibile. In concluzie, e clar ca daca nu stim unde vrem sa mergem, nu putem decat sa alegem calea comoda si sa ne lasam transportati de vant; dar apoi nu ar trebui sa ne plangem cand sfarsim intr-un loc care nu ne place. In acelasi fel, admitand ca stim unde vrem sa ajungem, trebuie sa cunoastem tehnica potrivita.
A preda aceasta tehnica, nu e sarcina unui coach: pentru asta exista juristi, consultanti, economisti, si experti de toate felurile. Dar e evident ca tehnica nu este utila daca nu ne sunt clare obiectivele; mai mult – si acesta e un aspect des neglijat – degeaba cunoastem tehnica daca nu avem vointa de a o pune in aplicare (de cate ori ni se intampla sa ne spunem "Mda, stiu ca ar trebui sa fac X, dar…").
Pentru alegerea obiectivelor si pastrarea focalizarii si a motivatiei necesare, colaborarea cu un coach poate fi intr-adevar o revelatie.
La nivel de companie, business coach-ul e acela care ajuta top managementul sa descopere potentialitatile si sa defineasca obiectivele, misiunea si valorile firmei; in acelasi timp obliga managerii sa-si pastreze focalizarea pe obiectivele alese.
La nivelul managementului intermediar, coach-ul se asigura ca valorile si obiectivele au fost efectiv intelese si sunt corect comunicate subordonatilor, in asa fel ca toata structura sa se miste in aceeasi directie. Pentru a continua metafora barcii, daca membrii echipei vaslesc in directii diferite, va fi o activitate intensa, multa oboseala, o risipa de resurse, iar barca se va misca greu si nu neaparat in directia dorita.
Ajungem, asadar, sa definim punctele fundamentale asupra carora lucreaza un coach:
Clarificarea obiectivelor companiei.
Clarificarea valorilor.
Stapanirea aspectului tehnic.
Alinierea resurselor umane.
Practic, pentru ca afacerea noastra sa nu fie o barca in bataia vantului, trebuie sa clarificam urmatoarele:
Sa stim UNDE vrem sa mergem.
Sa stim DE CE vrem sa ajungem acolo.
Sa stim CUM sa facem pentru a ajunge.
Sa verificam ca fiecare membru al echipei a inteles si impartaseste aceste principii.
As adauga intrebarea magica pe care orice antreprenor ar trebui sa si-o puna si care valoreaza cat un intreg curs de marketing:
CINE ne plateste (Sau cine ar trebui sa ne plateasca…) si DE CE?
Chiar daca nu sunteti inca pregatiti sa va incredintati in mainile unui business coach, care sa aprofundeze aceasta munca cu mai mult profesionalism si eficienta, puneti-va aceste simple intrebari si veti descoperi, ca va pot imbunatati rezultatele intr-un mod uimitor.