Din pacate insa, aceasta stire este insotita de o conditionalitate, acordul CE si al FMI. Acord care poate fi obtinut numai daca executivul prezinta masuri alternative fiscale sau de micsorare a cheltuielilor. Cum anul viitor este unul electoral, este greu de crezut ca executivul va micsora cheltuielile, asa ca o majorare a altor taxe si impozite menita a compensa suma pierduta la buget din amanarea majorarii accizei la motorina este inevitabila.
Daca masura s-ar pastra pe durata intregului an, guvernul ar fi vaduvit, potrivit propriilor calcule, de 1,505 miliarde lei numai din nemajorarea accizei, 362 milioane din TVA aferenta acestei accize si aproximativ alte 100 de milioane (89 milioane mai exact) din neaplicarea indexarii cu rata inflatiei asupra celor 70 de euro la mia de litri de motorina. In total, aproximativ 1,95 miliarde de lei, adica numai putin de 40% din totalul de 4,93 miliarde de lei anticipat de guvern din noile masuri fiscale. Si acest calcul este facut la o rata de colectare de 85%. La o rata de colectare de 100%, suma totala s-ar ridica la 2,2 miliarde de lei.
Pe primele trei luni numai, efectul se va situa undeva in apropierea sumei de jumatate de miliard de lei, mai exact 440 de milioane, la o rata de colectare de 100%. Si asta pentru ca, sezonier, primul trimestru este cel cu consumul de carburanti , fiind situat undeva la 20% din consumul la nivelul intregului an. Cel putin asa reiese din raportul pe primul trimestru prezentat de cea mai importanta companie din domeniu din Romania, Petrom, investitorilor. In 2012, din volumul total al vanzarilor de marketing ale Petrom, de 3,83 tone, numai 0,8 tone au fost inregistrate in primul trimestru.
Cu jalba-n protap la Bruxelles
"Am discutat si week-end si astazi Liviu Voinea a plecat la Bruxelles cu o anumita misiune din partea mea, aceea de a avea un acord final al Comisiei Europene pentru ca acciza de 7 centi sa o aplicam doar la benzina - benzina in Romania, ca pret, este cea mai ieftina din toata Uniunea Europeana si oricum nu afecteaza cresterea cu 7 centi economia in ansamblu- iar la motorina sa amanam, pentru moment, cu trei luni introducerea accizei, in asa fel incat efectul asupra preturilor bunurilor de consum sa nu fie imediat, in aceste trei luni urmand sa gasim solutii daca putem in continuare, doar pentru motorina, sa avem un regim fiscal special", a spus Ponta. Modificarea in privinta accizei de 7 eurocenti va fi efectuata in sedinta de miercuri a Guvernului, daca va exista acordul CE si FMI.
Efect de 2,5 ori mai mare decat majorarea accizei la benzina
Sansele ca CE si FMI sa-si dea acordul asupra acestei masuri sunt extrem de reduse, dat fiind impactul pe care ea il are in executia bugetara. De altfel, in urma cu o luna seful delegatiei FMI la Bucuresti, Andreea Schaechter, sustinea ca masura cheie care a convins Fondul pe tema posibilitatii incadrarii in tinta de deficit pentru 2014 a fost majorarea accizelor. Iar majorarea accizelor la motorina cantareste de doua ori si jumatate cat majorarea celor la benzina, 1,867 miliarde de lei (acciza plus TVA), fata de numai 810 milioane de lei (acciza plus TVA) incasari la buget din accizele majorate la cele doua tipuri de combustibil. Foarte probabil, cele doua institutii vor cere adoptarea de masuri complementare menite a acoperi golul trimestrial de jumatate de miliard de lei.
Ponta vrea sa arunce responsabilitatea in curtea benzinarilor, CE si FMI
Anuntul premierului este surprinzator si poate indica esecul negocierilor cu reprezentantii companiilor, carora li s-a propus adoptarea unei hotarari de guvern aflate de luna trecuta in dezbatere publica, privind revizuirea tintelor de biocombustibili in componenta carburantilor, in schimbul nemajorarii preturilor la benzina si motorina.
N-ar fi exclus ca declaratia premierului Ponta sa nu fie decat un exercitiu de imagine, o tentativa de a arunca responsabilitatea in curtea CE si FMI, dupa ce a incercat sa o arunce in cea a benzinarilor. Astfel, daca cele doua institutii nu-si vor da acordul, Ponta va spune atat presedintelui, care refuza sa semneze memorandumul cu FMI, cat si opiniei publice, ca el a facut tot ce ii statea in putere, dar ca benzinarii si cele doua institutii internationale au refuzat sa accepte.
Citește și: