TOP 7: Cum ne spala retailerii creierele ca sa cumparam mai mult
topretailericristian gogshowtalentmarketing
Cristian Gog, mentalistul care a castigat ultima editie a show-ului ROMANII AU TALENT, ar putea parea mic copil pe langa magicienii marilor magazine, care ne determina prin diferite metode sa cumparam mai mult. Si mai mult. Retailerii folosesc o serie de trucuri de marketing, pentru a-ti vinde marfa pe care nici macar nu ti-o doresti sau de care nici nu ai nevoie. 9 din 10 cumparatori realizeaza cumparaturi din impuls, achizitionand bunuri care nu sunt pe lista lor de shopping, potrivit unui studiu realizat de firma de retail branding The Integer Group. Cumparaturile la ocazie aduc profituri uriase pentru retaileri si nu vorbim doar de haine si dulciuri, ci si de produse electronice, servicii etc.
DailyFinance a discutat cu expertii in retail, inclusiv cu fosti comercianti, ai unor lanturi de magazine celebre, pentru a vedea cum ii conving pe clienti sa cumpere. Metodele subtile ale retailerilor trec aproape neobservate.
1. Schema cromatica - Magazinele utilizeaza unele scheme cromatice, pentru a-i determina pe cumparatori sa achizitioneze bunuri si produse. Un anumit retailer poate utiliza o schema de culori de primavara, cu albastru, galben si verde, pentru a decora o baie. Imaginea este atat de placuta, incat cumparatorul se va opri sa cumpere produse sanitare. "A venit timpul sa-mi redecorez baia. Si ma costa doar 25 de dolari!"
2. Motivul momentului - Totul, incepand de la ananasi si palmieri, pana la bufnite si insemne pacifiste, a atras atentia opiniei publice americane - determinandu-i pe consumatori sa cumpere in functie de motivul zilei. Retailerii stiu ca oamenii se lasa sedusi de atmosfera - dar totul are o limita. In acele momente, clientii pot cumpara produse de toate felurile. Un cumparator se poate "trezi" acasa ca a cumparat fara sa vrea un set de accesorii de baie, o mocheta sau un manunchi de lumanari parfumate.
3. Promotiile de preturi - Retailerii se folosesc de promotii, pentru a impulsiona vanzarile. Aceste promotii includ reduceri de 20%, la un produs, 30%, la doua produse cumparate, 50% la trei produse si tot asa... Cu cat cumpara mai multe produse, cu atat economiseste mai mult, aceasta este ideea pe care vor sa o sadeasca retailerii in mintea clientilor. Nu conteaza ce nevoi au. Consumatorii adora asemenea discounturi, care reprezinta o recompensa pentru comportamentul lor impulsiv de shopping.
4. Demonstratia calitatii produselor - Cinematograful din mall; magazinele angajeaza experti de marketing versati, care sustin aceste demonstratii, promoveaza produsele. Seductia incepe de la aria de demonstratii si "iti atrage privirea". Unele magazine ofera mancare si bautura celor care vin sa vada despre ce este vorba. O felie de branza, una de salam, o mostra de detergent, un pahar de vin, toate aceste gratuitati sunt menite sa ne atraga atentia. Si ce bine intra in paine acel taietor universal de... paine!
5. Produsele noi si imbunatatite - Gata cu produsele vechi, a venit randul celor noi - Magazinele trimit mesaje catre cumparatori, jucand cartea noutatii - chiar si cand noutatea este dubioasa - deoarece ei imbraca aceleasi produse in alt ambalaj. Cumparatorii se lasa sedusi de aceste baliverne. Retailerii prezinta colectia de haine de sezon ca fiind deja "fumata" si va imbie sa cumparati NOUA garderoba, reimprospatata. Acestia stiu ca elementul de noutate, fie el si un ambalaj, poate impulsiona decizia de achizitie a clientului.
6. Vanzarile de accesorii - Magazinele vor sa ii determine pe consumatori sa cumpere si alte produse sau accesorii, atunci cand achizitioneaza un bun. Sa spunem ca iti cumperi o plasma HDTV. Vei fi imbiat de vanzatori sa achizitionezi si cablurile adiacente, HDMI, USB, boxe, telecomenzi, adaptoare, conectori etc.
7. Zonele de atac - Aceste zone sunt tipatoare si promoveaza un singur mesaj: CUMPARA MARFA NOASTRA! Zonele-tampon sunt in fata ta si nu le poti rata nici daca ai vrea. Sloganul este simplu: MARFA NOASTRA ESTE NOUA, SPECIALA SI TREBUIE SA O VEZI SI IN CELE DIN URMA SA O CUMPERI!