Marketing: 10 de reguli pentru o reclama eficienta
marketingafacerireclamavanzari
Marketing: 10 de reguli pentru o reclama eficienta
Indiferent daca urmariti o vanzare imediata sau doar obtinerea unei reactii favorabile din partea clientului, care sa conduca in viitor la incheierea unei vanzari, reclama este, cu siguranta, cel mai eficient instrument in acest sens. Va prezentam in continuare 10 de sfaturi foarte utile, extrase din revista “Sales Doctors Magazine”, care vor face ca reclamele dvs. sa produca rezultatul dorit.
1. Inainte de a va apuca de lucru, stabiliti obiective clare pe care trebuie sa le atinga reclama dvs. Cui se adreseaza ea? Ce rezultate concrete sperati sa aduca intr-un anumit interval de timp? Care sunt indicatorii pe baza carora veti aprecia daca reclama a avut sau nu succes?
2. Alegeti-va segmentul-tinta.
Unele produse sunt foarte specializate si se adreseaza unui segment ingust de piata, altele corespund unei plaje intinse de potentiali cumparatori. Daca produsele sau serviciile oferite fac parte din prima categorie, lucrurile sunt clare de la inceput; in al doilea caz insa, va trebui sa decideti caror clienti va adresati cu fiecare reclama in parte.
3. Fixati-va un obiectiv general ce trebuie atins, nu este suficient sa spuneti: “Vreau o crestere a vanzarilor”. Inainte de a crea o reclama, puneti pe hartie ce anume doriti sa obtineti: “Ca urmare a citirii, audierii sau vizionarii reclamei, ma astept ca (aici inserati categoria de clientii pe care o vizati) sa faca urmatorul lucru…”. Apoi, dupa realizarea reclamei, analizati daca aceasta ii va determina pe oameni sa reactioneze intr-adevar asa cum vreti.
4. Decideti unde va faceti reclama, prin prisma segmentului-tinta vizat.
Cei mai multi oameni citesc, in mod sigur, un ziar local, asa ca o astfel de publicatie este potrivita pentru a face cunoscut un produs sau un serviciu de larg consum. Daca, insa, va ocupati cu reconditionarea castilor de motociclism, este bine sa va indreptati spre o revista auto-moto. Iar in caz ca sunteti in cautarea unui partener de afaceri, reclama dvs. isi va gasi locul atat in pagina cu propuneri de afaceri din ziarul local, cat si intr-o publicatie economico-financiara.
5. Faceti-va reclama acolo unde oamenii cauta informatii din domeniul dvs. de activitate.
Cine vrea sa cumpere o masina la mana a doua citeste rubricile de “Vanzari Auto”; cine are nevoie de un instalator pentru a-si schimba sifonul de la baie o sa caute in “Pagini Galbene”. Publicitatea da roade oriunde ar putea fi vazuta de cei interesati si este mult mai eficienta daca acestia o gasesc acolo unde o cauta cand au nevoie de acel tip de produs.
6. Restrangeti aria geografica de raspandire a reclamei.
Daca va inserati reclamele intr-o publicatie care acopera o zona mult mai mare decat cea locuita de clientii dvs., faceti risipa de bani. Cautati ziarele si revistele a caror arie de circulatie se suprapune peste cea a pietei vizate si, daca aveti o afacere la scara nationala sau regionala, alegeti cele mai citite ziare locale din marile orase.
7. Tineti cont de costul per cititor al reclamei.
Fiecare publicatie are propriile tarife pentru reclamele de diferite dimensiuni. Impartiti costul unui calup de reclama la tirajul publicatiei si inmultiti apoi cu procentul potentialilor clienti din randul cititorilor respectivi (conform statisticilor demografice ale cititorilor publicatiei) si veti afla astfel cat va costa ca mesajul dvs. sa ajunga la o persoana potential interesata de oferta dvs. Pe baza acestui calcul, puteti stabili care publicatie este cea mai potrivita ca suport pentru reclama dvs. (observati ca tariful pentru reclama este doar unul dintre cele trei elemente care intervin in acest calcul si, ca urmare, ponderea lui nu este chiar atat de mare. Celelalte doua elemente sunt tirajul publicatiei si procentul de cititori apartinand segmentului-tinta vizat de dvs.).
8. Determinati dimensiunile calupului de reclama.
Din moment ce repetitia este un factor esential de succes in cazul reclamelor, va trebui sa “intindeti” de buget cat mai mult timp. Mai intai, stabiliti suma totala pe care o veti aloca pentru reclama intr-o perioada determinata de timp, apoi decideti de cate ori vreti sa va apara reclama in aceasta perioada. Dupa care impartiti suma la numarul de aparitii si veti obtine bugetul pentru fiecare aparitie.
9. Inainte de a scrie headline-ul reclamei (titlul, propozitia de inceput), scrieti propozitia de sfarsit, care trebuie sa fie un indemn la actiune pentru cititor. Ca sa scrieti acest indemn, intoarceti-va la obiectivele pe care le-ati fixat initial. Ce vreti sa faca oamenii care vor citi reclama? Indiferent care este acest lucru, el trebuie spus explicit in finalul reclamei.
10. Scrieti headline-ul.
Acesta trebuie sa se raporteze perfect indemnului la actiune, cele doua elemente completandu-se reciproc. Va ganditi la niste headline-uri hazlii, mucalite? Nu e cazul. Sunt mult mai eficiente headline-urile care explica exact ce anume aveti de oferit si cui.
Mirela Rosu