Cum sa creezi un produs remarcabil: 9 pasi esentiali
produsmarketingbusinesspiatacalitatiieftin
In trecut, marketingul agresiv putea vinde orice produs, de la cel mai banal, la cel mai sofisticat. Epoca aceea s-a incheiat. Acum, poti genera ceva remarcabil. In cartea sa, Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable, Seth Godin descrie un produs remarcabil ca fiind ceva de care merita sa vorbesti, ceva notabil, ceva exceptional. Nou. Interesant. "Este o vaca rosie. Elementele banale sunt invizibile. Sau o vaca maro", spune Godin. Potrivit acestuia, ne aflam in "era vacii colorate" si nu mai este suficient sa fii foarte bun pe piata. Care sunt cei 9 pasi propusi de Seth Godin, pentru a genera un produs de exceptie?
1. Genereaza cerere pentru produsul tau, prin sublinierea calitatilor acestuia: "foarte rapid sau foarte precis, foarte extravagant sau foarte ieftin, foarte mare sau foarte mic" - Walmart, Neiman Marcus, Motel 6 si Four Seasons au dobandit succes datorita acestui gen de promovare exacta, care nu lasa loc de interpretari. Godin spune ca trebuie sa "urmarim extremele". Trebuie sa accepti provocarea, sa incerci sa definesti acele limite si sa o gasesti pe aceea care iti poate aduce rezultate financiare imediate, subliniaza Godin.
2. Jocul precaut este cea mai riscanta strategie - "Pe o piata aglomerata, banalitatea iti aduce esecul. Pe o piata aglomerata, daca nu iesi in evidenta cu nimic, esti ca si invizibil!", scrie Godin.
3. Cand ceva nu functioneaza, recunoaste-ti esecul si mergi mai departe - Daca simti ca viitorul unui produs nu va fi remarcabil - daca nu iti imaginezi un viitor apropiat in care oamenii vor fi fascinati de produsul tau - trebuie sa constientizezi ca jocurile s-au schimbat. "Decat sa investesti intr-un produs muribund, mai bine reinvesteste in dezvoltarea unuia nou".
4. In loc sa te adresezi direct maselor, concentreaza-te initial asupra celor putini, care pot promova produsul tau - Companiile care dezvolta produse bazandu-se pe mass marketing cunosc regulile jocului. Acestea lanseaza produse pentru toti oamenii. Aceleasi companii transforma mancarea condimentata intr-un produs alimentar mai putin condimentat si serviciile foarte bune in servicii bune (si mai ieftine).
5. Primii clienti vor promova produsele tale in randul maselor - Gaseste grupul de clienti care iti aduce veniturile cele mai mari. Vezi cum poti recompensa grupul, cum te poti promova in randul acestuia. Ignora deocamdata restul clientilor. Reclamele tale (si produsele) n-ar trebui sa fie adresate maselor. Ele se vor concentra asupra clientilor pe care i-ai alege, daca ai putea sa-ti alegi clientii!
6. Este mai usor sa iesi in evidenta intr-o perioada economica dificila, deoarece nimeni nu indrazneste sa mai testeze noi produse si servicii - Cand toti ceilalti sunt ingroziti de "vaca rosie", poti iesi in evidenta si mai usor. "Daca noile tale produse vor iesi in fata, in timp ce rivalii de pe piata se ascund dupa rafturi, vei dobandi succesul!", scrie Godin. De fapt, ACUM este momentul oportun, deoarece "piata este mai dinamica si mai fluida". "Esti prea ocupat sa vezi ca o parte din populatie este mai nerabdatoare ca oricand sa cumpere produse noi? Unii oameni ar fi bucurosi sa-si schimbe operatorul de telefonie long distance, firma de contabilitate sau frizeria in care isi aranjeaza parul".
7. Nu trebuie sa fii un geniu, pentru a dezvolta un produs de succes, dar trebuie sa ai o gandire pozitiva - "Nu ai nevoie de pasiune, pentru a veni cu "vaca rosie". N-ai nevoie nici de o creativitate iesita din tipare", spune Godini. Tot ce trebuie sa stii este ca nu ai alta optiune, decat aceea de a-ti lansa produsul, folosind strategia "vacii rosii". "Altceva n-o sa functioneze", avertizeaza Seth Godin.
8. Daca ai irosit toate canalele de distributie a produsului si tot nu ai reusit sa te impui pe piata, a venit timpul sa apelezi la ieftiniri - Unele companii au reusit sa isi ieftineasca produsele si au generat cerere pentru acestea. Godin spune ca aceasta reprezinta o modalitate mai comoda de a cauta "vaca rosie", dar poate fi utilizata, cand duci lipsa de idei marete. Daca ai putea infiinta o companie concurenta, care sa aiba costuri cu 30% mai mici decat ale tale, ai face-o? Daca da, de ce nu treci la treaba?
9. Odata ce ai lansat un produs de succes, nu te poti lasa pe o ureche! Trebuie sa lansezi urmatorul produs... si tot asa... - Palm, Yahoo!, AOL, Marriott, Marvel Comics etc, toate aceste companii au urmat o singura cale: “au inregistrat un succes, au construit un imperiu tehnologic in jurul acestuia, dar au esuat in privinta asumarii unor noi riscuri”. Ar fi trebuit sa lanseze pe piata "o vaca rosie", asa cum fac Apple, Google sau Microsoft. Lanseaza noi produse, ori de cate ori este nevoie; nu uita insa ca produsele care au avut succes la vremea lor nu ar mai rezista pe piata in prezent. Ca urmare, trebuie sa vii cu ceva nou. Cu "vaca" pictata in graffiti, daca e nevoie!