Un stil performant de management Stilul Kaizen
managementsistem de management
Existenta unui mediu economico-financiar cu evolutii imprevizibile, produce nu doar riscuri mari, ci si oportunitati de dezvoltare care, intr-o piata stabila, ar fi greu de imaginat.
Astfel, in contextul crizei actuale, managerii pot face mai mult decat evitarea falimentului, obtinand profit prin sporirea competitivitatii si eficientei financiare.
Un sistem de management care s-a dovedit a fi prolific in contextul crizei economice globale este sistemul Kaizen. Acest sistem a fost implementat mai intai in cateva companii japoneze in timpul refacerii tarii dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, inclusiv la Toyota, iar de atunci s-a raspandit in companiile din intreaga lume.
Kaizen este o filozofie japoneza care se concentreaza pe imbunatatirea continua a tuturor aspectelor vietii. Ea a inceput sa fie aplicata si in mediul de afaceri, iar activitatile Kaizen imbunatatesc in mod continuu toate functiile de business, de la productie la management si de la CEO la muncitorii din liniile de ansamblare. Imbunatatind activitatile si procesele standardizate, Kaizen vizeaza eliminarea pierderilor.
Japonezii au demonstrat ca desi imbunatatirile obtinute prin aplicarea Kaizen sunt mici la un moment dat, evaluate pe perioade de timp lungi, echivalente cu cele in care au loc schimbarile radicale din organizatiile occidentale, rezultatele sunt cel putin egale. In plus, imbunatatirea obtinuta prin aplicarea Kaizen se realizeaza cu un minim de cheltuieli si se asigura prin participarea intregului personal al organizatiei.
Sfaturi in abordarea cu succes a activitatilor Kaizen:
- uita toate ideile aplicate in prezent in organizarea productiei;
- respinge in totalitate situatia existenta;
- imagineaza-ti cum va functiona noua metoda;
- nu trebuie sa cauti perfectiunea, este buna si o imbunatatire cu 40-50% a situatiei existente;
- nu face cheltuieli mari;
- problemele cu care te confrunti iti ofera posibilitatea sa-ti folosesti cunostintele si abilitatile de manager;
- ideile emanate de mai multe persoane sunt mai bune decat idea unei singure persoane;
- imbunatatirile nu au limite.
Managementul prin Kaizen este orientat pe imbunatatirea fiecarui proces din fisa tehnologica a produsului, scopul principal fiind eliminarea pierderilor. Imbunatatirea proceselor asigura eficienta fabricatiei, activitatile Kaizen asigurand o maximizarea valorii produsului corespunzator cu cerintele beneficiarului, o diferentiere calitativa a acestuia, ceea ce il face mai atractiv, clientul fiind mai interesat sa-l cumpere.
Avantajele pe care le poate aduce implementarea conceptului Kaizen:
- costurile de implementare sunt reduse, intrucat Kaizen realizeaza o folosire mai buna a resurselor existente si nu presupune investitii mari in ameliorarea tehnologiei;
- costurile de perfectionare a personalului sunt mai reduse decat in cazul altor metode;
- in Romania exista numeroase firme de consultanta in domeniu, inclusiv un institut Kaizen, cu realizari importante in implementarea Kaizen;
- organizatiile in care a fost implementat Kaizenul (Grup Romet, Artic Targoviste, Pirelli Romania etc) au obtinut rezultate remarcabile in domeniul productivitatii muncii, al reducerii costurilor si cresterii competitivitatii.
Implementarea sistemului de management Kaizen in organizatiile economice din tara noastra ar putea aduce castiguri imediate prin eliminarea risipei si a pierderilor, prin cresterea productivitatii muncii cu 20-30%, reducerea costurilor de exploatare cu 15-20%, diminuarea suprafetelor utilizate, reducerea necesarului de echipamente si cresterea gradului de folosire a celor ramase, cresterea motivatiei personalului.
Printre factorii care ar putea impiedica implementarea si obtinerea de rezultate bune in organizatiile romanesti, cel cu influenta cea mai mare este profilul psihologic al romanilor, care nu favorizeaza infaptuirea cerintelor acestui tip de management.
Madalina Kmen