Managementul prin proiecte (project management)
managementproiectemanager
Managementul prin proiecte
(project management)
Managementul prin proiecte este o modalitate specifica de adaptare a managementului in amploarea si ritmul actual de manifestare a progresului stiintifico-tehnic.
Proiectul este ansamblul unor activitati, de natura diferita, a caror realizare urmareste indeplinirea cu succes a unei misiuni complexe, cu o specificitate ridicata.
Caracteristicile esentiale ale unui proiect sunt urmatoarele:
- rezultatul final este o unitate sau un numar mic de unitati;
- nu exista decat un cumparator final si un beneficiar final pentru produsul a carui realizare se urmareste prin proiect;
- materialele si produsele sunt foarte diversificate;
- diversificarea si complexitatea problemelor implica aportul unui numar de specialisti de diferite specialitati;
- dezvoltarea unui proiect este temporara;
- datorita resurselor umane, materiale si financiare implicate se stabilesc dinainte si cat mai detaliat operatiunile si termenele de executare.
Managementul prin proiecte are o durata de actiune limitata si este conceput in vederea solutionarii unor probleme complexe, cu un caracter inovational, care implica aportul unei largi game de diversi specialisti.
Conceperea si implementarea managementului prin proiecte se realizeaza in urmatoarele etape:
1.
Definirea generala a proiectului - precizarea obiectivelor urmarite, stabilirea amploarei proiectului.
2.
Definirea organizatorica a proiectului - stabilirea tipului de organizare utilizat, intocmirea listei principalelor sarcini, competente si responsabilitati.
3.
Desemnarea managerului proiectului.
4. Implementarea managementului prin proiecte.
5.
Stabilirea modalitatilor de control ce vor fi utilizate.
6.
Evaluarea periodica a stadiului realizarii proiectului.
Avantajele managementului prin proiecte sunt urmatoarele:
- favorizeaza schimbul de experienta dintre subdiviziunile organizatorice ale firmei;
-
managementul prin obiective reprezinta un cadru propice pentru descoperirea si formarea de manageri dinamici si competenti.
Principalele sale
limite sunt:
- dificultatea armonizarii retelei organizatorice aferente proiectului cu structura organizatorica a firmei;
- cresterea frecventei si intensitatii situatiilor conflictuale in firma;
- dificultatea descoperirii de manageri de proiect buni si a convingerii lor sa-si asume riscurile implicate.