La ce sa te astepti cand compania ta trece printr-o schimbare
dana burghelschimbarecompaniimanagementbusinessprobleme
Schimbarea este inevitabila! Cat de des am auzit acest lucru? Atat de des, incat credem ca a devenit un cliseu. Si totusi cliseul este adevarat: schimbarea este inevitabila! Se intampla si in viata, si in business, se intampla cu noi, cu persoanele de langa noi, se intampla in natura si in univers!
Schimbarea la birou reprezinta pentru multi o provocare si chiar un subiect de natura personala. O fuziune, de exemplu, poate insemna pentru cineva o oportunitate de a avea o pozitie mai importanta, iar pentru altcineva poate insemna aducerea unui sef nou. Primul ar privi fuziunea ca pe o schimbare buna, cel de-al doilea ca pe ceva destul de deranjant. Oamenii reactioneaza la schimbare si din prisma acestui fapt: le place sau nu le place ceea ce urmeaza sa se intample.
Dar sa le luam pe rand:
Daca persoanei/ echipei ii place schimbarea, atunci va trece prin urmatoarele etape:
1. Reactioneaza intr-un mod extrem de optimist, poate chiar un pic nerealist: "Ce idee excelenta! Acest lucru ne va rezolva toate problemele!"
Ce ar trebui sa faca un manager in acest caz? Sa incurajeze entuziasmul, insa sa directioneze atentia catre potentialele probleme ce pot aparea si catre nevoia de colaborare pentru a putea atinge obiectivele de business.
2. Socul realitatii: "Va fi mult mai greu decat ne-am asteptat…"
Ce-i de facut ca manager? Sa ne ascultam echipa, sa simta ca intelegem ca exista temeri, dar sa neutralizam fricile nejustificate. Este bine sa setam obiective realizabile pe termen scurt si foarte scurt, pentru a creste increderea in randurile echipei si sa recunoastem si sa recompensam comentariile pozitive si progresele.
3. Implicarea constructiva: "Nu va fi usor, insa putem sa o facem!"
Este momentul sa setam obiective pe termen lung, sa incurajam implicarea, sa punem accent pe invatare si pe solutii. Acum este bine sa sarbatorim realizarile individuale si de echipa si sa ne pregatim pentru obiective mai mari si mai provocatoare.
Daca persoanei/ echipei nu ii place schimbarea, atunci va trece prin urmatoarele etape:
1. Pune eticheta gresita "Ce idee tampita!"
In aceasta situatie ar fi bine ca managerul sa le arate viziunea companiei si sa le-o explice. Nu este ‘doar o idee tampita’, ci o viziune care are in spate o strategie si care va conduce, pe termen lung, la anume rezultate.
2. Ia in deradere orice actiune "Inca o idee proasta care nu va duce nicaieri. Sa nu ne facem griji, am am trait din astea…"
Managerul trebuie sa asculte, sa le fie alaturi si sa revina catre echipa in mod constant cu noua viziune a companiei. El insusi sa fie un "role model" si sa corecteze intr-un mod foarte elegant eventualele greseli.
3. Cresc neincrederea si indoiala: "Nu cred ca sunt persoana potrivita."
Managerul trebuie sa seteze, impreuna cu echipa, obiective pe termen scurt, sa recunoasca si sa recompenseze orice rezultat pozitiv. In aceasta etapa, prin baby steps, este posbil ca fiecare sa realizeze ca este "omul potrivit, la locul potrivit", pentru ca lucrurile incep sa intre pe fagasul dorit.
4. Implicarea ‘de ochii lumii’: "OK, sa fie ca voi, incerc."
Este bine ca managerul sa incurajeze persoana respectiva sa se desprinda de trecut si sa ii dea argumente pentru a putea privi cu incredere intr-un viitor mai bun. Acum se poate cladi, cu pasi mici, implicarea adevarata. Acum este momentul pentru recompense.
5. Implicarea constructiva: "Nu va fi usor, insa putem sa o facem!"
Aceasta este o etapa similara cu ultima etapa din modelul precedent, etapa in care viitorul incepe a se contrui pe baze solide.
Se pare ca a trai inseamna si a rezolva probleme, iar a creste inseamna a fi in stare sa rezolvam probleme si mai mari. Obiectivul unui manager este exact acesta: sa rezolve provocarile de astazi si sa fie pregatit in orice moment sa faca fata provocarilor viitorului. Nu este nevoie de un manager sau un lider daca nu exista provocari, lucrurile merg de la sine… si se pare ca scapam de probleme numai atunci cand murim. A fi lider inseamna sa fii viu, iar sa fii viu inseamna sa experimentezi schimbarea care vine ‘la pachet’ cu toate provocarile ei.
Dana Burghel
executive & team coach
work-life balance coach
Oblio Learning (
http://www.obliolearning.ro/)
Dana Burghel are o experienta de 8 ani in coaching (executiv, de echipa, personal, sportiv), domeniu in care s-a specializat dupa o serie de functii de coordonare avute in companii romanesti si multinatioanale, care i-au adus experienta in vanzari, marketing, client service, project management s.a. Abordarea sa in coaching este una pragmatica, focusata pe rezultate concrete iar programele sale sunt construite adaptat, in functie de nevoile fiecarui client.