EPISODUL IV: Ce este un manager responsabil? Portretul renumit facut de C.K. Prahalad
manager responsabilresponsabilitatiprahaladmanagementul de proiectsarcinileadership
Pe fondul evenimentelor recente, se cuvine sa discutam si despre ce inseamna sa fii un manager responsabil. Continuam, asadar, seria unor discutii referitoare la managementul de proiect, oprindu-ne de data aceasta asupra intrebarii: "Ce este un manager responsabil?".
Sa intelegem, asadar, care ar fi definitia corecta a unui manager responsabil, care ii sunt atributiile si care sunt responsabilitatile de care acesta nu ar trebui sa se dezica. Iar portretul facut de C. K. Prahalad cu multa vreme in urma pare astazi cel mai potrivit, necesar si, totodata, de actualitate.
Sigur ca, atunci cand ne gandim la aceasta sintagma, ne vin mai intai in minte responsabilitatile aflate la ordinea zilei, cele care intra in fisa postului, cele pe care le alimenteaza rutina, cele pe care compania nu uita sa le ceara. De la angajarea salariatilor si managementul care tine de acestia, pana la training, comunicare si cresterea business-ului in sine, responsabilitatile care cad in sarcina managerului sunt cat se poate de complexe.
Se prea poate ca tendinta de a face lucrurile ca la carte sa fi ajuns in ultimii ani sa insemne doar a face lucrurile "ca la manual", lasand deoparte o serie de responsabilitati esentiale, din cauza ca acestea nu s-au potrivit profilului in care erau definite succesul si castigul material.
Orice astfel de manual de management aminteste de responsabilitatea managerului in relatie cu succesul si dezvoltarea afacerii. Actiunile acestuia ar trebui, asadar, sa fie indreptate catre succesul afacerii. Managerii au sarcina de a revizui periodic parcursul unei afaceri, bugetul si obiectivele de productie. Daca se deviaza de la liniile trasate, managerii au sarcina de a face ajustarile necesare pentru a se reveni pe traseul stabilit si catre obiectivele dezirabile.
E din ce in ce mai necesar un nou punct de vedere.
Privind deci dintr-un alt unghi aceasta problema, sa ne intrebam din nou: ce este acela un manager responsabil?
Am considerat ca sunt potrivite, in acest context,
concluziile regretatului C.K. Prahalad, profesor in cadrul Ross School of Business, Universitatea Michigan, redate intr-un articol aparut si in publicatia
Harvard Business Review.
In opinia acestuia, managerii aveau din start responsabilitatea de a respecta niste standarde cat se poate de inalte, fiind gardienii unor institutii importante sau, dupa caz, asa cum discutam in acest caz, ai unor companii sau organizatii care au legatura directa cu oameni.
Inainte de a taia de pe lista sarcinile dintr-o zi obisnuita de munca, iata cateva dintre
lucrurile pe care un manager responsabil ar trebui, in viziunea inca de actualitate a lui Prahalad, sa aiba in vedere si sa respecte:
>>> Sa inteleaga importanta nonconformismului. Leadershipul, spunea acesta, este despre schimbare, speranta si viitor. Liderii trebuie sa patrunda in teritorii noi asa ca trebuie sa fie capabili sa gestioneze izolarea intelectuala, cat si ambiguitatea.
>>> Sa demonstreze fatis angajamentul fata de dezvoltarea personala si procesul continuu de invatare. Trebuie sa investeasca in ei insisi. Daca nu esti educat, nu ii poti ajuta pe cei needucati. Daca tu esti bolnav, nu poti avea grija de bolnavi. Daca esti sarac, nu ii poti ajuta pe saraci.
>>> Sa dezvolte abilitatea de a pune in perspectiva performanta personala. Pe termen lung, un manager va avea parte atat de succes, cat si de esec. Modestia care insoteste succesul si curajul in fata esecului sunt semnele distinctive ale unui lider de succes.
>>> Sa fie pregatit sa investeasca in dezvoltarea altor oameni. Sa fie generos atunci cand vine vorba de a-si ajuta colegii sa isi atinga potentialul.
>>> Sa invete sa comunice cu cei mai putin norocosi. Liderii buni sunt atotcuprinzatori, chiar daca nu e un lucru usor. Cele mai multe societati isi gestioneaza diferentele fie eliminandu-le, fie evitandu-le. Putine asimileaza aspectele care nu le seamana.
>>> Sa le pese de ceea ce se asteapta de la ei. Oamenii cauta corectitudine, nu favoruri. Vor sa fie auziti. De multe ori, nu le pasa daca deciziile nu corespund cu dorintele lor, atata vreme cat procesul este unul corect si transparent.
>>> Sa isi dea seama de importanta loialitatii fata de organizatie, profesie, comunitate, societate si, mai presus de toate, familie. Cele mai multe dintre realizarile noastre n-ar fi posibile fara sprijinul familiei.
>>> Sa isi asume responsabilitatea atat fata de procese, cat si fata de oamenii alaturi de care lucreaza. Felul in care obtii rezultate va forma ceea ce devii ca om.
>>> Sa isi aminteasca de faptul ca fac parte din cei care se bucura de unele privilegii. Ca asta inseamna si forta, dar si povara. Sa gaseasca un echilibru intre compasiune, invatare si intelegere.
>>> Sa se astepte sa fie judecati in functie de ceea ce fac si de cat de bine o fac, nu in functie de ceea ce spun ca vor sa faca. Cu toate acestea, tendinta catre actiune trebuie sa fie contrabalansata de empatie si de grija fata de oameni.
>>> Sa fie constienti de rolul pe care il joaca. Sa ii intereseze problemele celor saraci si neputinciosi, sa accepte slabiciunile umane, sa rada de sine si sa se fereasca de tentatia de a juca rolul de atotputernic. Leadershipul se traduce prin a fi constient de tine insuti, a-ti recunoaste erorile si prin a creste calitati precum modestia, o atitudine umila si umanitate.
"In fiecare an", mai spunea Prahalad, inainte sa se stinga din viata in 2010,
"imi revizuiesc aceste insemnari pe care le-am facut in 1977. Lumea s-a schimbat mult de atunci, dar n-am considerat ca e necesar sa schimb nici macar un cuvant din discursul meu. Cu siguranta, acest mesaj e azi mai relevant ca niciodata".
Sursa foto:
archive.fortune.com
Redactor
Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online