Distributia prin Internet
vanzariinternetafaceri
Vanzarile prin Internet ridica o serie intreaga de probleme noi, nu numai pentru afacerea ta, dar si pentru planul pe care il scrii:
- Cat de sigur este site-ul tau? Daca te lasa computerul sau imprimanta, afacerea ta pierde o zi sau o saptamana?
- Ai un firewall, o protectie prin antivirus, un sistem bun de copii de siguranta?
- Ai propriul tau site sau esti gazduit pe al altcuiva?
- Site-ul tau este deosebit de inteligent/bine conceput? Cine il scrie si il intretine?
- Iti onorezi singur comenzile sau le subcontractezi?
- Cum iti gasesc clientii site-ul?
- Esti prezent pe site-urile pe care se compara preturi?
- Ai link-uri de marketing si trimiteri catre alte site-uri?
- Cate „clicuri“ ai pe saptamana si cum se regasesc in vanzari?
Chiar azi am citit povestea unei mici intreprinderi care vindea pantofi cu numere foarte mari prin Internet in intreaga lume, bazandu-se, in principal, pe un motor de cautare important pentru clienti. Pe neasteptate, motorul si-a modificat algoritmii de cautare, firma nemaifiind afisata in primele pagini de rezultate, lucru care a dus implicit si la prabusirea afacerii. M-am intrebat de ce o asemenea firma specializata nu si-a construit o baza de date cu clientii vechi pe care ii putea contacta direct si de ce nu a pus la punct o schema de fidelizare a clientilor prin servicii de calitate sau printr-o schema de tip „urmatorul produs cumparat este gratuit“. Daca proprietarul ar fi conceput un plan de afaceri, in timp ce ar fi scris ca „nouazeci la suta din afacerea noastra se realizeaza prin motorul de cautare xxx“, nu si-ar fi pus o intrebare legata de problema dependentei si a vulnerabilitatii care l-ar fi facut sa se gandeasca la ele?
Una din marile probleme legate de vanzarile prin Internet consta in suportul pe unul sau doua canale; o alta problema este cat de dinamica poate fi o astfel de piata. Firma mea vinde carti pe Internet. In unele perioade ale anului obtinem reduceri bune de la furnizorii nostri si lansam oferte speciale, putand vinde sub pretul concurentei. In primul an in care am facut acest lucru am observat ca in cateva saptamani concurent a ne-a egalat sau ne-a sublicitat multe preturi. In al doilea an ne-au egalat preturile pentru cel mai bine vandute titluri intr-o saptamana.
Acum trebuie sa verificam constant preturile de pe aceasta piata, unde pretul este vital. Aceste probleme sunt reflectate in modul in care ar trebui sa iti scrii planul de afaceri. Este mai esential ca oricand sa abordezi punctele vulnerabile si situatiile ipotetice. Daca preturile pe piata ta nu se misca mult, atunci spune asta; daca ai propriul software de comparare si ajustare a preturilor, spune! Daca stai ca mine zilnic in fata computerului si ajustezi preturile, atunci spune asa!
Site-ul tau este gandit pentru vanzari? De exemplu, o firma de consultanta rareori castiga clienti noi prin intermediul site-ului sau; totusi, cele mai multe au unul. Scopul lui este de a consolida alte metode directe, de vanzare. In general, potential clientii se castiga prin recomandari sau contacte personale; ulterior, vanzarea este consolidata de site-ul web care adauga substanta unei prezentari. Asadar, vorbeste in planul tau despre scopurile site-ului.
Exista si lucruri care sunt la fel ca in orice afacere conventionala, dar pe care oamenii le vad oarecum diferit cand vine vorba deWorldWideWeb. Am primit un plan de afaceri pentru o afacere de pe Internet care era prezentata ca fiind a doua dupa Amazon. Acum vanzarile site-ului Amazon in intreaga lume sunt de 2.000 de ori mai mari. Este o comparatie de bun-simt? Daca ar fi fost vorba de o afacere cu caramizi sau cu mortar sau un supermarket de familie, oare s-ar fi comparat cu Tesco, cu Carrefour sau cu Walmart? Banuiesc ca nu. Internetul creeaza usor iluzia maretiei.
Despre cum sa concepi un plan de afaceri, piata, management, modalitati de promovare gasiti mai multe detalii aici >>>