Scapati de constrangerile generate de pandemie, chinezii au luat cu asalt magazinele de lux
In China, restrictiile impuse de criza provocata de pandemia COVID-19 au inceput sa fie relaxate, iar viata isi reia, incet-incet, cursul normal. Cum se va sfarsi toata aceasta criza care a afectat aproape toate tarile nu se stie inca. Nu se stie care vor fi sechelele cu care economia mondiala se va confrunta dupa pandemie, cum nu se stie nici ce curs vor avea relatiile economice ale Chinei cu toate celelalte tari din lume. Deocamdata, viata oamenilor de rand din China tinde sa-si redobandeasca normalitatea.
Eliberati din chingile constrangerilor care le-au fost impuse in perioada acuta a pandemiei COVID-19, chinezii au facut cam acelasi lucru pe care l-au facut la inceputul anilor 1980, atunci cand au fost relaxate interdictiile impuse de Revolutia culturala si au inceput sa apara, in China, primele magazine ale unor branduri internationale.
Mai exact, post-pandemie, primul reflex al chinezilor a fost sa ia cu asalt magazinele unor branduri occidentale de lux, pe masura ce acestea s-au redeschis.
Tipul acesta de reactie este considerat normal pentru momentul in care oamenilor li se permite sa evadeze din propriile frustrari.
Un astfel de episod a avut loc si la Moscova, in 1990, cand s-a deschis acolo primul restaurant Mc Donaldʹs. In ziua aceea, la usile restaurantului s-a format o coada de 5.000 de persoane, cu ore bune inainte de deschidere.
La finalul zilei, peste 30.000 de rusi trecusera sa-si cumpere ceva de acolo, fiecare dupa posibilitati.
Surpriza cea mai mare a venit, insa, la ora inchiderii, cand personalul a mers sa goleasca cosurile de gunoi. Supriza: toate acestea erau goale - oamenii luasera cu ei, ca amintire, toate paharele de carton, cestile de plastic, cutiile burgerilor, hartiile asternute pe tavi, absolut tot.
Revenind la China, dupa ce guvernul a relaxat masurile restrictive si magazinele au inceput sa se redeschida, chinezii au luat cu asalt mai ales magazinele brandurilor occidentale de lux, pe care le-au devalizat, pur si simplu.
De pilda, magazinul casei franceze Hermes din Guangzhou a inregistrat, in prima zi dupa ce a fost redeschis, vanzari de 2,46 milioane de euro. Informatia a fost facuta publica de revista americana Womenʹs Wear Daily, considerata ca fiind publicatia de referinta din industria luxului.
Pe retelele sociale din China, nu putini cumparatori si-au postat, cu mandrie, bonurile de casa de la Hermes, cel mai mare bon fiind in valoare de cca 130.000 de euro.
Tipul acesta de comportament are o explicatie psihologica si este numit, in literatura de specialitate, "cheltuiala din razbunare" ("revenge spending").
Chinezii au mai avut un astfel de comportament in anii 1980, atunci cand regimul comunist a decis sa ridice capacul oalei unde-si fiersese la foc mic cetatenii in vremea odioasei Revolutii culturale.
Sursa foto: captura de ecran Womenʹs Wear Daily