Mos Craciun a saracit! Putini mai primesc cadouri de lux sub brad
cadouri de craciunbuget cadouri craciunbuget personalmos craciun
Finalul anului 2024 a adus o schimbare importanta in obiceiurile de consum ale romanilor, care sunt mai prudenti in cheltuieli si se orienteaza spre cadouri mai putine si cu valori reduse. Potrivit unui sondaj realizat de tbi bank, 6 din 10 romani au alocat cel mult 700 de lei pentru cadourile de Craciun, ceea ce reflecta o tendinta de economisire pe fondul cresterii preturilor si al incertitudinilor economice.
Desi Craciunul ramane o perioada dedicata familiei si generozitatii, contextul economic dificil ii determina pe multi romani sa isi restranga cheltuielile. Aproximativ 84% dintre respondenti au declarat ca bugetele lor pentru cadouri au fost similare sau chiar mai mici decat anul trecut, in ciuda faptului ca preturile produselor sunt cu pana la 30% mai mari.
Pe de alta parte, doar o mica parte dintre romani si-au permis sa aloce sume semnificative: 33% au planificat intre 700 si 1.000 de lei, iar 9% au depasit pragul de 1.500 de lei. Cu toate acestea, doar 16% dintre respondenti au alocat un buget mai mare fata de anul precedent, semn ca majoritatea prefera o abordare mai precauta.
Un aspect pozitiv relevat de sondaj este faptul ca romanii si-au planificat din timp cumparaturile de Craciun, 79% dintre participanti afirmand ca au profitat de reducerile de Black Friday pentru a reduce presiunea financiara a lunii decembrie. Multi au apelat la solutii financiare alternative, precum optiunile "Buy Now, Pay Later", cu rate fara dobanda, care devin din ce in ce mai populare.
Ionut Sabadac, reprezentant al tbi bank, evidentiaza acest comportament precaut: „Vedem ca multi se limiteaza la bugetul disponibil din salariu, eventuale prime si economii. Romanii prefera o abordare mai prudenta decat in alti ani, adaptandu-se contextului economic".
Ce cadouri au fost in topul preferintelor
In 2024, cele mai cautate
produse pentru cadouri au fost articolele de fashion (40,8%), produsele de beauty (38,8%), jucariile (29,4%), electronicele (24,2%) si articolele de home & deco (20,7%). Majoritatea romanilor (aproape 9 din 10) aleg cadouri personalizate, adaptate preferintelor celor dragi, in timp ce restul opteaza pentru variante universale, care s-ar potrivi oricui.
Pe lista de cumparaturi se regasesc, in medie, 2-3 cadouri pentru 42% dintre participanti, iar 32% au planificat intre 4 si 5 daruri. Aceasta arata o tendinta de simplificare a traditiei cadourilor, concentrandu-se mai degraba pe calitate decat pe cantitate.