In 2019, romanii au sarbatorit Craciunul si Anul Nou pe datorie. Anul acesta vor petrece sarbatorile de iarna in pandemie
Din pricina pandemiei COVID-19 au avut de suferit foarte multe afaceri din domeniul retail-ului clasic (magazine in format fizic), in vreme ce comertul online a inregistrat cresteri semnificative. Per total, consumul nu s-a diminuat in perioada restrictiilor, doar s-a mutat din magazine si din mall-uri in mediul virtual.
Prin traditie, in luna decembrie, consumul (la toate categoriile de marfuri si produse) atinge varful anual de sarcina.
Conform studiului "Holiday Marketing Guide " publicat de platforma MoEngage, care ofera companiilor din retail studii de piata referitoare la tendintele de consum ale clientilor, in anul 2019 cele mai multe cumparaturi de Craciun si de Anul Nou au fost facute in Statele Unite, valoarea totala a acestora fiind de 1.000 de miliarde de dolari (cadouri, bunuri pentru uz personal, produse alimentare si bautura).
150 din cele 1.000 de miliarde de dolari au fost cheltuiti in magazinele online si, pentru acest an, este de asteptat ca ponderea cumparaturilor de acest fel sa creasca.
Cumparaturile pentru sarbatorile de iarna sunt considerate a fi obligatorii, astfel incat nu putini oameni apeleaza la credite pentru a le face fata.
Un studiu realizat de Forumul Economic Mondial a evidentiat faptul ca, anul trecut, 10% dintre europeni s-au indatorat pentru a face cuvenitele cumparaturi de Craciun si de Anul Nou.
Doar 3% dintre luxemburghezi si-au facut cumparaturile pe credit, in vreme ce 19% dintre romani au fost nevoiti sa cumpere (intr-un fel sau altul) pe datorie.
Daca este sa dam crezare datelor publicate de site-ul worldatlas.com, romanii au alocat cel mai mare buget sarbatorilor de Craciun si de Anul Nou, si anume (in medie) 32% din venitul lunar, in vreme ce media sumei alocate cheltuielilor de sarbatori in Statele Unite si in Marea Britanie a fost de 15% din venitul lunar.
In realitate, nu avem de ce ne fali cu aceste procente deoarece, in valoare absoluta, lucrurile stau fix pe dos, fiindca 15% din venitul mediu lunar realizat in SUA si in Marea Britanie reprezinta mai mult decat 32% din venitul mediu lunar realizat in Romania.
Cum vor sta lucrurile in 2020, anul pandemiei si al declinului economic global, vom afla in curand. Pana atunci, insa, sa nu uitam: Craciunul nu este despre bani, ci despre cu totul altceva.
Sursa foto: maxpixels.net