Ce facem cu echipamentele electrice care se strica? Le reparam sau le reciclam?
reciclarereparareechipamnete electrice
De cate ori ai ales sa repari echipamentele iesite din uz in loc sa le reciclezi sau chiar sa le arunci? Numarul cetatenilor care opteaza pentru varianta cea mai la indemana (aruncatul) reprezinta o realitate ingrijoratoare a consumului la nivel european. Luna trecuta, pe 21 noiembrie 2023, Parlamentul European a propus o solutie fiabila pentru incurajarea initiativelor responsabile - dreptul la reparare.
Ce presupune mai exact acest drept, dar si care sunt noile obligatii ale companiilor afli in randurile de mai jos!
Dreptul la reparare - ce este?
Conform ultimelor statistici, oamenii prefera sa schimbe un aparat atunci cand se strica. Confortul personal, costurile asociate dar si imposibilitatea de a gasi piesele potrivite se numara printre principalele motive. Inlocuirea bateriei de la telefon a devenit un proces din ce in ce mai complicat – fie bateria este incorporata, fie nu se mai gasesc modele compatibile. Pierderile financiare pot ajunge la 12 miliarde de euro anual, spun statisticile.
In acest context Parlamentul European propune o alternativa care ar putea dezvolta premisele economiei circulare -
dreptul la reparare. Vanzatorii vor fi obligati sa deruleze activitati de reparatie atat in perioada de garantie, cat si dupa. Exceptie ar face cazurile in care reconditionarea devine mult mai costisitoare decat o noua achizitie.
Consumatorii vor fi instiintati cu privire la beneficiile directe pe care le pot accesa in urma serviciilor de reparare. Printre produsele vizate se numara atat electrocasnicele de mari dimensiuni, dar si telefoanele mobile sau laptopurile.
Pentru a sustine principiile sustenabile de utilizare a echipamentelor electrice si nu numai, eurodeputatii incurajeaza oferirea de vouchere cu reduceri sau recompense financiare diverse. De asemenea, pentru a eficientiza procesul de reconditionare, dar si a imbunatati experientele clientilor, autoritatile propun oferirea in schimb a unui produs pe perioada reparatiei.
Cum impacteaza dreptul la reparare consumatorii si producatorii?
La nivel european, dreptul la reparare a revenit de multe ori in discutii. Initiativa incepe sa se materializeze, tocmai din pricina rapoartelor din ce in ce mai alarmante cu privire la comportamentul de consum.
Piata reparatiilor prinde contur si presupune pe de-o parte preturi favorabile pentru utilizatorii finali, dar si platforme online pentru optimizarea etapelor de lucru. Astfel, consumatorilor ar trebui sa le fie mult mai usor sa gaseasca punctele de reconditionare locale.
Pe de cealalta parte, producatorii vor putea economisi resurse importante. Costurile de reparare sunt in general semnificativ mai mici decat cele investite in lantul de productie. De asemenea, reputatia de business responsabil, aliniat la valorile sustenabile de protejare a mediului inconjurator presupune avantaje pe termen lung.
Unde reciclam echipamentele electronice cand nu mai pot fi reparate?
Te intrebi
unde se recicleaza electrocasnicele care nu mai pot fi supuse reconditionarii? Cea mai indicata solutie este reciclarea, care presupune valorificarea materialelor pentru a crea noi echipamente.
Exista numeroase puncte de colectare - Environ a dezvoltat o retea de 4630 de astfel de spatii. Le poti regasi atat in supermarket-uri, cat si in zone special amenajate ale institutiilor publice, in benzinarii, librarii sau mall-uri. Recicland, vei contribui la u mediu mai putin poluat si mai sigur pentru noi toti.
Obiectivul Uniunii Europene este de a minimiza numarul deseurilor generate la nivel international, dar si de a refolosi componentele pretioase. Procesul de
reciclare electrocasnice mici vine cu strategii fiabile de gestionare a resurselor.
Dreptul la reciclare aduce noi premise pentru anul ce urmeaza. Ramai la curent schimbarile si nu uita sa reciclezi echipamentele pe care nu le mai poti folosi!