Cati bani sunt dispusi romanii sa dea pe un litru de vin
vanzari vinconsum vin romaniastudiu nielsenvinuri romanestivinuri luxvinuri premium
Conform datelor monitorizate in retail de Nielsen Romania, 60% din piata totala de vin din tara noastra este reprezentata de vanzarile de vin alb si 30% vin rosu. Principalul criteriu de alegere a vinului este gustul.
O mie de producatori de vin cu peste 2.000 de branduri ajung sa vanda abia cat 5% din volumul pietei de bere, dar cu circa 30% din valoarea acesteia, potrivit celui mai nou studiu local Nielsen Wine Consumers’ Insights, care ne arata care sunt ocaziile de cumparare a vinului si criteriile de alegere a acestuia.
Barbatii cu varste de 35 si peste 35 de ani, cu venit peste medie sunt segmentul care tinde sa aiba o pondere mai mare in randul celor numiti heavy wine consumers, cei care beau vin de mai mult de zece ori pe luna. Totusi, cei care beau mai rar sunt si cei inclinati sa investeasca mai mult intr-un vin premium.
Cand aleg romanii un vin mai scump?
Majoritatea respondentilor au declarat ca aleg un vin mai scump mai ales in ocazii legate de business, in care ies cu colegii sau clientii.
Conform datelor Nielsen Retail Audit, 22% din totalul vanzarilor de vin in retail sunt la sticla de plastic, asadar in segmentul economy. 50% din respondenti declara ca, la ultima achizitie, au platit intre 15 si 25 de lei pe litru.
O treime din respondenti/respondente aleg sa bea vin, dupa ce termina sau chiar in timp ce fac treburi prin casa. Insa, pentru acesta ocazie de consum, de cele mai multe ori, este ales un vin cu un pret mediu.
Vinul este o alegere personala, preferinta restului familiei este mult mai jos ca factor in decizie fata de alte categorii, cum ar fi bauturile nealcoolice.
Cum pot fi impulsionate vanzarile de vin?
Vinul este inca o piata in dezvoltare, daca sunt luate in calcul datele oficiale. In Romania, se consuma 20 de litri/capita pe an, in timp ce, in Franta, consumul este mai mult decat dublu.
La noi, bautorii de vin sunt si bautori de bere: 40% dintre cei care au baut vin, in ultimele trei luni, au declarat ca beau si bere, cu o frecventa de 2-3 ori pe saptamana.
Vinul si berea reprezinta lucruri diferite pentru consumatori. Astfel, berea este perceputa ca o bautura pentru toata lumea si toate ocaziile, cu un pret convenabil, iar vinul este asociat, deseori, cu masa si cu ocaziile de sarbatoare.
Principala bariera in a alege mai des vinul, in locul altor bauturi, este lipsa de cunoastere in ce priveste potrivirea cu o anume ocazie sau anumite feluri de mancare.
53% din respondenti planuiesc sa isi cultive cunostintele necesare alegerii corecte a unui vin, insa invatarea este un proces ce presupune o investitie de timp si efort.
Demersul de educare a consumatorului prin articole sau specialisti poate aduce beficii doar pe termen lung. Astfel, pentru stimularea frecventei consumului de vin, producatorii sau retailerii pot incerca mai degraba sugestii specifice, targetate pe anumite ocazii, care sa influenteze decizia la raft.
Cercetarea s-a realizat pe un esantion de 800 de respondenti (70% barbati si 30% femei), reprezentativ la nivel total urban. Datele au fost colectate in luna mai, prin chestionar online autoaplicat.