Business-ul cu haine de firma bate recordul istoric in 2018. Cinci companii straine vand cat 74% din PIB al Romaniei
keysfinfashion romaniabranduri fashionpiata moda romaniafirme fashion
La noi, e drept ca Diavolul nu se imbraca de la Prada, dar, chiar si in cea mai saraca tara din Uniunea Europeana, afacerile din industria modei cresc de la an la an, pe fondul apetitului romanilor pentru cumparaturi.
H&M, Zara, C&A si Pepco sunt principalii actori intr-o
piata de fashion evaluata la aproape 5 miliarde de euro, potrivit unui studiu KeysFin privind dinamica industriei modei.
Nu mai putin de 83% din comertul de profil din tara noastra este controlat de investitorii straini, in timp ce, 62% din sectorul de productie apartine firmelor locale. In 2016, in industria modei, activau 18.890 de firme, in sectorul de comert, si 5.676 in cel de productie, afacerile acestora depasind 23 de miliarde de lei.
Numarul investitorilor in acest sector a scazut fata de 2013, cand erau 25.445, insa afacerile au crescut spectaculos, cu aproape 5 miliarde de lei.
Rezultatul net inregistrat de
piata de fashion in 2016 a crescut de aproape patru ori fata de 2013, de la 346,1 milioane de lei, la 1,31 miliarde de lei. In acelasi timp, profitul total raportat de companii s-a ridicat la 1,87 miliarde lei.
"Perspectivele lui 2018 sunt in general pozitive, pe fondul cresterii consumului. Un avans de 10-15% este de luat in calcul pentru urmatoarele 12 luni, pe fondul extinderii retelelor de magazine si, in general, a ofertei comerciantilor si producatorilor. Principalul semn de intrebare este dat de inflatie si de cursul valutar, care pot influenta politicile comerciale ale companiilor, dinamica productiei si a ofertei", spun analistii de la KeysFin.
Industria romaneasca de moda este unul dintre angajatorii semnificativi, dovada ca numarul angajatilor s-a pastrat constant in intervalul 2013-2017, in jurul a 200.000 de salariati.
"Important si relevant este ca mai mult de trei sferturi dintre angajati lucreaza in sectorul de productie, care atrage afaceri pe orizontala. Romania produce foarte mult in lohn, cel mai mult pentru export insa si piata interna devine tot mai importanta", spun analistii KeysFin.
Studiul arata, pe de alta parte, ca
investitorii straini au ajuns sa controleze industria de profil. Dovada ca, in 2016, cele 5.311 firme cu actionariat majoritar strain inregistrau aproximativ doua treimi din cifra de afaceri (64%). Statistica releva ca firmele cu actionari straini au ajuns sa reprezinte 22% din totalul celor 24.566 firme din industria de moda.
Cei mai multi investitori sunt din China (1.957 firme) Italia (793) si Turcia (585), iar cele mai mari afaceri le fac italienii, de peste 2,12 miliarde de lei.
Cei mai multi producatori din industria de fashion sunt inregistrati in Bucuresti (865), acestia avand un business de peste 1 miliard de lei in 2016.
In topul industriei, dupa numarul de firme, urmeaza judetele Cluj (228 firme), Neamt (209), Dolj (188 firme), Prahova (184), Iasi (184), iar in cel al cifrei de afaceri judetele Vrancea (718 mil.lei), Arad (620 mil.lei ), Botosani (588 mil.lei) si Prahova (544 mil.lei).
Care sunt principalii jucatori de pe piata de fashion
Studiul Keysfin, realizat pe baza datelor comunicate de companii la Registrul Comertului si Ministerul de Finante, arata ca cel important jucator din comertul de profil este H&M Hennes & Mauritz SRL, care a inregistrat, in 2016, afaceri de 760,5 milioane de lei.
Urmeaza Zara Bucuresti SRL (686,8 milioane), Roumasport SRL - detinatorul brandului Decathlon (613,2 milioane), C&A Moda Retail SRL (375 miliioane) si Pepco Retail SRL (335,5 milioane).
Topul producatorilor este condus de firma Alison Hayes SRL, cu afaceri de 337,1 milioane lei, urmata de Formens SRL (245,2 milioane), Pandora Prod SRL (198,1 milioane), Oztasar SRL (156,6 milioane) si Artifex SRL (146,5 milioane).
Pana si moda are capcanele ei, nu numai de stil
Chiar daca, la prima vedere, rezultatele sunt pozitive, dincolo de evolutia generala, investitorii din acest sector se confrunta cu multe provocari.
"Blocajul financiar, platile intarziate, insolventele si falimentele sunt o realitate in acest sector, in ton cu dinamica economiei. Cine vrea sa deschida o afacere in domeniu, sa semneze un contract, sa emita o factura se poate trezi foarte usor intr-o situatie de risc, in conditiile impredictibilitatii evolutiei cererii si ofertei", spun analistii de la KeysFin.
Studiul arata ca datoriile comerciale ale firmelor din fashion-ul romanesc depaseau 4,42 de miliarde de lei, in 2016, datoriile la banci erau de peste 1,2 miliarde de lei, iar creditele restante insumau 83,6 milioane de lei. Firmele raportau plati restante de aproape 2 miliarde lei si furnizori restanti de peste 1 miliard de lei. Creditul comercial este modalitatea prin care multe dintre firmele din acest sector isi desfasoara activitatea.
"Pentru ca este nepurtator de dobanda, iti permite sa derulezi afaceri fara sa inregistrezi costuri suplimentare, acestea fiind pasate, practic, in sarcina partenerilor comercial. Chiar daca, la prima vedere, cifrele arata ca industria ar avea o lichiditate buna, realitatea este cu totul alta. Banii circula destul de greu, iar pericolul de blocaj financiar este inca la un nivel ridicat. Pe lantul economic, majoritatea firmelor sufera de lipsa de lichiditate, astfel ca oricand pot intra in blocaj, in incapacitate de plata", explica expertii KeysFin.
Potrivit acestora, business-ul reprezinta, in aceste conditii, o misiune riscanta in absenta unor informatii concrete privind partenerii cu care faci afaceri. "Sa stii in ce situatie financiara se afla firma cu care lucrezi, cum sta cu datoriile, in ce diferende juridice se afla etc. - sunt date care te pot ajuta sa iei o decizie optima, cand vine vorba despre valoarea contractului, cata marfa ii pui la dispozitie, ce servicii poti sa ii prestezi, sa ai siguranta ca iti vei primi banii", potrivit celor de la KeysFin.
Cine croieste piata globala a modei
Datele statistice, citate de KeysFin, arata ca cel mai important jucator din lume este Nike (care detine si brandul Converse), cu vanzari de 30,4 miliarde de euro, in anul fiscal 2016.
Topul este completat de francezii de la Louis Vuitton Moet Hennessy (Luis Vuitton, Fendi, Dior, Givenchy, Marc Jacobs) cu 42,6 miliarde de euro si de spaniolii de la Inditex (Zara, Pull&Bear, Stradivarius, Bershka, Massimo Dutti), care au avut vanzari de 23,3 miliarde de euro.
Americanii de la TJX si suedezii de la H&M sunt in topul celor mai importante companii, cu venituri de 29, respectiv, 20 de miliarde de euro, in 2016. Cele 5 companii au inregistrat, cumulat, vanzari de 125 de miliarde de euro, in 2016, adica 74% din PIB al Romaniei.
Potrivit analistilor de la Bloomberg, piata globala a modei valoreaza peste 3.000 de miliarde de dolari sau 2% din valoarea tuturor bunurilor si serviciilor produse in lume. In 2018, expertii estimeaza un avans cuprins intre 3,5 si 4,5%.
Cel mai dinamic va fi online-ul, estimat sa inregistreze cresteri medii anuale de peste 10% pe an (Euromonitor), astfel incat, pana in 2020, vanzarile online transfrontaliere sa depaseasca 1.000 de miliarde de dolari.