Astfel, functionarilor din cadrul acestor administratii le-a fost adresata o intrebare foarte simpla si de actualitate: „Saptamana aceasta vom infiinta in Romania o sucursala a unei companii din Franta. Aceasta sucursala trebuie sa aplice sistemul de TVA la incasare?” Raspunsul corect ar fi trebuit sa fie „nu”.
Si totusi, la nivel general, dintre cele 216 de administratii studiate, in peste 84% din cazuri functionarii au evitat sa raspunda sau au dat raspunsuri gresite:
61 au dat raspunsuri eronate;
122 nu au oferit un raspuns;
8 au raspuns evaziv: „Cititi legea”;
25 au dat raspunsul corect.
Si de data aceasta am primit raspunsuri cel putin „curioase”, cum ar fi:
„Faceti cum doriti dumneavoastra!”
„Aplicati sistemul numai daca va convine!”
„Noi nu avem atata personal cat sa se ocupe de toate problemele.”
„Aceasta informatie o sa o aflati de la Registrul Comertului.”
„Ma depaseste! Sunati la juristi.”
„Eu ma ocup de ajutoarele de caldura!”
Ne-am fi dorit ca in aceasta etapa a studiului concluziile sa fie mai bune, insa analiza comparativa a rezultatelor ofera o alta imagine:
Una dintre explicatiile plauzibile pentru aceste rezultate ar putea fi noutatea sistemului de aplicare a TVA la incasare, insa contribuabilii au avut obligatia de a depune declaratia 097 de luare in evidenta sistemului de TVA la incasare la 25 octombrie 2012, moment in care functionarii publici trebuiau sa stie sa ofere indrumari privind aplicabilitatea acestui sistem.
Ca urmare a derularii acestei etape a programului, ARSIT a ajuns la urmatoarele concluzii:
Functionarii publici sunt supraincarcati si nu sunt specializati pe un anumit domeniu de asistenta;
Desi la nivelul ANAF exista o procedura privind acordarea de asistenta telefonica, functionarii nu raspund indicand numele institutiei unde s-a sunat si numele lor;
Au existat situatii in care, desi am insistat, functionarul public nu a dorit sa isi spuna numele;
Desi studiul s-a derulat si inainte, si dupa efectuarea de traininguri la nivelul administratiilor pe tema „TVA la incasare”, rata de raspuns nu s-a modificat.
Dintre cele 25 de administratii care au dat raspunsul corect cele mai profesioniste si mai amabile echipe au fost cele din Filiasi (judetul Dolj), Orastie (judetul Hunedoara), Ramnicu-Valcea (judetul Valcea), Topoloveni (judetul Arges), Vaslui (judetul Vaslui).
Pentru profesionalismul lor, ARSIT ii va premia pe cei 5 functionari publici din localitatile mentionate, respectiv:
Domnul Dumitru Enache – AFP Filiasi
Doamna Doina Boca – AFP Orastie
Doamna Georgiana Stanica – AFP Ramnicu-Valcea
Doamna Maria Marin – AFP Topoloveni
Doamna Camelia Stefanita – AFP Vaslui
Camelia Stefanita a fost premiata si la etapa din septembrie 2012 a studiului ARSIT. Conform prevederilor art. 106 lit. c) al HG nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, „in scopul formarii unui corp profesionist de functionari publici, evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici stabileste cadrul general pentru: […] c) asigurarea unui sistem motivational, prin recompensarea functionarilor publici care au obtinut rezultate deosebite, astfel incat sa fie determinata cresterea performantelor profesionale individuale”. ARSIT propune in mod public recompensarea, in limitele legii, de catre ANAF a Cameliei Stefanita de la AFP Vaslui pentru profesionalismul ei.
Ca urmare a derularii acestei etape a programului, ARSIT face urmatoarele propuneri:
Transformarea Centrului de asistenta a contribuabililor intr-un call-center unic la nivel national pentru acordarea de asistenta telefonica. Acest call-center sa fie deservit de un numar mai mare de functionari publici si sa fie structurat pe tipuri de impozite, astfel incat, atunci cand un contribuabil suna, sa i se dea posibilitatea sa aleaga tipul de impozit pentru care solicita asistenta, iar cei care raspund sa aiba un domeniu mai precis de specializare, pentru a putea acorda asistenta de mai buna calitate;
Publicarea pe site-ul ANAF a procedurii privind acordarea de asistenta telefonica;
Instruirea functionarilor publici privind respectarea procedurii ANAF de acordare a asistentei telefonice si acordarea de informatii oricarei persoane care suna la telefon;
Acordarea unei mai mari perioade de implementare pentru modificarile legislative semnificative, pe parcursul careia sa se efectueze mai multe instruiri.
Asociatia pentru Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe (ARSIT), membra a Taxpayers Association of Europe (Asociatia Contribuabililor din Europa, http://english.taxpayers-europe.com/), este o organizatie non-profit, care s-a infiintat din dorinta de a reprezenta vocea contribuabilului roman in relatia cu autoritatile statului.
Misiunea ARSIT este „sa impuna respect fata de contribuabil si pentru banul platit de acesta!”
„Fiscul util si politicos” este primul proiect derulat de ARSIT in 2012 care isi propune sa creeze o competitie pozitiva intre administratiile fiscale din Romania, in scopul oferirii de servicii de calitate contribuabililor. In septembrie 2012 ARSIT a derulat prima etapa a acestui studiu, in randul a 47 de administratii financiare, rezultatele dovedind ca fiscul este politicos, dar nu neaparat util. Numai 23% din administratiile din esantion au dat raspunsul corect la intrebarea noastra.
In urma acestui studiu ANAF si-a aratat interesul pentru continuarea programului, vicepresedintele ANAF, domnul Mihail Constantin, apreciind ca in alte tari fiscul plateste pentru astfel de studii si, de aceea, initiativa ARSIT de a face aceasta activitate in mod voluntar este laudabila.
Pentru mai multe informatii va invitam sa vizitati site-ul www.arsit.org.ro.