Inspectia Muncii are noi atributii de control
inspectia munciinoi atributiicontroale inspectia muncii
Inspectia Muncii va avea noi competente in activitatea de control in domeniul relatiilor de munca, securitatii si sanatatii in munca, potrivit Regulamentului de organizare si functionare al acestei institutii din subordinea Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, aprobat astazi de Guvern.
Prin reglementarea organizarii si competentelor Inspectiei Muncii se are in vedere intarirea rolului acestei structuri cu atributii de control in relatiile de munca si al securitatii si sanatatii in munca, precum si cresterea calitatii si eficientei actului de control.
Astfel, prevederile hotararii au in vedere urmatoarele modificari si completari:
- adaptarea prezentului proiect de act normativ la modificarile si completarile aduse Legii nr. 108/1999 prin Legea nr. 51/2012, act normativ de nivel superior cu care se afla in conexiune;
- redefinirea atributiilor generale si specifice, pe domenii de activitate specifice, respectiv relatii de munca, securitate si sanatate in munca si supravegherea pietei in concordanta cu noile prevederi legale, astfel incat sa fie evitat paralelismul cu celelalte atributii reglementate in prezent de Legea nr. 108/1999. Astfel, actul normativ stabileste atributiile care tin punctual de specificul activitatii si care se reflecta atat in activitatea de control, cat si in activitatea compartimentelor suport, de specialitate, ale institutiei.
- precizarea si detalierea atributiilor inspectorului general de stat si inspectorilor generali de stat adjuncti.
La data intrarii in vigoare a hotararii, se abroga Hotararea Guvernului nr. 1.377/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, precum si pentru stabilirea unor masuri cu caracter organizatoric, publicata in Monitorul Oficial 802 din 25 noiembrie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
In prezent, Inspectia Muncii isi desfasoara activitatea in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata. Corelarea cu prevederile actelor normative care reglementeaza domeniul de competenta al Inspectiei Muncii, de nivel superior sau de acelasi nivel, cu care se afla in conexiune au determinat necesitatea redefinirii functiilor principale ale Inspectiei Muncii, avand in vedere prevederile Conventiei nr. 81/1947 si in acord cu triplul rol pe care institutia il indeplineste.
In perioada ianuarie-iunie 2017, au fost efectuate de catre Inspectia Muncii 69.295 de controale in domeniul relatiilor de munca, respectiv securitate si sanatate in munca, astfel: in domeniul relatiilor de munca, 39.013 controale, din care 37.315 efectuate pentru identificarea cazurilor de munca fara forme legale de angajare; in domeniul securitatii si sanatatii in munca, 30.282 total controale
Numarul total de sanctiuni contraventionale aplicate a fost de 53.631 din care: in domeniul relatiilor de munca, 11.557 total sanctiuni contraventionale (3.131 amenzi - 27,10% si 8.426 avertismente - 72,90%); in domeniul securitatii si sanatatii in munca, 42.074 total sanctiuni contraventionale (1.868 amenzi - 4,44% si 40.206 avertismente - 95,56%).
Pe langa actiunile de verificare curente, Inspectia Muncii a desfasurat si campanii nationale de control pe mai multe domenii de activitate. Numarul de salariati activi inregistrati in Registrul general de evidenta a salariatilor, la 30 iunie 2017, era de 5.595.410, iar numarul contractelor de munca active de 6.348.629.