Profil de Lider: Henry Ford
productiehenry fordprofitmarketing
Cateva date despre
Henry Ford (1863–1947) :
- Producator de masini
- Este initiatorul productiei in masa,
- A construit prima masina in 1896.
Dupa ce si-a petrecut ceva timp ca ucenic prin mecanica si reparatii, Ford a speculat puterea comerciala si a inceput, in 1903, sa isi construiasca propria companie.
Cum a ajuns Compania Ford, pana in 1919 sa produca o masina pe minut?
H. Ford nu a dezvoltat productia in masa pentru ca el a crezut orbeste in dezvoltarea celor mai avansate metode de productie. El a crezut in productia de masa, pentru ca a fost convins ca va avea piata pentru industria sa.
Ford nu a facut afaceri pentru bani. De fapt, a strigat de multe ori lozinci de genul:
‘O afacere care nu produce nimic decat bani, este o afacere saraca’.
O declaratie a lui din 1907, spune multe despre maniera in care Ford si-a gandit afacerea:
– Scopul meu a fost sa creez un motor pentru o multime. Pretul va fi atat de mic incat, nici un om cu un salariu decent nu va avea probleme in achizitionarea produsului. Vreau ca fiecare familie sa se bucure de ore pline de binecuvantare. Toata lumea isi va permite si va cumpara un motor. Calul a disparut de pe sosea, este evidenta evoltia catre automobile –
Astfel, Ford a umblat la politica de pret. Intre 1908 si 1916, Ford scade pretul cu pana la 58%. Numarul mare de cereri ii putea spune sa nu o faca. Am putea astfel sa invatam si noi, astazi, ceva din asta.
Paradoxul lui Ford
a fost ca a pus consumatorul inaintea productiei. Acest tipar pe care el l-a construit a reprezentat : triumful marketingului in fata productiei.
Am zis paradox? De ce? Pentru ca,
Henry este astazi cunoscut pentru productie si nu pentru
marketing.
De unde a venit inovatia?
Pentru Ford, realizarea a fost la nivelul intuitiv, sau de speculare a existentei pietei auto.
Piata auto a fost mereu acolo, Ford nu a facut decat sa ofere modelele.
Faptul ca
pretul masinilor a fost unul rezonabil, a condus la generarea unor cereri fara precedent.
Din profiturile generate in urma cererilor s-a investit in cresterea eficentei si in standardizare.
Alfred Sloan , de la
General Motors
a conturat concluzii in ceea ce il priveste pe Henry; una dintre ele fiind:
Ceea ce Ford a facut a fost Revolutie in cultura industriala.
Evident, timpul a fost de partea lui. S-a nascut atunci cand a trebuit. Teoria legata de timpul in care te nasti (chiar anul si luna conteaza) ca oportunitate in succesul inregistrat ii apartine unui alt mare ganditor si lider global :
Malcom Gladwell.
Ford, clasicul si ateul in management
Cand spui
Henry Ford, spui clasic. Modelele lui de masini, au fost mereu simple. De aici , daca te intereseaza, poti sa studiezi cazul
modelului T. (Vei avea mai jos linkurile).
Apoi, e cel putin impropriu sa spui mananagement si sa vorbesti de stilul lui. De ce?
Daca exista ateism in management, atunci Henry l-a inventat.
Ford nu a crezut nici o clipa in management si nu l-a aplicat. Nu a abordat modele complicate, nu a avut strategii de management,
KISS (Keep it Simple Stupid) a fost modelul caracteristic. A vrut, si s-a asteptat sa faca miliarde de dolari, singur, fara un management clar.
Nu avea, nici ingineri, nici oameni de vanzari si nici executivi. A mers pe infiintarea locurilor de munca si nu pe ierarhizarea posturilor.
‘Cum se face ca eu vreau doua maini si primesc un om intreg?’
Nu va fi niciodata recunoscut drept un uman, un lider al oamenilor, un manager iubit ci, un manager cara a produs productia in masa!
Referinte
si resurse articol
- Cartea lui Peter Drucker-The Practice of Management
- Cartea sa, My Life and Work
- Malcom Gladwell- Outliers- The Story of an Success
- Forbes.com
- Wikipedia
Daca vreti sa aflati mai multe