Cand CEO-ul Mondelez Irene Rosenfeld a decis sa cumpere compania Cadbury, in ciuda protestelor angajatilor si a unora dintre membri consiliului de administratie, a parut o miscare la fel de curajoasa.
Cand, dupa luni de agitatie, directorii executivi ai Xstrata si Glencore au decis ca entitatile sa fuzioneze, evenimentul a capatat o anvergura majora.
Asta asteptam de la sefi, nu-i asa? Sa ia decizii dure, in fata tensiunilor pietei, a confuziei economice si a cresterii modeste?
Dar ce se intampla atunci cand lucram pentru asemenea sefi? Intr-un studiu fascinant, intitulat "It's All About Me: Narcissistic CEO's and Their Effects on Company Strategy and Performance", academicienii Arjiit Chatterjee si Donald Hambrick au analizat 111 CEO de calibru din industria IT&C.
Pentru inceput, sa definim ce inseamna, totusi, narcisismul:
1. Sentimentul potrivit caruia meriti totul: Sunt special si merit atentie speciala.
2. Atentie: Imi place, am nevoie sa fiu in centrul atentiei.
3. Superioritate: Sunt mai bun si mai destept decat ceilalti.
4. Auto-absorbtie: Petrec mult timp pentru a-mi contempla propriile calitati extraordinare.
Suna cunoscut?
Pentru a-i alege pe directorii executivi, cercetatorii s-au bazat pe sase aspecte ale narcisismului, inclusiv de cate ori apare fotografia CEO-ului in raportul anual al companiei si pe site; prezenta CEO-ului in comunicatele de presa; folosirea persoanei I in comunicatele de presa; argumentatia privind "cine este seful" in companie; valoarea compensatiilor banesti si non-banesti pe care le primeste acel CEO.
Analizand calitatile si activitatea celor 111 CEO, s-a remarcat un tipar. Din cauza faptului ca narcisistii sunt avizi dupa atentie, muncesc deseori mai mult, pentru a atinge succesul. Aceasta stradanie le aduce functii puternice si influente. Odata ajunsi acolo, au nevoie in continuare de atentie si aplauze.
Datorita faptului ca acesti directori sunt egocentristi, ei nu se intreaba "daca este bine ce fac", la un moment dat. De fapt, pentru narcisisti, realitatea poate fi extrem de confuza.
Cu cat nivelul de narcisism este mai ridicat, cu atat achizitiile directorilor in cauza sunt mai numeroase. Reteta narcisistilor este simpla: ei genereaza castiguri mari si cauzeaza pierderi la fel de mari. Performanta extrema genereaza o volatilitate sporita.
Cu alte cuvinte, daca lucrezi pentru un sef narcisist, o sa te confrunti cu nenumarate drame la birou. Multe mutari strategice, o crestere relativ anemica si nicio garantie pentru mai bine. Daca acest tablou ti se pare sumbru, cauta-ti alt sef. Si alt loc de munca.