Cum se construieste o echipa puternica
managerafacerilider
Cum se construieste o echipa puternica
Multi manageri vorbesc despre cum se face o echipa puternica. Din pacate, in prea multe cazuri, ei “reusesc” doar sa creeze o atmosfera care mai degraba reduce performantele angajatilor, in loc sa-i impulsioneze spre mai bine. Principala problema a liderilor este cum sa-si inspire echipa sa evolueze de la nivelul la care se afla la momentul respectiv, catre o zona unde nu au ajuns niciodata.
Succesul pe termen lung in
afaceri depinde mai putin de instrumentele tehnologice ale “erei digitale”, cat de abilitatea liderilor de a crea un mediu in care angajatii sa se simta incitati, motivati si inovatori. Angajatii sunt cei care pun lucrurile in miscare, indiferent de cat de sofisticate sunt mijloacele tehnice de lucru.
Si totusi, mult prea multi manageri rateaza apropierea de oamenii lor.
De ce?
Ei nu pun in practica inaltele sentimente afisate pe peretii fabricii. Ei au uitat ca, in aceasta lume nebuna a informatiilor, ideile reprezinta valuta forte a succesului si ca numai acei lideri care alimenteaza continuu potentialul creator al membrilor echipei reusesc sa obtina roadele creativitatii si inovatiei.
Asa cum a spus Walt Disney:
“Poti visa, poti crea si poti construi cel mai minunat loc din lume, dar este nevoie de oameni care sa transforme visul in realitate.”
Pentru a conduce o echipa mai buna, trebuie sa deveniti un
lider mai bun. Va prezentam sapte “lectii” care va vor ajuta sa va motivati echipa si sa va ridicati compania la un nou nivel de succes.
1. Corelati recompensele cu scopurile urmarite:
Contrar impresiei generale, nu banii reprezinta cel mai puternic mijloc de motivare a oamenilor. Cea mai profunda sursa de motivare vine din sentimentul satisfactiei atingerii unui obiectiv important. Cand simt chemarea datoriei, oamenii lupta sa-si imbunatateasca performantele profesionale pentru a realiza un scop perceput ca fiind prioritar.
Daca le puteti arata angajatilor modul in care munca lor zilnica contribuie la progresul firmei si-i puteti ajuta sa-si alinieze propriul sistem de valori cu misiunea pe care o au de indeplinit, veti face un pas urias catre construirea unei echipe imbatabile.
2. Creati un sistem de conducere deosebit:
Fiti un
lider care alege caile mai putin batatorite atunci cand vine vorba de modalitatile de motivare a oamenilor.
De
exemplu: o companie din Singapore isi inchide magazinul in fiecare Vineri dupa-amiaza pentru a-si lasa angajatii sa citeasca si sa comenteze cele mai noi publicatii de
afaceri.
Un alt
manager isi incepe sedintele “celebrandu-i pe eroi”, recunoscand meritele performerilor si indemnandu-i sa-si impartaseasca strategiile de succes restului echipei. Acest ritual nu numai cai impulsioneaza pe “eroi” sa munceasca si mai mult, dar le imprima tuturor sentimentul ca excelenta va fi recunoscuta si apreciata.
3. Creati simboluri ale victoriei:
Pentru a mobiliza echipa in jurul viziunii dvs. despre reusita, apelati la o serie de simboluri ale succesului.
Un
manager de la Xerox poarta la fiecare sedinta o caciulita de ski, avand brodat pe ea numele unei statiuni montane de cinci stele, care le aminteste tuturor unde-si vor petrece vacanta daca reusesc sa castige intrecerea angajatilor.
Faceti eforturi pentru a crea un mediu de lucru care sa stimuleze
creativitatea, un mediu de lucru plin de energie si optimism. Exista o companie care a imaginat un “perete al victoriei”, plasand pe acesta insemnari motivationale, scrisori de
afaceri si tinte de atins. Acest lucru impulsioneaza intreaga echipa.
Tineti minte, pasiunea este contagioasa!
4. “Spargeti codurile” angajatilor dvs.:
Aflati ceea ce ii motiveaza si ce trebuie sa intreprindeti pentru a-i face sa-si doreasca sa realizeze lucruri extraordinare.
Faceti-i sa se simta importanti si tratati-i asa cum isi doresc.
Ascultati-le sugestiile.
Intelegeti-le nevoile.
Lasati-i sa ia decizii.
Ajutati-i sa-si implineasca aspiratiile.
“Daca-i veti respecta si va veti pune in slujba lor, vor face si ei acelasi lucru”, observa Mary Kay Ash.
5. Recunoasteti meritele si recompensati-le:
A lauda in mod sincer o treaba bine facuta este cea mai buna metoda pentru a dezvolta o echipa performanta.
Intr-un studiu efectuat asupra a 1.500 de angajati a reiesit ca cea mai eficienta cale de a-i impulsiona este recunoasterea meritelor. Dar numai 42% din acestia au avut parte de ea.
Recompensele care-i ajuta sa-si imbunatateasca nivelul profesional, cum ar fi cartile, compactdiscurile si abonamentele la diverse reviste sunt foarte apreciate de salariati.
Recompensati acele activitati pe care le doriti repetate si laudati-i pe cei carora le apartine initiativa. Tratati-va angajatii asa cum v-ati dori sa-si trateze ei cei mai buni clienti.
6. Tineti-va promisiunile si fiti un model:
Adevarata arta de a conduce tine mai putin de pozitie si mai mult de actiune. Liderii dinamici intotdeauna fac ceea ce promit, sunt corecti si constituie adevarate modele pentru ceilalti.
Mentinandu-va la cele mai inalte standarde veti obtine unitate si loialitate din partea
colaboratorilor. Angajamentele liderilor determina motivatia echipei cu care lucreaza.
7. Faceti eforturi sa aduceti mereu ceva nou:
Confucius spunea:
“Oamenii buni se autoperfectioneaza neincetat”.
In mod similar, echipele cele mai bune invata continuu, dezvoltandu-se si ridicandu-si nivelul. Faceti-va timp pentru a sarbatori reusitele si a savura o noua victorie. Incercati sa va cunoasteti oamenii asa cum sunt ei in realitate.
Furnizati oportunitati de a invata pentru membrii echipei, astfel incat sa conlucreze continu profesional si in viata personala. Oamenii sunt fericiti cand isi imbunatatesc performantele, folosindu-si talentele si abilitatile cu care sunt inzestrati.
Nu uitati
sa va gasiti timp si pentru dumneavoastra.
Din pacate, mult prea des, liderii isi distrug propria
creativitate, pierzandu-si energia si entuziasmul, uitand de propria persoana, care are dreptul la un tratament egal cu al celorlalti. Gandind ca sunteti prea ocupat pentru o mica destindere sau o vacanta, e ca si cum ati spune ca sunteti prea ocupat cu condusul masinii ca sa va opriti sa alimentati (va trebuie combustibil si pentru activitatile profesionale).
Nu uitati:
a conduce o echipa eficienta inseamna sa stiti sa va autoconduceti!
Aceste sapte principii ar putea parea, la prima vedere, extrem de usor de aplicat, astfel incat sa fiti tentat(a) sa le amanati pentru mai tarziu. Dar esenta unui management eficient consta in localizarea energiilor asupra adevaratelor prioritati si nu exista prioritate mai mare decat proprii oameni.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea:
Leadership