ANALIZA: Vrei sa le vorbesti oamenilor? Mai intai trebuie sa ii cunosti
analizaprezentarememorieoameniinformatiienergie
Potrivit unui experiment realizat de Maureen Murphy, 20 de minute ajung pentru a realiza o prezentare cuprinzatoare. Pentru a testa aceasta teorie, Murphy a rugat cativa adulti sa participe la o prezentare de 60 de minute. Cercetatoarea a vrut sa vada diferentele de reactie in cazul ambelor prezentari (20 de minute, respectiv 60 de minute). Murphy a descoperit ca oamenii au fost mai interesati de versiunea in care prezentarea era impartita in segmente de 20 de minute; ei pot retine informatiile imediat. Mai mult, acestea raman in memorie o luna de zile de la data prezentarii. Cand realizati o prezentare in fata audientei, luati pauze de 2-3 minute, pentru a permite absorbtia informatiei.
1. Simturile umane concureaza unele cu altele - Tine cont de faptul ca simturile vizuale si auditive "concureaza". Oamenilor le este dificil sa asculte ceea ce spui si sa interpreteze cuvintele. Prea multe cuvinte strica. Pentru a combate aceasta aglomeratie, folositi slide-uri (planse) vizuale, usor de retinut - fotografii, diagrame, tabele etc. Desigur, o prezentare nu trebuie insotita neaparat de un element vizual, daca nu este nevoie.
2. Creierul uman tanjeste dupa necunoscut - O cercetare a savantului Gregory Berns arata ca mintea umana cauta neprevazutul, tanjeste dupa acesta. Intr-un experiment inedit, Berns a utilizat un dispozitiv controlat de computer pentru a turna apa sau suc de fructe in gurile oamenilor, in timp ce le scana creierele. A descoperit ca partea din creier care este activa atunci cand oamenii experimenteaza situatii placute ramane “pe pozitie” si in cazul situatiilor neprevazute. Prezentarea ta trebuie sa fie surprinzatoare. Daca oferiti o prezentare cu slide-uri, introduceti si un clip video, pentru a diversifica argumentatia sau o activitate relevanta pentru aceasta.
3. Oamenii se implica emotional in povestile tale - Cand oamenii aud fraza "Haideti sa va spun o poveste", devin foarte interesati. Cand ascultam o poveste, ne indreptam toata atentia catre NARATOR. Utilizeaza povesti in cadrul prezentarii tale, cu care audienta sa rezoneze emotional. O poveste buna este scurta, are un punct de vedere, cuprinde un personaj pozitiv - audientei o sa ii pese de el si este relevanta pentru prezentarea ta.
4. Oamenii "se citesc" reciproc intr-o clipa - Oamenii au nevoie de 1-2 secunde, pentru a lua decizii in privinta altor oameni. Oamenii te-au etichetat chiar inainte sa iti incepi prezentarea. Este inevitabil. Prima impresie conteaza, astfel incat trebuie sa te ridici la nivelul asteptat. Toti ochii sunt atintiti asupra ta. Oamenii tin cont de introducerea pe care o sa o faci si limbajul corporal - modul in care vorbesti, in care stai, in care te misti, privirea, expresiile faciale, emotiile, increderea etc. Alege o expresie si tine-te de ea, coreleaz-o cu limbajul corporal.
5. Oamenii interpreteaza pozitiile si miscarile tale - In timpul prezentarii, oamenii vor fi atenti atat la continutul acesteia, cat si la cel care realizeaza "spectacolul". Trebuie sa eviti unele pozitii ale corpului. Iata cateva sfaturi utile:
- Nu sta intors la 45 de grade. Stai cu fata la multime, pentru a exprima autoritate si siguranta
- Nu folosi bariere, precum mese, in calea ta. Oamenii vor sa te vada, cand le vorbesti, altfel n-or sa aiba incredere in tine
- Tine-ti capul drept
- Nu te apleca peste vreo masa, birou, scaun, cand vorbesti; stai drept
- Nu-ti framanta mainile, o sa pari emotiv, plictisit sau nerabdator "sa scapi" de audienta
6. Oamenii imita emotiile si expresiile altor oameni - Oamenii imita ceea ce vad. Daca vei zambi, va zambi si audienta; daca ai energie, o sa o transmiti si publicului. Este important sa transmiti oamenilor acea pasiune, prin vorbire si gesturi. Sentimentele si emotiile sunt CONTAGIOASE si oamenii te vor urma. In acelasi timp, daca afisezi o stare de lehamite, audienta va face la fel.
7. Miscarile mainilor se traduc in numeroase mesaje - De multe ori, cand vorbim, simtim nevoia sa gesticulam. Indiferent de cat de mult iti vei folosi mainile in cadrul unui discurs, este important sa ai grija ce exprimi. Iata cateva sfaturi utile despre miscarile mainilor:
- Cand tii palmele deschise (cu mainile in sus) inseamna ca soliciti ceva de la audienta ta
- Cand tii palmele deschise (cu mainile in jos) inseamna ca esti sigur in legatura cu o argumentatie
- Cand tii palmele deschise la 45 de grade inseamna ca esti sincer si deschis
- Cand tii mainile in fata inseamna ca esti nesigur
- Cand tii mainile in solduri, pari agresiv
- Daca exagerezi cu limbajul mainilor, vei parea de-a dreptul agitat. Nu este indicat!
De asemenea, ai grija atunci cand sustii o prezentare in alta tara. In unele state, gesturile mainilor sunt interpretate in diferite moduri. Studiaza inainte cultura care "te gazduieste". N-ai vrea sa jignesti pe cineva.
8. Oamenii vor sa se simta in siguranta, atunci cand participa la o prezentare - Este impetuos necesar sa creezi o atmosfera confortabila. Audienta se va simti bine. Oamenii iti vor asculta speech-ul, apoi vor pune intrebari, vor raspunde la intrebari, vor face sugestii, vor interactiona cu tine. Limbajul tau corporal, expresiile faciale si comentariile tale reprezinta PLATFORMELE prin care ii poti face pe oameni sa se simta bine in pielea lor. Umorul reprezinta o cale excelenta de relaxare, dar nu exagera. Daca doresti sa ii implici pe oamenii adunati la o prezentare in activitatile tale, incepe cu incetinitorul. Nu le cere sa ti se alature, daca nu vor.
9. Oamenii ii apreciaza pe aceia care isi recunosc greselile - Primele impresii inseamna totul. Dar daca dai chix? Daca te impiedici de un cablu pe scena? Daca tragi calculatorul din priza in mijlocul prezentarii? Sunt intamplari absolut normale. Cand se intampla asa ceva, poti face trei lucruri:
- Ignora ceea ce s-a intamplat si mergi mai departe
- Recunoaste ce s-a intamplat si cere explicatii staffului tehnic
- Recunoaste ce s-a intamplat si apeleaza la o glumita, pentru a detensiona situatia
- Cea mai buna varianta? ULTIMA. Greselile sunt omenesti. Adevaratul test este modul in care le poti administra.
10. De fapt, greselile ii ajuta pe oameni sa retina mai multa informatie - Prin crearea unui mediu in care oamenii pot gresi si pot invata din greseli, poti popula un mediu stimulant, in care oamenii vor retine mai bine informatiile. Intr-un studiu din 2011, Jonathan Downar a descoperit ca atunci cand cineva face o greseala si incearca din nou, creierul afiseaza o activitate de rezolvare a problemei si respectiva persoana este mai atenta in luarea deciziilor. Cum poti "redacta" scenarii in care oamenii sa faca greseli si sa primesti un feedback?
- Invita-i pe oameni sa participe la diverse exercitii si activitati, din care sa aiba ce invata
- Include in prezentare activitati care nu au neaparat un raspuns pozitiv sau negativ - in care oamenii isi exprima propriile experiente si opinii
- Invita-i pe oameni sa lucreze in grupuri restranse. Este mai putin frustrant sa gresesti in fata unui numar de 3 oameni, decat in fata unui grup de 25 de oameni
- Creeaza un mediu relaxat, in care oamenii pot incerca lucruri noi si pot gresi in voie. Lasa-i sa se desfasoare!
11. Nivelul de energie dintr-o incapere influenteaza atitudinea tuturor oamenilor prezenti - Oamenii isi modifica reactiile in functie de mediul inconjurator. Cand acestia intra intr-o camera, care este preponderent goala, tind sa se imprastie prin sala. Cu cat camera este mai mare, cu atat se vor simti mai bine. Prezentatorii trebuie sa detina arta intretinerii atmosferei. Si pentru tine, ca speaker, este importanta prezenta oamenilor. Cand intri intr-o incapere plina de oameni, vei fi mai energic. Cand sala este goala, motivatia ta dispare.
12. Scrisul reprezinta o cale de angajament - Cercetatorii Reza Shadmehr si Henry Holcomb au analizat activitatea cerebrala atunci cand oamenii scriu ceva "de mana", nu la tastatura. Daca doresti ca oamenii sa se implice in activitatea din cadrul prezentarii, pune-i sa isi noteze gandurile, comentariile, pe o foaie.
sursa: businessinsider.com
sursa foto: flickr, Manoj Pandey2012