ANALIZA: Despre sefii de carton si angajatii lor
linkedinmicromanagementmicromanageriseficartonangajati nemultumitilideri
Oamenii nu renunta la companiile ineficiente. Ei renunta la sefii ineficienti. Angajatii nu abandoneaza structurile organizationale, produsele si tehnologiile viciate. Ei renunta la angajatorii incompetenti.
Indiferent de cat de minunata pare o companie, daca sefii sunt ineficienti, afacerea va avea de suferit. S-ar putea ca dezastrul sa nu se petreaca imediat, dar exista o garantie ca se va produce. Conceptul ar putea parea stupid, dar continua sa se aplice in toate companiile din lume, mari sau mici.
In companii, multi se concentreaza doar asupra inteligentei personalului, nu si a leadership-ului. Putem avea o gramada de savanti tehnologici care sunt insa inepti din punct de vedere social si emotional.
Problema? O lipsa de inteligenta emotionala, nesiguranta si incompetenta crasa in toate structurile companiei.
Liderii dau tonul unei companii. Mediul exterior este o reflexie a celui interior si tine de calitatea celor care conduc o echipa. Cand liderii sunt haotici si administreaza activitatea firmei fara sa aiba o strategie serioasa, mediul respectiv incepe sa semene cu o ferma, unde puii decapitati alearga fara niciun scop, pana cand cad lati. Nu avem de a face decat cu o imensa doza de isterie si frustrare.
PERICOLELE MICROMANAGEMENT-ULUI
Potrivit LinkedIn, micromanagement-ul este o metoda de management in care un individ observa si controleaza toata munca unui angajat. In comparatie cu indrumarea generala, micromanagerul monitorizeaza si evalueaza fiecare stadiu al procesului, de la inceput pana la sfarsit. Acest comportament afecteaza eficienta, creativitatea, increderea, comunicarea, capacitatea de a rezolva problemele si viitorul companiei.
Un micromanager isi petrece timpul dand comenzi in stanga si dreapta, fara sa ii inspire pe angajati. Astfel, ei se simt absolut nesiguri. Angajatii incep sa se gandeasca la detaliile inutile ale business-ului, in loc sa ia parte la planificarea pe termen lung a strategiei companiei. Timpul inseamna insa bani. Cand liderul respectiv iroseste timpul si banii, cand se concentreaza doar asupra presiunii asupra angajatilor, fara sa fructifice oportunitatile reale, conducerea trebuie sa faca o schimbare.
Exista o diferenta uriasa intre leadership si simpla folosire a unei functii, autoritati, pozitii, pentru a exercita putere politica si/sau birocratica, spunea un intelept.
Un micromanager nu face altceva decat sa angajeze oameni excelenti, pe care ii controleaza aspru, pana cand acestia isi dau demisia.
Efectele micromanagement-ului asupra culturii companiilor pot fi catastrofale. Angajatii vor ajunge la concluzia reala ca nimeni nu ii asculta. Angajatii se vor interioriza, nu vor mai face sugestii si nu vor mai pune intrebari. In cele din urma, vor deveni total dezinteresati de un asemenea loc de munca si vor renunta la el.
De cele mai multe ori, sefii de carton cred ca ei sunt singurii care inteleg mersul companiei si datorita lor aceasta "face bani". De cele mai multe ori, vor avea in jurul lor angajati pasivi, asa-numitii "lingai" sau "yesmeni". Rolul lor este acela de a nu pune la indoiala autoritatea, de a aproba tot ce zice seful. Acesti manageri vor fi sceptici cu privire la alte idei care pot duce la rezolvarea unor probleme grave.
Pentru binele unei companii, acesti micromanageri ar trebui sa detina functiile mai mici, nu pe cele esentiale. Exista insa si sefi in toata regula care se comporta ca niste micromanageri, care nu stiu sa coordoneze un proiect sau o echipa.
Micromanagerii vor ca lucrurile sa fie realizate intr-un anumit fel. Cu totii avem aceasta tendinta. Totusi, acesti sefi nu dau indicatii, ci doar ordine. Ei nu cer nimanui sa gandeasca pe cont propriu. Angajatii care lucreaza in asemenea conditii vor pleca, deoarece presiunea psihica este prea mare.
Managerii nu au intotdeauna cele mai bune solutii. Cand angajatii participa la luarea deciziilor, procesul se democratizeaza si compania are de castigat.
PROBLEMELE-CHEIE
Problema esentiala a micromanagerilor tine de faptul ca actiunile (sau reactiile) acestora sunt bazate pe teama, nu pe argumente si dovezi. Din cauza fricii, ei simt nevoia sa controleze toate detaliile unor procese si vor sa fie recunoscuti ca "salvatori" ai companiei. Nu sunt rare situatiile in care angajatii din jurul micromanagerilor s-au adaptat la comportamentul acestora, pentru a evita orice fel de confruntare.
Acesti sefi ineficienti nu stiu sa alcatuiasca o lista de prioritati. Intalnirile "post-mortem" devin o norma si actiunile sunt tot mai tardive. Vina este aruncata in toate directiile, cu exceptia sefului, care "se spala pe maini".
CUM ARATA UN SEF EXCELENT?
1. Un sef excelent stie sa comunice: Este un bun comunicator, stie sa discute cu angajatii, le recunoaste meritele si ii recompenseaza. Are o inteligenta emotionala demna de toata lauda si vorbeste/ actioneaza cu integritate si responsabilitate.
2. Un sef excelent stie sa isi responsabilizeze angajatii: Liderii buni stiu sa isi responsabilizeze angajatii, sa le ofere proiecte de anvergura, pentru a evolua in cariera lor. Un asemenea manager nu se implica in chestiuni minore, stiind ca ar reprezenta o pierdere de timp, ci isi motiveaza angajatii pentru a vedea tabloul general. El are incredere in angajati si nu simte nevoia de a face pe "portarul".
3. Un sef excelent este corect: Exista o diferenta intre a-i trata pe angajati in mod egal si a-i trata cu corectitudine. Trebuie sa recunoastem ca nu toti angajatii sunt egali. Fiecare este diferit. Unii angajati genereaza mai multa valoare intr-o companie. Un sef excelent apeleaza la corectitudine, nu promoveaza egalitatea, pentru ca aceasta nu exista.
4. Un sef excelent este modest: El nu se considera nucleul unei companii, cel la picioarele caruia trebuie sa se inchine tot personalul. Liderul trebuie sa stie sa discute cu angajatii si sa ii asculte. De asemenea, respectul fata de angajati ramane pe primul plan, acel respect care este castigat prin modestie, integritate si empatie.
5. Un sef excelent este responsabil: Un lider eficient isi asuma responsabilitatea pentru faptele sale. Daca faci o greseala, nu te ascunde dupa colt. Nu da vina pe altii, din cauza lipsei tale de viziune, nu inventa scuze pentru esecuri si neindeplinirea promisiunilor.
CE VOR ANGAJATII?
Angajatii nu vor doar un salariu lunar si atat. Oamenii sunt motivati la nivel spiritual, vor sa fie apreciati pentru activitatea lor. Angajatii vor sa fie lasati in pace la locul de munca. Fiecare persoana inteligenta, care si-a invatat lectiile, poate lucra singura, poate contribui la dezvoltarea unei firme. Independenta va avea un impact majora asupra satisfactiei sale.
Fiecare angajat are o "autonomie" si nu vrea sa ii fie "cotropita". Managerii trebuie sa fie constienti de pericolele uriase ale micromanagementului si sa se schimbe. Altfel, drumul va fi greu, pentru toata lumea.